Ik heb vorige week de uitslag van de combinatietest gekregen. De kans op een kindje met Trisomie 13,18 en 21 is kleiner dan 1 op 5000. Ik heb er dan ook niet echt meer bij nagedacht tot vandaag. Ik heb de uitslag op papier gekregen met daarin ook de bloedwaarden. Ik las hier al vaker iets over een verlaagde PAPP-A waarde wat kan duiden op placenta insufficiëntie. De betreffende arts die uitslag gaf heeft hier verder niets over gezegd, dus waarschijnlijk maak ik mij weer druk om niets. Is er iemand die weet wat de optimale waarde is van de PAPP-A en B-hCG? Meer informatie; tijdens het bloedprikken was ik 10 weken en 6 dagen zwanger. Vrij B-hCG gelijkwaardig aan 0,460 MoM PAPP-A gelijkwaardig aan 0,490 MoM Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen of mij een schop onder mijn kont kan geven dat ik mij niet zo moet aanstellen
In mijn eigen topic mbt lage PAPP-A waarde bij ons en een groei achterstand kun je meer lezen. Kort Is dat de kleine meid veel te klein Is en We al een hoop onderzoeken gehad hebben... voor nu lijkt alles ondanks de fikse groeiachterstand nog goed te verlopen.
Ik zal vanavond jouw topic gaan lezen. Fijn om te horen dat het goed lijkt te verlopen! Hadden jullie wel een goede uitkomst van de combinatietest? Bij ons is er namelijk helemaal niets gezegd over die lage PAPP-A waarde, het is dat ik zelf aan het internetten ben geslagen. Misschien dat ik morgen toch maar even ga bellen met de verloskundige.
Bij ons omdat de kleine al achter lag op groei op dat moment zijn er direct iedere 2 weken groei echo's afgesproken. De rest Is te veel om hier op te schrijven 😉
Een uitslag 'hoort' helemaal geen 1 te zijn.!!! De waardes die jij noemt zijn prima. De risico's aangaande placenta problemen zijn echt alleen van toepassing bij extreem lage waarden, zoals mmmmeisje, maar meestal vaak nog lager dan dat. Bovendien is zij zwanger geraakt door icsi en daar zie je veel vaker lage PAPP-a waardes bij. Je hoeft je echt helemaal nergens zorgen om te maken.
Ik ben zo blij met jouw reactie! Ik vond het al zo gek dat de verloskundige er verder niets over zei. En op internet kwam ik alleen tegen dat 1 de gemidddelde waarde is.
Niet mee eens Merah.... bij icsi zijn waarden van 0.84 normaal en niet 0.18 tenminste dat Is wat de artsen zowel in het umc als het wkz mij vertellen en hebben laten zien. Een roker zit bijvoorbeeld op 0.83 gemiddeld.
Klopt mmmmeisje. Jouw waarde is idd laag. Maar 1 is enkel een gemiddelde. Je kunt niet stellen dat alles behalve 1 daarom afwijkt. Ook 0,18 hoeft geen afwijking te betekenen, alleen de kans daarop is wel groter. Helaas had jij pech. Ik heb drie keer soortgelijke waardes gehad en met mijn kinderen was niets aan de hand (ook mmm-kindjes). Het zijn geen referentiewaarden zoals met andere bloedwaarden.
Klopt het Is geen gegeven dat je per definitie een placenta insufficiëntie of pe of hellp krijgt. Je hebt er een verhoogde kans op dat je het kunt krijgen omdat ze het vaker zien bij lage PAPP-A waarde.
Maar dan moet de waarde echt nog wel lager zijn dan bij TS. Zij hoeft zich echt nergens druk om te maken. In idee geval niet over deze waarden. Problemen met placenta kunnen natuurljk ook andere oorzaken hebben.
Klopt helemaal... waarden van TS zijn naar mijn idee ook ok. En zolang de vk er weinig van zegt en er geen gekke dingen tijdens een echo worden gezien Is er niets aan de hand. Ps mijn lage PAPP-A waarde hangt waarschijnlijk ook samen met de vele operaties aan mn baarmoeder en het vele littekenweefsel daardoor.