De titel zegt het al: met hoeveel maanden liep jouw bilschuiver? En hebben jullie fysiotherapie gevolgd of niet?
onze billen schuivster begint nu een paar losse stapjes te zetten. hopelijk kan ze dit snel zelf. wij hebben tevens geen fysio er voor.
Nou, onze zoon is dus 16 maanden en we hebben al vanaf dat hij een week of 6 is fysio, omdat hij een voorkeurshouding had. Hij is een echte bilschuiver en heel symmetrisch. Hij had een hekel aan omrollen (deed hij pas met 9 maanden écht). Hij schuift door zijn benen recht voor zich uit te steken en deze dan op en neer naar de zijkanten te bewegen. Als ik hem op zijn benen zet aan bv. de tafel blijft hij staan maar het lijkt alsof hij niet weet dat hij knieen heeft, want die buigt hij niet graag. Verder begint hij dan al heel snel te huilen omdat hij er niks aan vindt. Als ik hem aan zijn armpjes vasthou dan 'rent' hij alle kanten op (sinds een week of wat) maar hij zet er nog niet echt druk op. Optrekken wil hij wel maar omdat hij zijn benen gestrekt houdt, schiet dit ook niet op. En wij volgen dus al zo'n 14 maanden fysio! Mijn man en ik denken er ook over om hiermee te stoppen, want zoonlief doet het toch in zijn eigen tempo, fysio of niet....
Na 18 maanden pas, maar ze was sowieso laat in de ontwikkeling. Ze heeft verder geen fysiotherapie gehad.
Mijn dochter is nu 13 maanden en doet nog helemaal niks, in de zin van kruipen, billenschuiven en optrekken etc. Ik maak me er niet druk om, ik geloof dat elk kind zich in zijn eigen tempo ontwikkeld en dat het bij mijn dochter vast ook wel gaat komen. Ze heeft tot nu toe alles gedaan wat ze zou moeten gaan doen, alleen even wat later dan gemiddeld. Prima wat mij betreft. Verder was ik zelf ook niet zo'n vlotte, zo liep ik pas met 20 maanden, maar met mij is verder ook niks aan de hand . Ik denk dat fysio niet zoveel zin heeft. Hij doet het gewoon lekker rustig aan, niks mis mee toch?
@Caitlin: hier hetzelfde verhaal. @Mermaid: zeker niks mis mee, en daarom ben ik er ook van overtuigd dat - in ons geval - fysio niet méér zoden aan de dijk zet. Ze gaan het toch pas doen als ze eraan toe zijn. Ik was zelf ook een bilschuiver en liep ook pas met 18-19 maanden.
rollen met 9,5 maand billenschuiven met 11 maanden met 12 maanden kroop ze af en toe (billenschuiven was makkelijker en sneller) met 14 maanden liep ze aan de hand met 16 maanden liep ze los.
Mijn dochter was dan wel geen billenschuiver, maar loopt pas sinds kort los. Ongeveer 17,5 maand was ze.