Op welke leeftijd kreeg je kindje buisjes en werden amandelen geknipt?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door grietje, 12 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Wij moeten morgen met ons zoontje naar de KNO arts. Hij is continue verkouden en veel oorontstekingen. Afgelopen zaterdag weer bij de hap geweest, een oorontsteking en aan de andere kant een middenoorontsteking. Die arts zou zorgen dat mijn zoontje een spoed geval werd.

Mijn vraag;
    Hoe oud was je kindje toen die deze operatie kreeg?
    Deden ze amandelen en buisjes in 1x?

Ik weet dat het allemaal niet veel voorsteld, maar ik vind het toch spannend!

2. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Mijn dochter was erg oud! Al 6 jaar.
    Hoe eerder hoe beter, ze merken er echt weinig van hoor!
    Er waren toen ook kindjes van een paar maanden oud.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Thirza een paar weken geledne, bij 19 maanden.
    Ik zag er ook als een berg tegenop, maar ze knapt er echt van op!
    Moment van de operatie vond ik best heftig, maar ach... bevallen is ook heftig (veel heftiger) en dat doe je ook. Je moet nu eenmaal ff door die zure appel heen.
    Thirza was na afloop echt wel een tijdje overstuur, maar knapt sindsdien gewoon elke dag een beetje meer op.
    Buisjes en amandel (neus) zijn tegelijk gegaan. Maar beter ook, want twee keer kort op elkaar een operatie lijkt mij niets. Dan maar in 1 keer even iets heftiger...

4. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ik vraag me altijd af: waarom worden zoveel kinderen hieraan geholpen. Ja ze zijn veel ziek. Maar werden in onze jeugd ook zoveel kinderen hiermee "geplaagd". Wat is de reden dat ze dit nu al zo snel doen?

5. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Bij ons is de hoofd reden dat mijn zoontje nauwlijks weerstand heeft. In oktober de mex griep gehad, en steeds kort erna weer ziek. Rs virus, longontsteking, noro virus, en dan tussendoor al die oorontstekingen nog. Deze ingreep zou moeten helpen om minder snel ziek te zijn zodat hij kans krijgt wat weerstand op te bouwen.

De buisjes zetten ze omdat hij nog steeds niet door slaapt. Hij wordt elke nacht meerdere keren gillend en ontroostbaar wakker. Pijn dus.

6. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

als t werkt doen dan.
    Ben zelf geen voorstander maar slapenloze nachten zijn niet fijn en je loopt er al lang mee.
    Sterkte!

7. raspberry

@SLC; er zijn een aantal argumenten om deze ingreep vroeg te doen. Een ontstoken neusamandel verzwakt de weerstand, ipv die te versterken (wat gebeurt als ie niet chronisch ontstoken is). Zonder neusamandel worden kids dan dus juist minder ziek.

Verder wordt het nu ook eerder gedaan vanwege de spraakontwikkeling, die nogal wat achterstand kan oplopen als een kind niet geholpen wordt. Mijn nichtje heeft precies dezelfde klachten gehad als Thirza, maar nooit geholpen, (HA zegt dat er niets aan de hand is en mijn broer en schoonzus nemen daar genoegen mee). Kind is nu 4 en zit op de kleuterschool. Woordenschat is in orde en op niveau, maar haar uitspraak is heel erg slecht: ze is echt heel erg slecht te verstaan. Dat kan dus komen door verwaarloosde oorproblemen.

Verder zijn ze wel terughoudender geworden in het knippen van de amandelen: toen wij klein waren, kreeg je bij de eerste de beste oorontsteking zo'n beetje al een operatie...
    Maar daar waar het echt mis is, grijpen ze dus wel in. Is nog niet zo lang geleden ook veranderd van 4 jaar of ouder, naar vanaf de eerste verjaardag, (daarvoor doen ze het nog niet).

8. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Sweetlakecity; ik ben ook geen voorstander om maar zoiets te gaan doen, maar mijn kind heeft duidelijk pijn. En al te veel pijn gehad in zijn leventje. Als iets simpels als buisjes hem kan helpen dan kies ik daar wel voor.

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn zoon heb ik laten helpen met vijf jaar. Had het veel eerder moeten laten doen. keel.neus en oren te gelijk wel weekje ziek. Maar daarna nooit meer last gehad van oorontsteking.

Als het bij me dochtertje ook vaker gaat gebeuren oorontsteking enz dan zal ik me toch sneller door laten verwijzen naar de kno arts. en ze er uit laten halen plus buisjes.

Even een vraag van iemand waarom ze tegen woordig zo snel knippen. buisjes doen.

Dan ben je denk verkeerd in gelicht. Want vroeger deden ze het nog sneller en was het eerder standaard dan uitzondering als het niet werd gedaan. En was het traumaticher als nu.

Als ik me zelf mag aan halen het staat me nu nog voor de geest hoe het vroeger er aan toe ging. Nu toch echt een stuk kindvriendelijker.
    Vroeger mochten vader/moeder niet eens er bij zijn plus je moest een nacht in het ziekenhuis blijven. Maar dan praat ik ook over 31 kaar geleden. En morgen word ik 36 dus. ;)

10. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    @ Grietje: Succes morgen ik denk aan je ;)
    @ Rozemarijke: Gaat het nu beter met Thirza?? Slaapt ze nu wel goed?/ Ik hoop het zooo voor jullie joh!!

11. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Met 1,5 jaar. Alleen de neusamandel is verwijderd.

12. puckje

puckje Bekend lid

9 jun 2007
    555
    0
    0
    Overijssel
    Wij gaan 22 juli met Ymke naar de KNO-arts. Ymke is ook chronisch verkouden en heeft chronisch oorontsteking. De ene ab-kuur na de andere. Het gaat een paar dagen goed en dan weer een oorontsteking.
    Ymke drinkt heel slecht en groeit niet goed genoeg. 2 kuren per maand is ook niet goed voor het lichaam. Ymke krijgt nu bijna dagelijks paracetamol om de pijn te verlichten. Hierdoor drinkt ze redelijk.

Wij hopen dat Ymke buisjes krijgt zodat ze eindelijk meer kan drinken en kan groeien en dat we van alle ellende af zijn.

O ja, Ymke is nu net 8 maanden. Misschien wel wat aan de vroege kant maar voor haar is het beter.

Bij Emiel zijn de keel- en neusamandeln vorig jaar geknipt, hij was toen net 2 jaar en bij hem heeft het enorm geholpen. Hij was bijna altijd ziek en nu gelukkig niet meer.

13. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    mijn zoon 18 mei toen was die net 1 dag 17 maanden
    buisjes en neus amandelen
    hij heeft 2 x loop oor gehad sinds die buisjes heeft nu momenteel weer en krijg nu oordruppels
    dus we merken wel het vocht kan gewoon nu zijn oor direct uit
    al voelt dat ook niet fijn

14. grietje

grietje Fanatiek lid

16 okt 2009
    1.918
    0
    0
    Bengeltje is hij er ook echt van opgeknapt? Ben je blij dat je het hebt laten doen? Of was het noodzaak, dus geen keuze?

15. raspberry

@Pnirrmal: enerzijds kreeg je vroeger eerder buisjes enzo, in de zin van: je hoefde er minder vaak ziek voor te zijn (geweest). Maar ze deden het dan pas vanaf een jaar of 4 (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).
    Nu zijn ze wat terughoudender met het uitvoeren van deze ingreep, maar wordt het dus al wel vanaf de eerste verjaardag gedaan. En wel zo fijn idd dat het poliklinisch gaat en je als ouder erbij kan zijn.

@Jannn: ja, het gaat hier elke dag een beetje beter (alhoewel doorkomende hoektandjes en de warmte van de afgelopen dagen wel even dwars zaten ;)). Maar op dit moment wordt Thirza, als we in ons normale ritme zitten, maar 1 keer per nacht nog wakker. Ze is sinds de operatie niet meer verkouden geweest en is veel beter gaan eten en praten begint ze nu ook erg op te pakken; zegt ineens woordjes verstaanbaar na, (deed ze hiervoor waarschijnlijk ook al wel, maar was niet te verstaan).

We merken verder ook dat ze in vreemde situaties of in drukte, beter functioneert: ze hangt minder aan mij, gaat sneller lekker spelen en eet ook vrij behoorlijk op andere plekken, (eerder gewoon niet).
    Dus ja; wij zijn erg blij dat de neusamandel eruit is en ze buisjes heeft!

16. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Hier met 14 maanden buisjes & de neusamandel eruit.

17. Joepie25

Joepie25 Actief lid

4 dec 2008
    112
    1
    0
    hier is ze vorige maand geholpen met 13 maanden. Ook buisjes en dr neusamandelen eruit.
    Ik vond het moeilijk toen ze onder narcose ging. Ze werd helemaal overstuur wakker en thuis na het overgeven heeft ze een uur bij mij op de borst geslapen. Na dit slaapje was ze weer gewoon zichzelf! De ochtend was even drama maar daarna dua weer ok.

18. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    @ Rozemarijke: Wat een vooruitgang nog maar 1 keer snachts.. Heerlijk joh.. Hopelijk gaat die ene keer ook helemaal weg.. ;)

19. raspberry

Hebben wij alle vertrouwen in iig, want het wordt elke keer in stapjes wat beter. Vorige week was het steeds nog 2 keer, de laatste dagen dus 1 keer (en dat ondanks de warmte en slecht eten!).
    Dus dat komt helemaal goed, denk ik :)
    Oja, nog een positief bijeffect: ik kan eindelijk de BV afbouwen :) Overdag nu nog maar 2 keer, (ipv 3). Nouja, en 's nachts dus ook minder, want ze kreeg elke keer dat ze wakker werd, (want anders sliep ze niet meer verder).
    Dus heerlijk! :)

20. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Mijn zoontje is er ook verschrikkelijk van opgeknapt. Ik moet wel zeggen dat wij nooit slaapproblemen hebben gehad dus ik kan niet beweren dat dat beter zal worden. Maar mijn zoontje is 3/4 jaar bijna aan een stuk door ziek geweest en heeft ontelbaar veel oorontstekingen gehad, zeker meer dan 20. Sinds de operatie, alweer 7 maanden geleden is hij nooit meer ziek geweest. Dus je kunt je wel voorstellen dat ik een ontzettende voorstander ben van verwijderen van de neusamandel.

Deel Deze Pagina