Zoals de titel al zegt.... Mn vriend en ik hebben een samenlevingscontract en ik begrijp dat hij het kindje moet erkennen en pas na de geboorte het ouderlijk gezag kan krijgen? Hoe ging het bij jullie? En zijn er kosten aan verbonden? Kon ik niet helemaal vinden op internet..
Gewoon een afspraak maken bij je gemeente en een akte ´erkenning van de ongeboren vrucht laten opmaken´. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Wel moet je zelf mee en moet je vriend die akte meenemen bij de aangifte van jullie kind. Het ouderlijk gezag verkrijgt je vriend door een verzoek in te dienen bij de rechtbank. Dit formulier is gratis te downloaden op de site www.rechtspraak.nl en volgens mij geeft de gemeente deze formulieren bij de aangifte ook mee. Ook dit verzoek is gratis. Wel doen, anders heeft je vriend geen ouderlijk gezag en mocht jou wat gebeuren, zou dat heel veel problemen kunnen opleveren.
Tijdens de zwangerschap je kind erkennen, want mama moet erbij zijn, dus dat is niet handig als je net bevallen bent.. (Dacht ik) Gezag aanvragen: een uittreksel van de GBA bij de gemeente aanvragen van jou en je vriend, samen met het formulier van het gezag aanvragen, opsturen naar de rechtbank van de plaats waar je kind is geboren. Piece of cake! Het formulier voor gezag aanvragen krijg je hier bij de gemeente gelijk mee met het erkennen van je (ongeboren) kind. Edit: Alleen het uittreksel van de GBA aanvragen kost trouwens geld... Een paar euro.
Het is heel simpel en kost ook niet super veel. Wij kregen bij de erkenning de documentage die bij het ouderlijk gezag opgestuurd moest worden. Dat hebben we ingevult en opgestuurd. Veel mensen zeggen dat het een heel gedoe is en ze daarom liever gaan trouwen, maar ik vind een huwelijk plannen meer gedoe dan het ouderlijke gezag regelen (zouden trouwen in juli 2014, maar is uitgesteld ivm 2e zwangerschap).
Naar de gemeente (hoeft hier niet op afspraak) vriend moet akte aanvragen. Erkenning an ongeboren vrucht en jij geeft hier toestemming voor (bent er dus bij) partner moet deze akte meenemen bij de aangifte. Voor gezag aanvragen ga je nadat je kindje een sofisme heeft naar rechtspraak.nl en regelt dit digitaal dmv digiD. Dus geen formulieren aanvragen etc. Gewoon simpel via pc.
Idd zoals het boven staat geschreven. Kost niks en is snel geregeld. Je krijgt binnen een paar weken en uittreksel uit het gezagsregister thuisgestuurd.
Ja weet wordt altijd gezegd dat het zo lastig is maar is helemaal niet zo. Erkennen combineerde we elke zwangerschap met een gezellige lunch in het te vieren. Het gezag was een handtekening en klaar.
Let wel op: Je moet wel je testamenten laten veranderen. Op het moment dat er een kind geboren wordt, is het kind eerste erfgenaam, ook al zou je al testamenten op elkaars leven hebben! (Bij een kind geboren binnen een huwelijk wordt dit automatisch geregeld) Dit hebben wij nu net laten veranderen. Voor de rest wat betreft erkenning en ouderlijk gezag: Niks ingewikkelds aan, zoals hie eerder al gemeld werd.