Met hoeveel weken ging jij met verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Vlindertje1990, 6 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik heb tot 39 weken voltijds gewerkt. Dat idd in België behoorlijk normaal, tenzij je met kinderen werkt of in de zorg.

2. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Bij de eerste liep ik ook stage op mijn werk. Officieel met 36 weken verlof, maar nog tot de dag van de bevalling met administratieve zaken bezig geweest. Zit in de zorg, dus wel vanaf 34 weken niet meer directe zorg voor cliënten.

Nu veel meer last van de zwangerschap, dus nu met 34 weken met verlof. En nu ook echt verlof want stages zijn klaar. Heb nog veel vakantieuren, die wil ik erachter aan plakken. En wellicht zelfs nog iets ervoor zodat ik eerder kan stoppen.

Ligt er dus heel erg aan hoe je zwangerschap verloopt en wat voor baan je hebt.

3. Aleeyah

Aleeyah Fanatiek lid

23 jul 2015
    1.312
    0
    36
    Ik ga proberen door te werken tot 36 weken, eerder stoppen kan altijd nog ;). Heb nog geen lichamelijke klachten en doe zittend werk dus hoop dat ik het kan volhouden.

4. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Bij de eerste met 34 weken. Ging me makkelijk af en dacht steeds '36 weken had ook gekund' (maar dit sloot mooi aan op de zomervakantie). Toen ik eenmaal thuis was was ik wel echt blij dat ik niet tot 36 weken had door gewerkt.
    Bij de tweede tot 35 weken ook weer vanwege de aansluiting op de zomervakantie. Ging prima. En bij de derde ben ik met 31 weken in de ziektewet gegaan. Anders had ik ook tot 34 gewerkt

5. Bloem85

Bloem85 Niet meer actief

Hier ga ik dinsdag voor de derde keer met 36 weken met verlof. Ik heb geen enkele zwangerschapsklacht en red het prima. Als het lichamelijk kan zou ik zeker 4 weken van te voren proberen. (en lukt het niet dan is het zo geregeld)
    Ik sta trouwens voor de klas in het basisonderwijs.

6. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    38 weken. zoveel mogelijk nog gewerkt maar mijn baas (zat in een mannen bedrijf had het niet verwacht, zeker omdat ik de enigste vrouw was en dan nog zwanger, vond het heel lief iig) stuurde me vaak al na 30 uren werken in de week naar huis en kreeg gewoon mijn volle week betaald alsof ik 40 gewerkt had :)

7. Draaikont

Draaikont Fanatiek lid

13 jul 2015
    2.576
    907
    113
    34 weken, maar zat al sinds 15 weken in de ziektewet ivm met ernstige bekkenklachten

8. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Bij de eerste gestopt met 35 weken......was zo moe en veel vocht in benen, lopen deed zeer.

Nu werk ik op therapeutische basis dus moet met 34 weken stoppen.
    Neem wel nog 3 weken vakantie op na verlof.
    En hoop door de geplande keizersnede dat de kleine een weekje eerder komt......kan niet wachten, en thuis zitten niksen is ook vermoeiend doe ik nu al vanaf week 20 ivm bekkenpijn.

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Bij beide zoons tot 36 weken. Bij mijn oudste geluk gehad met feestdagen, daardoor laatste weken geen volle weken hoeven werken. Bij de jongste was ik gewoon nog heel druk.
    Deze keer wil ik ook tot 36 weken gaan, maar een en ander ligt natuurlijk aan hoe ik me voel. Ik neem sowieso extra verlof op, ik heb nog veel uren staan en kan dus wel wat opnemen.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik geloof beide keren met 35 weken. Officieel met 36 weken, maar beide keren viel toevallig een vakantieweek voor de startdatum van het verlof. (Ik werk in het basisonderwijs.) Het was wel te doen, al was het bij de oudste wel vervelend dat mijn laatste weken voor mijn verlof de laatste weken voor de zomervakantie waren. En die zijn nogal pittig, ook fysiek (dozen met voorraad schriften e.d. opbergen, klas aan kant maken, knutsels van muren en plafond.) Dat was eigenlijk wel een beetje te veel van het goede zo richting het einde van de zwangerschap. Ik ben toen ook één keer halverwege een werkdag naar huis gegaan omdat ik ineens zeer pijnlijke steken in mijn buik kreeg, echt alsof er met een mes in gestoken werd. Achteraf gezien bleken dat (waarschijnlijk) indalingsweeën te zijn. Maar ik was wel erg geschrokken! Zeker omdat je stiekem natuurlijk wel weet dat je te veel / te zwaar werk doet.

