7 weken uitwendig niks te zien!

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by jerami, Apr 23, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,007
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb veel last van buikkrampen, kan soms niet op mn benen staan en wilde dus zo snel mogelijk een echo. De termijn echo is pas met 9wkn en 5dgn en kon niet eerder. Bij de vk aangedrongen of er toch eerder bij hun een echo gemaakt kan worden. Kon vanochtend even langs komen.
    Nu doen zij alleen uitwendig echo maken. Maar daar was dus niks op te zien! Enkel een gegroeide baarmoeder, maar meer niet. Ik ben vandaag 7wkn en 5dgn. Is het normaal dat je dan uitwendig nog helemaal niks ziet?

2. mommy1983

mommy1983 VIP lid

Mar 30, 2009
    12,507
    5
    38
    normaal zie je dan echt wel iets op een echo. bij mij zagje duidelijk een boontje zeg maar.

krijg je nu geen inwendige echo

3. Linda86

Linda86 VIP lid

Kan 't niet zijn dat je toch korter zwanger bent? Late eisprong ofzo?

Ik had mijn eerste echo met 6 weken en 2 dagen (ook uitwendig) en toen zagen we 't hartje al kloppen en was 't idd echt een boontje nog.

Wat zei je vk erover dan?

4. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Ik heb met 7 wkn en 1 dg een uitwendige echo gehad. Toen zagen we echt al een rijstekorreltje met een knipperend hartje.
    Misschien ben je toch minder ver zwanger. Anders klinkt het, volgens mij, niet zo goed....:(

5. jerami

jerami Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,007
    0
    0
    Zuid Holland
    vk zei verder niks, enkel dat ik moest wachten tot de termijn echo op 7 mei en dat die hoogstwaarschijnlijk inwendig zou zijn.
    mn eerste dag van mn laatste menstruatie was op 28-2 en had op dag 16 mn eisprong.

6. SaschaH

SaschaH Actief lid

Aug 13, 2009
    461
    0
    0
    Bij mij was er met 7 weken uitwendige echo ook nog niks te zien, inwendig dan weer wel. Met 9 weken was het uitwendig te zien.

7. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

Jan 2, 2010
    1,996
    0
    0
    De eerste echoscopiste waar ik was zei dat inwendig alles te zien was met 6 weken en 4 dagen (vruchtje, kloppend hartje) en uitwendig met 7 weken en 4 dagen.
    Nou zijn er natuurlijk mensen waarbij het eerder te zien is, maar de norm die zij aan hield was deze.
    Dus als je zelf die norm ook aanhoudt is er in feite nog niets om je druk om te maken :)

8. Alita

Alita Niet meer actief

bel of je niet iets eerder kan in het zk?

9. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik heb tot 8 weken gewoon inwendige echo's gehad bij de gyn.
    dan kon je alles het beste zien zei hij.
    ik ben dan niet echt dik maar wel "stevig" dus dat kan ook meespelen.
    veel succes met de volgende echo meid!

10. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,777
    18,920
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zullen we proberen elkaar niet onnodig angst aan te jagen? Want wat jij zegt is gewoon niet waar.

Zowel bij bij 6w4d als 12w4d was er bij mij uitwendig niets te zien. En ik heb (zoals het zich nu laat aanzien) toch echt een hele normale gezonde zwangerschap.

Ik heb gewoon een normaal postuur en een platte buik, dus met gewicht of buikvet hoeft het niks te maken te hebben. Bij de een is het gewoon beter / eerder te zien dan bij de ander.

Ik kan me voorstellen dat het nu echt heel spannend voor je is. Ik hoop dat je snel alsnog een inwendige echo kunt krijgen, zodat je weet waar je aantoe bent.
    Maar laat je geen angst aan jagen! Nergens goed voor en het feit dat er nog niks te zien was, hoeft helemaal niks te betekenen!

11. miss mama

miss mama Lid

Aug 26, 2009
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou me ook nog geen zorgen maken hoor meid, je kan (net als ik) ook een naar achter gekantelde baarmoeder hebben en dan is er uitwendig nu eenmaal niet veel te zien. Ik had vorige zwangerschap een termijnecho met 10 wkn en toen was er uitwendig wel iets te zien, maar heel onduidelijk. En zelfs met de nekplooimeting van 12 wkn moest ik nog een inwendige echo omdat er uitwendig niet voldoende te zien was.

