beste houding?

Discussie in 'De bevalling' gestart door memke, 25 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. memke

memke Actief lid

15 jun 2007
    217
    0
    0
    Friesland
    hallo meiden...

Ik zie echt als een blok tegen mijn bevalling op das niet normaal!
    Als ik er aan denk dan begin ik al te shaken...
    Mijn vorige bevalling was een traumatische ervaring..Dus ook lang getwijfeld aan een 2e kindje..
    Maar nu zie ik erg tegen de rugweeen op.. Vorige lag in achterhoofdsligging en zat klem dus die pijnigde mijn rug enorm..
    Dus nu is mijn vraag, weten jullie een prettige houding of manier om die vervelende rugweeen op te vangen?
    Alle adviesen zijn zeer welkom!
    Ik beval niet in ziekenhuis dus pijnstilling is jammer genoeg geen optie..
    BVD voor de tips..

Groetjes een bange moeder :oops:

2. Oopsie

Oopsie Actief lid

23 feb 2007
    112
    0
    0
    Spijkenisse
    Misschien een idee om nog zwangerschapsyoga oid te gaan proberen?

Ik heb dat gedaan en daar zijn ook wel een aantal houdingen aangeleerd die je kan gebruiken om de weeen op te gaan vangen.

Rugweeen opvangen kan bijv. door je partner achter je te laten gaan zitten (beiden op de grond of een matrasje oid te gaan zitten) en dan zijn benen languit en zijn voeten in je onderrug zetten. Hij moet niet op je wervelkolom zijn voeten zetten. Zelf kan je dan tegen zijn voeten gaan zitten en naar achteren leunen, dit geeft een bepaalde tegendruk die prettig kan zijn.

Wat ook een houding is, is op je knieen gaan zitten en zelf ergens overheen hangen (stoel, bal, stapel kussens). Laat je partner dan naast je gaan zitten en met zijn armen en handen tegendruk geven op je rug. Jij moet dan bij je partner aangeven waar precies, hoe hard de tegendruk moet zijn etc.

Op de yoga worden nog meer houdingen voorgedaan, je kan dan zelf ter plekke beslissen wat jij prettig vindt. Ook ademhalingsoefeningen zodat je je zekerder voelt en je ergens op kan richten. Misschien toch wel een idee voor je?

Oh je schrijft dat je niet in het ziekenhuis bevalt. Maar hoe weet je dat zo zeker? Je wilt zelf voor een thuisbevalling gaan (als het lukt) of?
    Je kan er voor kiezen om als je dat zelf prettiger vindt poliklinisch te bevallen.

3. memke

memke Actief lid

15 jun 2007
    217
    0
    0
    Friesland
    nee nou in eerst instantie wil ik thuis bevallen natuurlijk! Zou met de 1e ook maar na 2 uren persen zat meneer superklem dus ja halsoverkop naar ZH..En ik hoop zo dat het nu thuis kan...
    Poliklinisch heb ik wel over nagedacht maar krijg je dan wel pijnstilling als je dat wil of moet je dan een medische indicatie hebben oid?
    Maar wat je zegt over die yoga,lijkt me een heel goed idee,ik zal eens informeren hier in de buurt... dankjewel

4. Oopsie

Oopsie Actief lid

23 feb 2007
    112
    0
    0
    Spijkenisse
    Poliklinisch en pijnstilling hangt er volgens mij vanaf welk ziekenhuis en welke tijd je bevalt. Op www.kindenziekenhuis.nl staat een overzicht van ziekenhuizen en de beschikbaarheid van een ruggenprik. In het ene ziekenhuis is het 7x24 mogelijk en in anderen enkel tijdens kantooruren of aanwezigheid van de anesthesist. Pijnstilling zal denk ik altijd in overleg met de anesthesist/arts gaan.
    Pijn heeft natuurlijk ook een natuurlijke functie, door de pijn vordert de ontsluiting en komt er nadien een gelukshormoon (weet ff de naam niet) vrij, wat zorgt voor een ontlading/euforisch gevoel na de bevalling.

Ikzelf, zou ook graag voor een thuisbevalling gaan, zonder pijnstilling, maar wat het in de praktijk wordt?

Mocht er geen zwangerschapsyoga (of wat anders, ik neem aan dat er ook bij de gym ed aandacht aan houdingen geschonken wordt) zijn in je buurt. Dan zijn er soms ook wel yogaleraren in de buurt die losse lessen geven in zwangerschapsyoga. Is eventueel het informeren waard. Maar het is wel leuk om met een groepje zwangeren te zijn...

5. memke

memke Actief lid

15 jun 2007
    217
    0
    0
    Friesland
    bedankt voor de site want ben nu wel veel wijzer geworden..Pijnstilling kan overdag en savonds 7 dagen per week,dus snachts niet op ieder moment..
    Was het niet endorfine ofzoiets..
    Ik heb hier vlakbij een yogalerares zitten dus die zal ik eens even vragen...
    Nogmaals bedankt voor je uitgebreide informatie..
    En ik zie dat jij bijna uitgerekend bent..Veel succes!

6. Bri

Bri Niet meer actief

@Oopsie: wat een supertip, die website! Die informatie had ik al gezocht, maar kon ik niet vinden op de sites van de ziekenhuizen zelf.

@memke: ik weet er uit eigen ervaring nog niets van (1e zwangerschap) maar ik heb van heel veel moeders gehoord dat iedere bevalling anders is. Dat het de eerste keer heel moeilijk ging, hoeft niets te zeggen over je tweede bevalling. Ik hoop dat het jullie deze keer wat makkelijker afgaat!

7. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Op de "reguliere" zwangerschapsgym van de Thuiszorg werden ook allerlei houdingen besproken, dus je hoeft je niet vast te pinnen op de yoga...

8. darcy

darcy VIP lid

1 okt 2006
    5.715
    0
    0
    English teacher!
    Zaanstreek
    @Memke: hier een zoon in de aangezichtsligging, dus de thuisbevalling werd een ziekenhuisbevalling met keizersnede (nadat ik eerst nog een infuus met weeopwekkers had gehad, de arts had Ollie's ligging nog niet gevoeld toen...)

Een traumatische bevalling hier, dus herkenbaar. Maar Memke, over je rugweeën: bij mij hielp AB-SO-LUUT de yoga (het 'hoge' ademhalen/puffen) en het hangen aan de deuren en trap. Waarom? Je maakt jezelf dan lang en daarmee geef je ruimte aan je kindje en onderrug. Scheelde echt, ik kon me zo ook beter concentreren op mijn ademhaling.

Een ander houding: op handen en knieën. Ik zat zo op de bank bij elke rugwee en kwam weer overeind als ie over was.

Meis, sterkte enne... misschien eens praten over je angsten met je verloskundige of een arts/psycholoog? Hier wel gedaan. Het kan misschien ZO veel schelen in je volgende bevalling, wie weet hoe fijn die gaat (en snel?!)

9. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik zat bij mijn weeenstorm (ook rug weeen) op mijn knieen op een harde stoel (de stoel was omgedraaid) en ik hield de knoppen van de leuning vast.
    Tijdens de weeen liet ik mijn man hard op mijn rug duwen met zijn knokkels zo kreeg ik ze weg gepuft.

Deel Deze Pagina