Bij de jongste ging ik in een rustiger periode met verlof en was het wat beter te doen, al heb ik toen ook wel afgeteld hoor!

Wat betreft de duur aan het eind, kan ik er niet veel zinnigs over zeggen. Bij de oudste kreeg ik een deel van de zomervakantie terug en eindigde mijn verlof op de eerste dag van de kerstvakantie :D Je kunt het niet beter timen dan dat, haha. Ik ging dus pas weer aan het werk toen zoon 4 maanden oud was.

Bij de jongste heb ik alle vormen van verlof die ik kon vinden aan elkaar geplakt en ben ik pas weer gaan werken toen hij al bijna negen maanden was. Dat was ook ideaal, lekker met de kinderen thuis. Al vond ik het ook erg fijn om weer aan het werk te gaan.

11. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hier vroeg het werk om in de ziektewet te gaan op 35 weken, wat ik bij beiden dan ook gedaan heb op vraag van mijn baas (willen geen ongelukken op het werk). Pas vanaf de bevalling begint (in Spanje) dan je moederschapsverlof van 16 weken.

12. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    ik moest vanaf 25.6 stoppen met werken ivm hoge bloeddruk, een slechtdoorbloede placenta en een groeiachterstand, niet wetende dat ze krapjes 3 weken later al geboren moest worden.

13. Divarg

Divarg Bekend lid

12 okt 2014
    913
    21
    18
    Met 37 weken, ging wegens bekkeninstabiliteit echt niet langer.

14. Kleinmensje

Kleinmensje Niet meer actief

Bij de eerste ging ik met 35 weken met verlof, werkte in de zorg en lichamelijk zwaar.
    Nu heb ik een kantoorbaan en heb morgen mijn officiële laatste werkdag maar ik moet nog een aantal dingen doen maar dat zijn geen hele werkdagen meer 😃

15. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    Bij de 1e werkte ik niet, bij de 2e wel toen heb ik tot 35 weken doorgewerkt.. ik kon niet meer.. ik werk in de schoonmaak en moest zoveel trappen op met de stofzuiger en emmers water.

Ik kon toen wel janken... heb mijn werkgever gebeld dat ik me ziek wilde melden... vanwege de zwangerschap dus ik ben vanaf 35 weken met verlof gegaan.

Dit keer heb ik aangegeven dat ik per 36 weken wil stoppen, ik zit nog steeds in de schoonmaak maar ik hoef nu geen trappen meer op :) ik zie wel hoe het gaat... tot nu toe gaat het prima

16. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Ik ging met 36 weken met verlof en dat beviel prima. Ik had wel een heel makkelijke zwangerschap en mijn werk is lichamelijk gezien niet zwaar. Dus dat speelt natuurlijk wel een rol. Ik wil dat nu ook weer zo doen, maar we zullen zien of het lukt.

17. mb90

mb90 Bekend lid

17 feb 2013
    706
    25
    28
    Vrouw
    Amai wat werken jullie lang door. Op mijn vorig werk (verkoopster beenhouwerij) was het zo dat ik aan 6maand moest stoppen. En nu op huidig werk (poestvrouw) is het ook zo. Kwam van het werk uit dat je dan stopte.

18. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

19 sep 2015
    326
    1
    0
    Misschien in Belgie zo geregeld? Ik vind het ook hoor dat het verlof veel te laat begint. vooral als je lichamelijk zwaar werk doet.

Ik ben voornamelijk aan het bukken en tillen, doe ook schoonmaakwerk. En heb bij 36 weken verlof, maar als het echt niet meer gaat mag ik met 34 weken stoppen.

dus nog even doorzetten.

19. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    In België werk je in principe door tot 39 weken. Of toch als je geen tijd mét je baby wilt verliezen.

20. Tebby

Tebby Actief lid

20 okt 2015
    400
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb week 3-4 (wist nog niet dat ik zwanger was maar toch al goed ziek. niet gewerkt. week 5 -6 voor 50 procent vanaf toen 100 procent ziekte wet. ga nu 2 keer in de week koffie drinken als het lukt.

Deel Deze Pagina