nasleep zw.vergifiting

Discussie in 'Prematuur' gestart door Imke24, 24 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Imke24

Imke24 Actief lid

31 jan 2011
    350
    1
    16
    Limburg
    hallo,
    Ik ben bijna een jaar geleden bevallen van een gelukkig kern gezonde dochter.
    Zij is een randprematuurtje, geboren met 36w en 5 d. Ik ben ingeleid ivm opnamen met zware zwangerschapsvergiftiging en overslaan naar hellp.
    Met de kleine meid gaat alles prima. Met mij nog niet zo, nog erg veel moe moe moe en ik loop bij de internist ivm een nog aanhoudene hoge bloeddruk, die sinds mei wel wat aan het zakken is... maar dus na de bevalling nog ruim 9 maanden heeft aangehouden.
    Wie herkent dit en/of heeft ook zo lang last gehad van deze nasleep.
    Het is echt de nasleep zeggen de artsen ze kunnen geen andere oorzaak vinden. Ben de hele medische molen al doorgegaan.

2. Honeybee128

Honeybee128 Nieuw lid

24 okt 2010
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb na zwangerschapsvergitiging/hellp een hoge bloeddruk overgehouden. Na allemaal onderzoeken bij de internist is er aangegeven dat voortaan medicijnen moet slikken. Nu 2,5 jaar verder na mijn 1ste bevalling ben ik nogmaals zwanger geweest. Ingeleid met 34 weken omdat ik weer pre-eclampsie/hellp had. En jahoor. Nu 3 maanden later ook nog steeds hoge bloeddruk. Zelfs nu een verslechterende nierfunctie.

3. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ik heb hellp/PE gehad. En daarna ook een hoge bloeddruk overgehouden. Dat bleek trouwens pas toen ik een half jaar geleden een MK kreeg. Ik gebruik daarvoor nu medicatie. Ben de medische molen er niet voor ingegaan. Zag daar zelf geen noodzaak toe.

Ben nu opnieuw zwanger en erg benieuwd hoe de begeleiding in het zkh zal zijn t.a.v. HELLP/PE tijdens mijn vorige zwangerschap.

4. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Hoi,

Betreft mijn bloeddruk ben ik best wel snel weer hersteld. Ongeveer een maand er na was ik weer van de medicijnen af en heb ik tot nu toe een goede bloeddruk. Toen ik werd opgenomen 's nachts had ik een tensie van 220/180...
    Mijn nieren waren bezig het op te geven en mijn lever had het ook erg zwaar Wat gruwelijk pijn deed. Mijn lichaam was bezig in schok te geraken.

Mijn leverwaarden en nierwaarden duurden iets langer om te herstellen.
    Wel heb ik nog een aantal maanden last gehad van vergeetachtigheid. Toen ik eenmaal weer aan het werk ging, werd dat steeds beter.

In totaal vanaf de bevalling gerekend, heb ik 6 maanden thuis gezeten. Daarna weer volledig aan het werk. (verpleegkundige in de wijk. Avonddiensten en weekenden)

Grtjs,
    Aleida

5. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ik ben wel gewoon na 10 weken weer gaan werken, was wel een stuk minder fit. Maar heb dat ook toegeschreven aan het moederschap an sich.

6. Aleida

Aleida Fanatiek lid

9 sep 2007
    1.322
    0
    0
    verpleegkundige
    in de buurt van Groningen
    Onze zoon was 3 maanden te vroeg geboren. Dat was een zware tijd die hij uiteindelijk heeft overleefd na veel toestanden.
    Toen ik weer aan het werk had moeten gaan, was hij net thuis. Van de uwv arts kreeg ik nog 3 maanden om bij te komen en om toch nog een soort van bevallings verlof te hebben. Dat was erg fijn.

Grtjs,
    Aleida

7. cvermeulen1979

cvermeulen1979 Actief lid

10 okt 2010
    419
    0
    0
    Hoi Laurie

Ik ben ook bevallen met het hellp syndroom in 2009 en nu weer zwanger ik vind het allemaal wel spannend na wat er allemaal ik gebeurd bij de 1e zwangerschap.
    met hoeveel weken ben je bevallen en hoever ben je nu? hoelang heeft u herstel gebeurd bij mij zeker 1 jaar na mijn bevalling voordat ik weer volledige werkte.

wat een vragen he Gr Chantal

8. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ik ben met 37w6d bevallen dus eigenlijk erg netjes. Ik ben nu 1 dag verder dan jij.

Ik ben wel direct na 10 weken weer volledig gaan werken, maar heb me zeker jaar of anderhalf niet mezelf gevoeld. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik heb dit trouwens niet puur aan de HELLP/PE geweten, ik ga ervan uit dat je na een normale 1e zwangerschap ook anders bent.

9. cvermeulen1979

cvermeulen1979 Actief lid

10 okt 2010
    419
    0
    0
    Oke leuk kunnen wij elkaar een beetje steunen!
    ik heb echt onderzoeken laten doen en het is echt een nasleep van het hellp syndroom moe, hoofdpijn, emotonieel etc...
    Ik heb een herhalingskans van 33% dus vind het ook wel echt spannend allemaal loop bij de gynecoloog en jij?
    Waarom heb je geen onderzoeken laten doen je lichaam laat je dan in de steek en wil graag weten hoe en wat?
    Hoe groot is jou kans? hoeveel tijd zit er tussen jou kindjes?
    heb je nog vakantie wij vertrekken vrijdag 2 wk naar italie heb er zin in!

nou ik spreek je snel

10. Laurie

Laurie Fanatiek lid

29 feb 2008
    2.188
    1
    0
    Personeelsfunctionaris
    Ik heb geen onderzoeken laten doen. We hebben tot half jaar geleden gedacht dat we geen 2e kindje wilden omdat het risico ons te groot was. Toen hebben we ons bedacht en alles met de HA goed doorgesproken.

Ik sta wel direct bij de gyn onder controle, 9 augustus heb ik de eerste afspraak.

Toch wel spannend dat je 33% kans hebt, vind ik best veel eigenlijk.

Ik ga zelf ook gewoon erg goed opletten op hoe ik me voel en zal steeds tijdig aan de bel trekken.

11. Clauo1

Clauo1 Lid

9 aug 2010
    43
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter is 1,5 jaar geleden gehaald wegens ernstig PE en HELLP. Mijn bloeddruk was redelijk snel stabiel, maar ik heb 16 mndn last gehad van extreme vermoeidheid, hoofpijn, duizelingen en geluid. Ook allerlei onderzoeken gehad waar niks uitkwam. Kreeg steeds te horen dat het de nasleep van de HELLP was. Begin juni heb ik een paar dagen hele hoge koorts gehad en sindsdien voel ik me weer de oude. Ik dacht ook dat het niet meer goed zou komen, maar gelukkig wel. Wel had ik het erg prettig gevonden als iemand me in het zkh verteld zou hebben dat dit de nasleep kon zijn. Nu heb ik zelf 1,5 jaar zitten klooien met mijn energiewaarden enzo. Maar er komt dus ooit een eind aan! Heb geduld.

Groetjes

Deel Deze Pagina