Hallo, Onze dochter Femke is een half jaar oud. Ze kreeg tot afgelopen maandag volledige bv. Nu zit ze op twee flessen kv per dag en 3-4 keer bv. Femke is al die maanden al 's avonds wakker. In de eerste maanden heeft ze veel buikkrampen gehad, en nu nog soms wel...maar ze vindt het gewoon ook wel gezellig om bij ons te zijn 's avonds. Wij zijn absoluut geen voorstanders van laten huilen, we proberen haar 's avonds wel even te laten liggen, maar ze huilt zich vrij snel over de flos en dan halen we haar er uit, omdat ze gewoon niet moe is dan. Ze speelt vrolijk beneden in de box. 's nachts slaapt ze goed, vanaf 22-23 uur. Soms krijgt ze nog een nachtvoeding. En 's morgens kwam ze om 6 uur en sliep dan weer door tot 10 uur. Maar nu de laatste dagen: slaapt ze tot 7 uur, ik dacht dat is een mooi moment om haar ritme wat aan te gaan passen, zodat ze misschien 's avonds gaat slapen. Dus ik voed haar op bed en daarna rond half acht gaan we er uit. Maar ze is dan nog doodmoe, dus na een klein uurtje ligt ze er weer in en slaapt ze dus weer tot 11 uur door. De rest van de dag maakt ze hazenslaapjes van 45-60 minuten en is ze veel wakker. Is dit herkenbaar voor jullie? "moet" ik het ritme aanpassen en hoe doe ik dat dan? Soms denk ik: ik vind het wel prima zo, maar soms zou ik ook wel eens een avondje zonder kind op de bank willen zitten.... ik blijf het moeilijk vinden allemaal..... bedankt, groetjes Ellen
Tja lastig. Onze Quinten ligt al vanaf 2 maanden rond 18:30/19:00 op bed en ik moet eerlijk zeggen dat die avond voor mezelf mij gewoon heilig is. Ik heb dat echt nodig om een beetje mezelf te blijven zeg maar. Als ik in jouw schoenen stond zou ik dus het ritme toch proberen aan te passen want vanaf een half jaar kunnen ze al behoorlijk wennen en vroeg of laat zal ze toch op tijd naar bed moeten. Ik heb helaas geen tips voor je over hoe dat het beste te doen. Kan me voorstellen dat het even zwaar wordt maar dat is een kwestie van doorzetten. succes!
@Steen, als ik t goed begrijp gooit Femke dus t ritme beetje om? Ze wilt pas laat naar bed s'avonds en wilt in de ochtend dan nog lang slapen.. Terwijl jij dus eigenlijk wilt dat ze in de avond al gaat slapen en dan gewoon vanaf de ochtend wakker is en af&toe een slaapje doet? Hmm.. moeilijk.. Wij hebben hetzelfde gehad met Mike eigenlijk. Maar bij ons heeft t gewoon erg geholpen om hem in bad te doen voor de fles van 19 uur en hem toch steeds in bed te leggen om 20 uur. Na een week was hij eraan gewend en slaapt nu wel in de avond. Voorheen zat hij altijd bij ons in de huiskamer tot zijn fles van 22 uur. Dus was voor ons wel even pittig om dit af te leren zeg maar, maar hebben er wel onze avond voor terug gekregen en hij slaapt nu in de ochtend gewoon 1 tot 1,5 uur.
Ik heb het allemaal inderdaad ook met een ritme gedaan. Eten rond dezelfde tijden en slapen ook. Hoor hier wel eens vaker, ïk doe alles op verzoek" en naar mijn mening krijg je dus dat jij je naar het ritme van je kind moet aanpassen. Dit wilde ik dus niet. Wij hebben hier s`avonds een ritme van, 18:30/19:00 laatste bv en dan 20:00/20:30 naar bed en heeerrlijk s`avonds rust! Je moet het voorzichtig doen denk ik want je kindje is nu helemaal aan het ritme van s`avonds opblijven gewend. s`Morgens steeds proberen het iets langer te trekken voordat ze naar bed gaat, en dan s`middags weer even naar bed en dan s`avonds gewoon in bed leggen. Zo hebben wij het gedaan en het is even doorzetten maar op een gegeven moment zijn ze dit ook gewend waardoor ze om dezelfde tijden steeds moe worden en je ze in bed kunt leggen. Hoop dat je er iets mee kunt!
wij hadden op een gegeven moment dezelfde situatie, en ik moet zeggen, ik vind het heerlijk nu om die avond eens 'vrij' te hebben. Ik zou er toch voor gaan als ik jou was. Ik ben ook geen groot voorstander van laten huilen, maar het was wel even nodig. Het kostte denk ik een week, toen ging het prima. We legden hem na de laatste voeding om 7 uur op bed. Eerst was dat een uur of zelfs anderhalf krijsen (elk kwartier ernaartoe, even over de bol aaien, niet uit bed halen), maar het werd langzaam minder. Het is heel moeilijk maar je moet het echt volhouden. Mijn man is er gelukkig veel strenger in dan ik, anders was het denk ik niet gelukt.... Maar daarna geniet je zoooo van je rustige avond. Dus mijn advies is doorbikkelen, het is het waard...
Hai, Heel erg herkenbaar dit probleem. Ons meisje is nu 6,5 maanden oud en heeft ook tot ongeveer 7 weken geleden ook gespookt en hele avonden bij papa en mama beneden tot 23.00. We hebben haar wel altijd rond 20.00 op bed gelegd maar dan werd ze weer wakker na 45 minuten en dan gillen! En dan toch maar weer naar beneden tot 23.00. We waren het op een gegeven moment helemaal zat omdat we gewoon geen tijd meer voor onszelf hadden. Onze dame wilde ook altijd uitslapen en dat zijn we toen gaan veranderen. In de ochtend om 07.00 voeden en spelen en steeds een beetje langer wakker houden, overdag max 3 uur slaap en elke keer weer tussen 19.00 en 20.00 naar bed na het avondritueel. Het heeft even geduurd voordat ze bleef liggen en nog steeds wordt ze weleens huilend wakker, maar we halen haar niet meer naar beneden. En meestal blijft ze dus gewoon rustig liggen en dat is heerlijk! Dus mijn advies volhouden en dan komt het echt! Suc6