WAZO na ziektewet

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door azucena, 5 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Hallo,

Ik heb weer een vraag over mijn WAZO uitkering.
    Op 24 augustus ben ik in de ziektewet gegaan ivm mijn zwangerschap. De uitkering daarvoor is gewoon soepel verlopen.
    13 Oktober ben ik 10 weken te vroeg bevallen en er is toen doorgegeven dat ik met zwangerschapsverlof was door mijn werk.

Het viel me alleen op dat ik nu nog steeds (8 weken na de bevalling) hetzelfde 'loon' krijg, als van mijn ziektewet uitkering. Ik heb hier dus over gebeld en er is mij verteld aan de telefoon dat de WAZO even hoog is als de ziektewet uitkering. Maar op de site staat iets anders, naar mijn idee:

'De zwangerschapsuitkering is 100% van uw dagloon. Wij berekenen uw dagloon op basis van uw SV-loon. Wij kijken daarbij naar de laatste loonperiode vóór uw verlof.

We delen het SV-loon door 20 als u per 4 weken uw loon ontvangt. Of door 21,75 als u per maand loon krijgt. Dit bedrag is uw dagloon. Uw zwangerschapsuitkering is dan 100% van dit bedrag.

Werkte u in de periode voor uw zwangerschapsverlof minder door ziekte of verlof? Dan kijken wij naar de periode daarvóór, waarin u niet ziek was of verlof had.'

Hoe ik dit interpreteer is het dus dat mijn ziektewetuitkering berekend werd over de 12 maanden voor de uitkering, maar WAZO zou berekend moeten worden over de laatste loonperiode voor het zwangerschapsverlof. Maar omdat ik toen al in de ziektewet zat, zou er gekeken worden naar de periode voordat ik de ziektewet in ging.

Dus ik zou WAZO moeten krijgen over de loonperiode van 01-07 tot 31-07, omdat dat de laatste loonperiode voordat ik ziek werd is. En dus niet over de 12 maanden voor mijn ziektewetuitkering. (Ik ben in die 12 maanden een tijdje werkeloos geweest, dus mijn ziektewetuitkering is een stuk minder, dan mijn WAZO zou moeten zijn..)

Aan de telefoon werd mij verteld dat het wel goed vermeld staat op de site en dat ik het nog maar een keer moest lezen. Dat heb ik nu dus gedaan, maar ik kom er nog steeds niet uit.. Zouden jullie mij op het stuk informatie kunnen wijzen waar staat dat WAZO even hoog is als de ziektewetuitkering? Want voor nu heb ik het idee dat ik gewoon te weinig uitgekeerd krijg door UWV.

Alvast bedankt!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Azucena,

Je inkomen was in de laatste periode voorafgaand aan het verlof lager omdat je ziek was. Het het dagloon voor de WAZO-uitkering zou daarom op het laatste loon voorafgaand aan je ziekmelding moeten worden gebaseerd.

Kennelijk is dit bij jou niet gebeurd. Ik raad je daarom aan om een schriftelijk verzoek in te dienen om je dagloon te herzien. Stuur daartoe een kopie van je WAZO-beslissing en je laatste loonstrook van voor de ziekmelding mee. Het adres is:
    UWV
    Afdeling Ziektewet
    Postbus 57015
    1040 CT Amsterdam

Meestal kan een beslissing op basis van zo'n verzoek worden herzien, zonder een bezwaar in te dienen. Mocht je verzoek worden afgewezen, dan kun je op dat moment alsnog bezwaar indienen.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een fijn verlof.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Bedankt voor het antwoord!

Ik heb met deze informatie nogmaals gebeld naar UWV.

Degene die ik toen aan de lijn kreeg, zei ook meteen dat ik gelijk had en het bedrag aangepast zou moeten worden. Zij zou het doorgeven en aan degene die de dag daarvoor anders beweerde het nog even goed uitleggen. Dus ik was opgelucht en blij dat het geregeld was :).

Nu is er gister een voicemail ingesproken waaruit ik opmaak dat er alsnog uitgegaan zal worden van het bedrag wat ik tijdens mijn ziektewet kreeg om een of andere onbekende reden.
    Maar gister is ook het bedrag wat ik eigenlijk tegoed had van mijn WAZO overgemaakt.. Dus het lijkt toch doorgegeven te zijn.

Is het nog nodig hier over te bellen of kan ik er van uit gaan dat het nu geregeld is?

Ik ben in ieder geval benieuwd naar het bedrag wat woensdag bijgeschreven gaat worden ;).

4. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Hmm.. Woensdag is toch weer het 'oude' (en dus foute) bedrag overgemaakt. Moet ik hier nou weer over bellen of duurt het langer voordat het aangepast is in het systeem dat ik een ander bedrag moet ontvangen?

En kan het nog zijn dat het bedrag wat ik tegoed had onrechtvaardig overgemaakt is en dat straks teruggevorderd zal worden?

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Azucena,

Mogelijk is de aanpassing van de hoogte van je uitkering inderdaad niet is verwerkt voor de betaling van afgelopen woensdag.

Hou even de betaling van deze week in de gaten.
    Ontvang je dan nog steeds het oude/verkeerde bedrag?
    Neem dan contact op met UWV, 0900-9294.

Je vraag of er een terugvordering ontstaat of is ontstaan kan ik zonder dossier niet beantwoorden.
    Afgaande op je verhaal op dit forum lijkt me dit niet waarschijnlijk.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina