Met hoeveel weken ging jij met verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Vlindertje1990, 6 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moedertje92

    16 mei 2016
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn zoon ( inmiddels 3,6 jaar ) ben ik na 34 weken gestopt met werken. Op 38 weken kwam ie.

    Nu ben ik pas 6 weken zwanger , maar inmiddels een goedlopende ( erg drukke ) zaak. Ik werk met klanten en moet van te voren inboeken, daarbij heb ik een lange wachtlijst. Ik ben van plan 5 weken voor me beval datum te stoppen, en de laatste maand dat ik werk enkel vaste klanten inboek, zodat mocht er iets zijn het al vaste klanten zijn ( die zijn ook op de hoogte van alles en zullen het beter begrijpen ).

    SPANNEND !
     
  2. ellen89

    ellen89 Actief lid

    20 jan 2016
    197
    0
    0
    NULL
    NULL
    bij de eerste ben ik met verlof gegaan met 36.6 week en met 37.4 ben ik al bevallen. Ik mocht direct aan de bak zeg maar ghihi.

    Bij de 2e 35.4 dagen. Dochter is met 39.5 geboren.

    Ik werk overigens in de gehandicaptenzorg
     
  3. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.323
    810
    113
    Ik zou met 34 met verlof gaan, maar dat is door omstandigheden 29 geworden.
    Heb nog een hoop te doen voor de baby komt, maar kan niet meer zo veel.
    Dus voornamelijk frustratie hier
     
  4. Smikkel

    Smikkel Actief lid

    25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Met 34 weken met verlof gegaan. Dit omdat de beide dochters al vroeg kwamen, met 34 en 37 weken. Ik wil het risico niet nemen dat ik nauwelijks verlof heb gehad als het weer vroeg komt.
    En ik vond het werken best pittig, ook al heb ik een kantoorbaan, met twee kleintjes erbij dus vind het wel prima dat ik nu al lekker verlof heb.
     
  5. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind ook dat jullie allemaal zo vroeg stoppen. Kan dat zomaar dan? In België gaat dat verlof dan van je tijd met je kindje af, vandaar dat de meesten hier pas op 39 weken stoppen.
     
  6. rae

    rae Bekend lid

    17 mrt 2015
    576
    0
    16
    Medemblik
    Hier officieel met 34 weken verlof. Door ziekte werkte ik al minder uren.
    In Nederland heb je normaal gesproken 16 weken verlof.
    De meeste vrouwen gaan met 34 of 36 weken met verlof. Zo heb je na de bevalling nog 10 a 12 weken.

    Ik heb mazzel in het onderwijs, ik kan geen verplichte zomervakantie en verlof tegelijk opnemen dus hoef pas eind november weer aan het werk :D
     
  7. B3ngel

    B3ngel Actief lid

    2 sep 2013
    433
    161
    43
    NULL
    NULL
    @Shakes: in NL moet je met 4 weken van te voren stoppen, en je mag dit vervroegen naar maximaal 6 weken van te voren. Na de bevalling heb je altijd minimaal 10 weken, en als je inderdaad met 4 weken vooraf stopt kan dit dus maximaal 12 weken worden. Wil je langer, dan moet je vakantiedagen opnemen of ouderschapsverlof (per kind heb je per ouder recht op een half jaar onbetaald verlof, op te nemen voordat je kind 8 wordt en mag ook in gedeeltes, dus je kan bijv direct na je bevallingsverlof 1-2 maanden en later een keer de rest, of je neemt 1-2 dagen per week op gedurende langere tijd om zo kortere werkweken te krijgen etc).

    Ik liep vanaf week 30-31 echt op mn tandvlees qua werk ivm mijn bekkenklachten, en het stoppen met 34 weken was echt heel geen moment te vroeg (ook al wilde ik eigenlijk het liefst pas met 36 weken stoppen). Ik kan me echt niet voorstellen dat ik nu nog steeds aan het werk zou zijn, sterker nog zelfs nog 2,5 week zou moeten. Moet er echt niet aan denken! Respect voor de Belgische mama's (in spe) die dit wel lukt. Vraagje: hoe doen jullie het dan als de baby eerder komt?
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Bedankt voor de uitleg.

    In België is het dan toch redelijk vergelijkbaar: wij hebben 15 weken in totaal waarbij je minstens een week voor je uitgerekende datum moet stoppen. Maar de meesten houden het dus zolang vol (eventueel voordoen nog een weekje verlof ofzo, doe ik nu ook) om dan 14 weken met de kleine thuis te zijn. Tenzij je natuurlijk verplicht vroeger moet stoppen, als je bijvoorbeeld kleuterjuf bent.

    Bij een vroeggeboorte gaat je verlof gewoon in vanaf de geboorte. Kan gebeuren, ik heb al een paar keer water weten breken op de werkvloer :)
     
  9. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier is je uitgerekende datum in principe vanaf 37 weken; er komen genoeg kindjes "op tijd" met 37 weken. Maar jullie gaan vaker fulltime terug werken hè, dus wel fijn die 14 weken na de geboorte!

    Ik ga in principe met 29 weken stoppen. Vanaf 20 weken afbouwend omdat de "drukste" kindjes dan al stoppen. Ben gastouder en verwacht een tweeling vandaar rustig aan.
     
  10. kannietslapen

    kannietslapen Actief lid

    12 mei 2012
    263
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik verwacht een tweeling en daar krijg je sinds dit jaar! 4 weken extra verlof voor, voorafgaand aan de bevalling. Verplicht stoppen vanaf 30 weken dus. Maar de gyn gaf bij het eerste gesprek aan dat je met 20 weken half moet gaan werken en 28 weken stoppen. Toen dacht ik nog, ja, zal wel. Maar nu lig ik al met 24 weken voornamelijk plat. Ben al in geen 2 maanden meer naar de supermarkt geweest. Naar mn werk komen kost de grootst mogelijke inspanning. Deze week twee keer kort geweest. Volgende week maar weer proberen. Gelukkig alle begrip, want ze zien hoe ik eruit zie ;) :(

    Bij mn eerst tot 36 zonder een centje pijn gewerkt. Daarna ineens binnen 2 weken hoge bloeddruk en ingeleid.

    In beide gevallen hou ik nauwelijks tijd/puf over om allerlei voorbereidingen te doen. Bij de eerste eigenlijk nog meer, ondanks dat ik fulltime werkte. Ik had in de avonden nog energie dingen uit te zoeken en te regelen. Nu heb ik nog 13 weken tot de geplande bevalling en weet ik iedere dag niet hoe de kleinste dingen moet oppakken.

    Vorige week voedingsbh's besteld, hoera, wat een overwinning :) Ik kan trouwens het merk Cake Lingerie aanbevelen voor grotere maten. Wat een super bh's zijn dat. Ik had ze in mn eerste zwangerschap ook (2) en heb er nu 3 bijbesteld. NL shops leveren de maten niet meer goed, dus heb direct in Australie besteld. Binnen 5 werkdagen was het er! Dit even tussendoor :)
     
  11. Annacatharina

    Annacatharina Actief lid

    15 feb 2014
    417
    4
    18
    NULL
    NULL
    Je bent niet verplicht om met 30 weken te stoppen hoor, je mag ook tot 34 weken in de ziektewet blijven. Dit is in veel gevallen gunstiger dan met 30 weken stoppen.
     
  12. Moshi

    Moshi Actief lid

    21 okt 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ivm gedeeltelijk in zw moet ik 6w van tevoren met zwangerschapsverlof.
    En heb er 1 week vakantieverlof van tevoren aan geplakt, wat neerkomt op nog 1 weekje werken!!
     
  13. Bumpie

    Bumpie Bekend lid

    28 dec 2015
    864
    523
    93
    Ik hoop het nog vier weekjes uit te zitten. :D
     
  14. Mississippi

    Mississippi VIP lid

    10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Bij allebei met 34 weken, oudste kwam met 36+2 en jongste met 38+2
     
  15. Mirya

    Mirya Bekend lid

    15 mrt 2015
    827
    615
    93
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik ga met 34 weken met verlof. Nog twee weekjes werken...
     
  16. Aliwen

    Aliwen Actief lid

    7 aug 2015
    394
    30
    28
    Kleuterjuf
    Gelderland
    Ik werk in het basisonderwijs en de zomervakantie valt erg gunstig. Daardoor ben ik gestopt met 32 weken en gaat mijn verlof pas over twee weken in. Mijn verlof eindigt dan half december, maar met ouderschapsverlof hoef ik pas eind februari weer aan de gang!
     
  17. sierra

    sierra Actief lid

    22 jul 2013
    325
    0
    16
    Zuid Holland
    Mijn bedoeling was te stoppen met 34 weken, en dan nog vakantie weken aan mijn verlof vastplakken.

    Maar dit liep even anders, ik heb de hele zwangerschap in de ziektewet gezeten, was echt verschrikkelijk.
    Maar toen ons zoontje er eenmaal was, was het dubbel en dwars waard en heb ik toch nog 4 weken vakantie aan mijn verlof geplakt om lekker te genieten van ons ventje.
    Ik heb echt een super werkgever dat ze dit toeliet😊
     
  18. Bumpie

    Bumpie Bekend lid

    28 dec 2015
    864
    523
    93
    Hier nog een weekje werken en dan finito! 💪🏼
     
  19. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    De bedoeling is tot 36 weken te blijven werken. Zolang ik me goed voel is dat de bedoeling!
     
  20. nikki83

    nikki83 Bekend lid

    11 nov 2013
    526
    4
    18
    Vrouw
    Bij de eerste ben ik tot 36 weken blijven werken. Toen werkte ik nog fulltime en vond ik het rond de 32 weken wel erg zwaar worden. Ik ben toen wat rustiger aan gaan doen, wat meer uitslapen, later beginnen en eventueel wat vroeger naar huis. Toen kon ik het goed volhouden tot 36 weken.
    Nu bij de 2e werk ik nog maar 3 dagen, en wil dit ook weer tot de 36 weken proberen vol te houden.
     

Deel Deze Pagina