Lage weerstand en keelontsteking sinds zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door EvelyndeB, 15 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Hallo allen,

Met de deur in huis vallend, 2 vragen:
    1) Hebben jullie tips om je weerstand te verhogen, behalve gezond eten en zwangerschapsvitaminen slikken?
    2) Hebben jullie tips om de klachten van een keelontsteking te verzachten en wellicht versneld te bestrijden?

Achtergrond:
    2015 gaat gezondsheidserwijs helemaal niet lekker voor mij. Begin januari begonnen met snotteren, toen 8 dagen lang flink ziek geweest, daarna nog heel lang heel erg verkouden (oppaskindje aangestoken waarbij het op de longen sloeg en die belandde in t ziekenhuis, dat kaliber zeg maar).

Nu ging t eigenlijk n week goed, maar sinds vrijdag weer koud en rillerig en ja hoor, vrijdagavond begon de keelpijn en zaterdagochtend zat ik al met een keelontsteking.
    Ik heb een ontzettend zere keel, slikken en praten gaat moeilijk, klieren zijn erg opgezet en m'n amandelen zien er uit als een soort maanlandschap: vuurrood met grote wit/groene kraters. BAH! Bovendien had ik vanmorgen 38.3 graden koorts (normaal iets onder de 37), die is na paracetamolletje wel gezakt naar iets boven de 37.

Nou ben ik dus ergens tussen 5 en 15 febr zwanger geworden (eerste dag laatste menstr. 25 januari), dus ik vermoed dat dat er wel mee te maken heeft...

Hebben jullie tips en ideeën? Ik word langzaam een beetje bang voor 9 hele lange maanden op deze manier... (en baby is zoooo gewenst!)

2. Violie

Violie Lid

11 dec 2014
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry ik heb niet echt goede tips, maar herken je verhaal helemaal.
    Ik ben sinds mijn zwangerschap vaker ziek geweest dan in totaal de jaren daarvoor! Het ene was voorbij en het volgende kwam opzetten, vreselijk.

Keelontsteking is echt ruk, als slikken en praten onmogelijk worden en je ook nog koorts hebt. Ik moest dan echt om de vier uur pijnstilling heel consequent nemen, anders deed het helemaal niks. Verder steeds op ijsklontjes sabbelen, omdat dat het enige was wat ik kon doorslikken.

Maar, misschien moet je niet te snel bang worden voor de rest van je zwschap. Het wordt nu weer mooier weer, je kunt lekker veel naar buiten en bij mij scheelt dat altijd wel wat. Herfst en winter zijn kwakkelige tijden.

Sterkte!!

3. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Als er groen witte kraters op je amandelen zitten zou ik even naar de ha gaan als ik jou was. Waarschijnlijk heb je dan namelijk een bacteriële keelontsteking en daar kan je ab voor krijgen.

Verder veel gorgelen met zout water en lekker kamille thee met honing drinken en er ook mee stomen.

Beterschap!

4. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Bedankt voor de reacties. Had idd bedacht morgen even de huisarts te bellen.

En ik twijfel zo over mn werk morgen. Ik moet oppassen op 2 meisjes, waarvan één met verschillende beperkingen die ik dus veel moet tillen. Ben nu (via whatsapp, praten doet pijn!) in overleg met de ouders, maar ik weet eigenlijk niet helemaal wat ik zelf wil. Ben de laatste tijd al zo veel ziek geweest, voel me gewoon belachelijk tegenover hen. Maarja, toen ik dus wel ging werken met mn belachelijke verkoudheid, lag vervolgens de jongste (met de beperkingen) een week later in t ziekenhuis :(

Pfff, het van me af schrijven helpt al wat gelukkig :)

5. Isolabella

21 jan 2015
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier nog een keel-ontsteking expert helaas, als je van die vlekken in je keel hebt, inderdaad even de huisarts bellen. Normaal krijg je dan antibiotica, maar ik weet niet hoe dat zit als je zwanger bent.

Ik heb in de eerste drie maanden ook erg veel last van mijn keel gehad, maar gelukkig niet uitgelopen op een echte keelontsteking.

Succes! Je voelt je echt altijd beroerd als je last van je keel hebt.... zeker 's ochtends :(

6. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Idd gewoon maar even overleggen met de ouders van de kids! Balen dat je al vaker ziek bent geweest de afgelopen tijd, maar je doet het niet expres!

Je mag tijdens de zwangerschap een amoxiciline kuur hebben. Heb ik 2 weken terug ook gehad toen ik een keel en oorontsteking had.

7. Noa2013

Noa2013 Actief lid

8 jul 2014
    279
    6
    18
    Vrouw
    Vervelend voor je zeg! Tijdens de zwangerschap is het inderdaad zo dat je weerstand een stuk lager is en dit moet ook zo zijn, anders zou je lichaam het vruchtje als indringer zien en proberen het af te stoten! Dat is tenminste wat mijn vk zegt. Zie het dus maar als noodzakelijk kwaad voor een goed doel, maar leuk is anders! Hopelijk kan de dokter je goede antibiotica voorschrijven en het betere weer dat eraan zit te komen zal wel helpen dat je je snel beter voelt :)
    Sterkte en beterschap!

8. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Dank voor de medelijden dames ;)
    Gisteren voelde ik me zó beroerd, heb een enorme huilbui gehad en manlief moest een beetje lachen (hij vond me schattig) en ik ben zó boos op m geworden! Arme jongen... Gelukkig kanie relativeren hoe naar ik me voel incl mn hormonen...

Goed, vanmiddag naar de HA geweest. Ze constateert idd een flinke keelontstking, maar wil toch eerst afwachten of mn lijf het zelf weg krijgt. Heb ik woensdag nog steeds last (en vooral koorts) dan moet ik terugkomen en dan gaat ze me wel AB geven.

Gelukkig heb ik ook nog eens een hele lieve huisarts die erkende dat het vast heel vervelend moet zijn om steeds zo ziek te zijn, maar dat het inderdaad helaas een kenmerk is van zwangerschap, die lage weerstand.
    Ben ik heel gevoelig voor momenteel, erkenning dat ik zielig ben (wat helemaal niet is natuurlijk, ik ben DOLblij met mn zwangerschap, hihi)

9. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Herkenbaar. Hier vanaf november op en af ziekig. Sinds december zwanger. De laatste tijd gaat het beter maar vooral omdat ik weer energie heb om buiten te zijn en flinke einden te lopen en fietsen. Vorige voldragen zwangerschap nergens last van gehad trouwens dus of het helemaal klopt van die weerstand...

10. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Oh bah, jij ook al zo ziek... het zit ons niet mee!
    Misschien is het nu ook de tijd van het jaar? Iedereen is momenteel op en af ziek, dus het hangt enorm in de lucht. Hopelijk wordt het dalijk beter als het weer wat zachter wordt.
    En het zal ook wel meewerken hoe je lichamelijke conditie is. In principe beweeg ik best veel (zowel op t werk als met sporten), maar ik heb wel degelijk overgewicht. Dat zal ook niet helpen met m'n weerstand.

M'n werkgeefster is trouwens fluitend haar twee zwangerschappen doorgekomen, dus die begrijpt er allemaal weinig van... tsja.

Deel Deze Pagina