Sprongetje bij prematuur?

Discussion in 'Prematuur' started by taschke, Apr 17, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. taschke

taschke Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    1,356
    13
    38
    verkoopster ruitersportartikelen
    landen/ belgie
    Elena is geboren op 36,3 weken.Ik was uitgereked voor 8 april en ze is op 14 maart geboren.

Elena huilt sinds een paar dagen enorm veel.Van ongeveer 17u tot 's nachts.
    Als ze begint te huilen laat ik haar even huilen maar na 5 min.word ze hysterisch en word blauw rond haar mondje :(
    Van het moment dat ik haar oppak begin ze te glimlachen en is ze rustig.Soms trekt ze een heel triestig gezichtje maar dan huilt ze ook op een andere manier.
    Ik weet niet meer wat ik moet doen.Ik dacht eerst dat het krampjes waren maar ze krijgt sab simplex dus ik weet het niet...

Ze zeggen dat baby's rond hun 1 maand een sprongetje hebben.Maar baby's die te vroeg geboren zijn,hebben die dat dan later?

Elena doet alles wat een andere baby ook kan;Ze lacht al bewust,maakt oogcontact,ze houdt haar hoofdje alleen recht en probeert zich op te drukken als ze op haar buikje ligt.

Voor de rest is het in de voormiddag een heel vrolijk meisje maar de avonden zijn een ramp!

2. Setteke

Setteke Niet meer actief

Het klopt inderdaad dat baby's die te vroeg geboren zijn bij sprongetjes gecorrigeerd moeten worden met de weken dat ze te vroeg geboren zijn. Dus bij jouw kindje moet je 4 weken bijtellen. Dus als een op tijd geboren kindje met 6 weken een sprongetje heeft, heeft jouw kindje die met ongeveer 10 weken.

Het zou een sprongetje kunnen zijn, hebben ze ook rond 1 week oud, en dat zou wel kloppen met de leeftijd van jouw kindje.

Of het daadwerkelijke een sprongetje is kan ik je niet vertellen. ik weet wel dat veel baby's, zo ook die van mij, op die leeftijd het vaak 's avonds wat moeilijker hebben. De zogenaamde huiluurtjes. Komt omdat ze nog moeten wennen aan alles. Ook kan het van krampjes komen, daar had Tymen erg veel last van.

Wat het dus precies is kan ik je niet zeggen, maar wel dat het waarschijnlijk heel normaal is. Bij twijfel kun je wel altijd je huisarts of cb bellen. Ook kun je het boek oei ik groei kopen. Ik heb er veel aan gehad.

Veel sterkte en succes ermee!

Liefs,

Setteke

3. taschke

taschke Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    1,356
    13
    38
    landen/ belgie
    Setteke:bedankt voor je antwoord!

Overmorgen komt er weer iemand van Kind & Gezin dus kan het haar ook eens vragen.Maar ik hoor ook graag ervaringen van andere moeders.

Buiten dat ze wat kleiner is ziet niemand eraan dat ze te vroeg geboren is.
    Maar het wilt toch niet zeggen omdat ze een maand te vroeg is dat ze alles pas een maand later kan dan een baby die de 40 weken heeft uitgedaan? :(

Vandaag heeft ze nog niet gehuild behalve als ze honger had :(

4. Natas26

Natas26 Bekend lid

Dec 2, 2005
    504
    0
    0
    prov. Utrecht
    Hoi,

Colin heeft op zijn gecorrigeerde leeftijd van 1 week ook een weekje gehad dat hij niet wilde slapen en veel huilde. Hij was eigenlijk alleen tevreden als hij bij mij of mijn vriend lag. Dat is gelijk ook de enige periode die ik als sprongetje heb herkent. Daarna is hij eigenlijk nooit lang uit zijn doen geweest, tenzij we een hele drukke dag hebben gehad of zo...

In principe hebben prematuren een marge van het aantal weken dat ze te vroeg zijn met alles wat ze doen qua ontwikkeling. Colin is 10 weken te vroeg geboren, hij is nu 6 maanden en een week, gecorrigeerd ruim 4 maanden. Als hij in zijn ontwikkeling de dingen doet die bij 4 maanden horen is het prima, maar hij doet ook dingen die horen bij 5 en 6 maanden, da's dan ook goed. Trouwens ieder kind is anders he, klamp je niet te veel vast aan wat er in de boekjes staat. Ik liep bijvoorbeeld al met 10 maanden en had nog geen tand in mijn mond. Mijn broertje kreeg zijn eerste tand met 4 maanden maar zag het nut van lopen pas toen hij anderhalf was ;)

5. taschke

taschke Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    1,356
    13
    38
    landen/ belgie
    Begrijp er al wat meer van ;)

6. Setteke

Setteke Niet meer actief

Het is niet zo dat te vroeg geboren kindjes alles later doen dan op tijd geboren kindjes, hoor! Tymen was met sommige dingen laat en met andere juist vroeg! Zo krijgt hij nu een tandje terwijl hij gecorrigeerd 5 maanden oud is. Ook staat hij al met steun sinds dat hij 5 maanden (gecorrigeerd 4 maanden) was. Lachen deed hij echter pas met een week of 10.

7. danili

danili Bekend lid

May 22, 2006
    808
    0
    0
    premature kindjes krijgen ook vaak teveel prikkels op een dag. Heb je bijv. een heel drukke dag gehad, of drukke week, met veel visite of indrukken voor haar, dan moet ze dit s'avonds verwerken, en ,meestal is een prematuur hier heel gevoelig voor.
    Ferron heeft het ook 3 weken achter elkaar gehad. van 19:00uur tot 23:00uur.
    We hebben toen afgesproken minder visite per dag, en boven flesje geven, zodat hij niet teveel prikkels kreeg.
    En het gingdaarna heelmaal perfecto met hem!

8. taschke

taschke Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    1,356
    13
    38
    landen/ belgie
    Heb ik ook al gemerkt.Als we een rustige dag hebben gehad is Elena ' s avonds veel kalmer dan als we zijn weggeweest of bezoek hebben gehad.
    We hadden 3 weken geleden bezoek gehad op een avond.Er waren heel luidruchtige kinderen bij en er was veel lawaai thuis.Ze heeft nog nooit zoveel gehuild die nacht en avond :(

Nu gaat het inderdaad al veel beter.

9. danili

danili Bekend lid

May 22, 2006
    808
    0
    0
    Gelukig hoor taschke,
    Wij wisten het in het begin niet, maar toen we er op letten , toen kwamen we er idd ook achter dat op rustige dagen ferron heel realxed was.
    Maar als er veel visite was geweest of we hadden een verjaardag waarbij we hem meenamen, dan was er geen land met hem te bezeilen s'avonds. Zo sneu! Toen zaten we echt te onzekeren op de bank, en heel nerveus werden we van zijn gehuil, omdat we op dat moment niet wisten wat er was, maar nu we het wel weten...tja...het is zo, en we weten nu hoe het komt dat hijzo overstuur huilt.
    Vd week had hij het ook weer wat erger dan normaal. maar ik geloof ook dat het nu met een sprongetje te maken heeft.
    Merk nl wel dat hij dan iets meer hangerig is en meer huilt dan normaal. en daarna als hij weer "normale" avonden heeft, kan hij ineens weer iets nieuws! grappig is dat!

Share This Page