Een naar achter gekantelde baarmoeder is overigens geen risico of iets, je baarmoeder ligt gewoon wat verder naar achteren. Het komt best regelmatig voor.

12. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

Jul 14, 2009
    13,173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    "normaal"

ik ben dus abnormaal, bij mij kon je met 11.3weken niks zien uitwendig en moest ook inwendig, dus niet zo snel dingen als "normaal" bestempelen en TS zo onnodig schrik aan te jagen :)

Tuurlijk heb je dat niet met opzet gedaan, maar bij deze, TS het 'kan' niks te betekenen hebben!

13. helia

helia Actief lid

Dec 4, 2009
    445
    1
    0
    Amstelveen
    Ik heb tot best wel laat in mijn zwangerschap inwendige echo's gekregen inderdaad door een naar achter gekantelde baarmoeder...van buiten zag de vk niks:D dus don't worry zoals je ziet ben ik inmiddels de 29weken gepasseerd inmiddels goed te zien op echo's en ook duidelijk te voelen.:):p succes en ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

14. Vollutto

Pardon....:( Ik zeg het heel voorzichtig hoor. Ik zeg hoe IK het zie. Ik zeg niet hoe het is....
    Ze vraagt toch of het normaal is of je met 7 wkn en 5 dagen niks ziet? Daar geef ik dan mijn antwoord op.
    Ik denk dat ik heel wat meer ervaring heb met vroege echo's als jij hoor. Ik maak het nu voor de vierder keer mee, en ik deel MIJN ervaring!

15. Clauw123

Clauw123 Lid

Apr 21, 2010
    14
    0
    0
    Heeyheey!

Ik maak nu op dit moment hetzelfde mee (zie mijn topic verwarring door dokter en echo)

Volgens mijn laatste menstruatie zou ik afgelopen dinsdag op 8,3 weken zitten. Bij de uitwendige echo was niets te zien.
    Ze hebben toen bloed af laten nemen om te kijken hoe hoog mijn hcg gehalte was. De volgende dag werd ik gebelt en ze zeiden dat het nog niet zo hoog was dat het misschien een bbz was. De kans is er wel zei ze, maar ik hoefde me geen zorgen te maken.
    Ze vertelde dat mijn baarmoeder misschien toch wat naar achter zit dat ze daarom bijna niets zagen, en ze vertelde ook dat het nog zou kunnen dat ik een late innesteling heb gehad en dat het nog te klein is om uitwendig te kunnen zien. (ben ook niet een van de dunste dus misschien dat het daarom komt)

Tuurlijk maak ik mij nu wel zorgen, ik moet a.s. maandag terugkomen voor een inwendige echo.
    Nu heb ik alles gelezen, maar waarschijnlijk omdat ik zo zenuwachtig ben heb ik er misschien overheen gelezen dus vraag ik het toch even: Heb je al een afspraak voor een inwendige echo?

Nou,, veel sterkte en ik leef met je mee!

Liefs,Claudia

16. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,777
    18,920
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Je hoeft echt niet boos te worden hoor, ook ik zeg gewoon hoe ik het zie en deel MIJN ervaring. Maar ik probeer daarbij wel bij de feiten te blijven. En het feit is gewoon, dat het echt wel vaker voorkomt dat er bij die termijn nog niks te zien is op een uitwendige echo. Sterker nog, de echoscopiste die mijn termijnecho maakte gaf aan dat het regelmatig voorkomt dat zelfs bij 12 weken nog een inwendige echo gemaakt moet worden. Ik neem aan dat zij er meer van weet dan jij, ook al heb je het al vier keer meegemaakt.

Het feit dat jij dit al vier keer hebt meegemaakt, maakt je nog geen vk of echoscopist. En als haar vk het niet nodig vindt om onrust te zaaien, zou ik niet weten waarom jij het wel moet doen.

Wat er werkelijk aan de hand is, zal pas duidelijk worden als ze TS echo heeft gehad. En het wachten daarop is al eng genoeg zonder nog extra op stang gejaagd te worden. En of je dat nu één of vier keer meegemaakt hebt: je weet wel degelijk hoe het is om in angst te zitten en dat gun ik niemand! (En wat dat betreft denk ik dat we op één lijn zullen zitten.)

@macmazsy: Veel sterkte de komende twee weken! Ik duim voor je!

17. Vollutto

Jij zegt dat jij je mening/ervaring deelt, maar het zinnetje: wat jij zegt is gewoon niet waar, vindt ik meer een feit wat jij over mij uitspreekt...en nou niet echt aardig overkomen. Alsof jij zo zeker kan weten dat wat ik zeg gewoon niet waar kan zijn... Ben jij vk of echoscopiste dan?

En als jij zo zeker weet dat, wat ik zeg niet waar is, reageer ik daar op door te zeggen dat ik heel wat meer ervaring heb als jij. Ik bedoel daar helemaal niet mee dat ik meer weet als een vk of echoscopiste, dat maak jij er van.
    En... ik wil zeker TS niet op stang jagen of onrust zaaien, maar TS vraagt of het normaal is als er nog niets te zien is op de echo. Mijns inziens niet, omdat ik het nooit zo heb meegemaakt. Als ze het hier gaat vragen weet ze ook dat ze geen antwoorden krijgt zoals een vk kan geven.
    Ik zou pas onrust zaaien als ik zou gaan zeggen: Ik heb het al vier keer meegemaakt en het is daarom gewoon niet goed!

18. happymama79

happymama79 Fanatiek lid

Mar 19, 2010
    2,399
    0
    0
    Ik had zelf een beetje teveel vet op m'n buik zitten :) en daarom hebben ze bij mij zelfs met ruim 9 weken zwangerschap een inwendige echo gemaakt omdat ze dan beter konden meten. Het hoeft dus helemaal niets te betekenen.

19. luukske

luukske VIP lid

Sep 5, 2008
    6,682
    0
    0
    verpleegkundige
    limburg
    hey meiden,

ga elkaar nu niet afkraken, iedereen bedoelt het goed, en zoals we allemaal wel weten....iedere vrouw en iedere zwangerschap is anders....

wat betreft echo's...ik mag me "ook"een ervaringsdeskundige noemen, ben voor de 4e keer zwanger, en kreeg/krijg ELKE week een echo.....

bij mijn zoon hebben ze vanaf 9-10 weken pas de eerste uitwendige echo kunnen maken....
    nu deze zwangerschap (ben ik "slanker"dan bij mijn zoon) en krijg ik nog steeds inwendige echo's....

verder heeft niet elke praktijk of ziekenhuis dezelfde apperatuur, dus bij de eene heb je mooie duidelijke echo's en bij andere is de kwaliteit minder, en duurt het langer voor er een duidelijk beeld komt!

ik duim dat je echo straks gewoon goed is, en dat je een fijne zwangerschap mag hebben.....

20. Trees

Trees Niet meer actief

Ik ben voor de 8e keer zwanger en hier hebben we tot 12 weken nooit een uitwendige echo kunnen doen. Ik krijg wekelijks een echo en we hebben het elke keer uitwendig geprobeerd. Vanaf ruim 10 weken is er uitwendig wel een zwart rondje te zien (terwijl inwendig een compleet bewegende baby te zien is) en daarvoor is er zelfs helemaal niks te zien op de uitwendige echo.
    Ik heb een volstrekt normaal postuur, maar wel een baarmoeder die naar achteren gekanteld is en diep ligt. Is trouwens iets wat vaker voorkomt en normaal is. De gynaecoloog was er niet bepaald van onder de indruk dat het uitwendig niet lukte...;)

@Macmazsy ik hoop dat voor jou hetzelfde geldt als de vele voorbeelden hier. Ik vind het wel vreemd dat ze je zo lang in onzekerheid houden en niet alvast doorsturen voor een inwendige echo. Ik zou zelf nog een keer bellen en toch vragen of je eerder een echo mag. Heel veel succes!

Share This Page