Koelkast van iemand anders opruimen/schoonmaken

Discussie in 'De lounge' gestart door Snoopy1979, 11 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hi,

Even een raar iets hoor, maar weet het even niet en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

We zittenu nu bij mijn nichtje (maar is meer mijn zus) in huis, ze zijn op vakantie voor een maandje. Is een druk gezin met 4 kinderen dus ik dacht als we er zijn, help ik even een handje en maak wat schoon. ik zag dat de koelkast een beetje vies was, dus heb die schoon gemaakt. Nou prima dus, maar kwam ook wat dingen tegen die al bijna een half jaar over datum zijn (o.a. bietjes en zuurkool). Heb dat weggegooid, maar de bakboter en bier heb ik laten liggen. Ik voel me er een beetje ongemakkelijk bij, voelt een beetje als inbreuk op hun privacy ofzo, dat ik in hun koelkast heb zitten neuzen zeg maar. Ik weet wel dat mijn nichtje het kan waarderen, maar ik voel me er toch raar bij. Ik had het eigenlijk ook niet verwacht, ze is altijd wel van het schoonmaken, maar ik kan me ook voorstellen met een groot gezin en heel druk zijn, het er wel bij in schiet. Ik vraag me trouwens af of ze weet dat er wat dingen lagen die over de datum zijn, lag in een la die volgens mij niet gebruikt wordt.

Ben benieuwd wat jullie ervan zouden vinden als iemand in je vakantie je koelkast uitmest.
    En als je het zelf bij een ander zou doen, zou je dan alleen schoonmaken of ook alles wat (ruim) over de datum is weggooien? Zou je het als ze terug zijn vertellen dat er wat dingen in lagen die over de datum waren (zodat ze het voortaan misschien beter in de gaten houden)?

Ik zou mezelf wel bekeken voelen denk ik als ik zou weten dat er van alles over de datum in ligt, maar ook blij zijn als iemand (bijvoorbeeld mij nichtje) 'm eens goed zou uitmesten.

2. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Ik zou het zeker waarderen, lief van je. Zeker als je een goede band hebt zou ik het niet erg vinden. Wel even vermelden wat je hebt weggegooid.

3. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ja ik zou het zeer zeker wel waarderen en wat over datum is hoort in de prullebak

4. Lexxie

Lexxie Fanatiek lid

16 jun 2012
    1.666
    0
    0
    NULL
    NULL
    Persoonlijk ben ik op mijn koelkast echt super netjes. Iedere week gaat alles eruit, lades is de vaatwasser. Hier zullen dus (praktisch) nooit producten over de datum zijn.
    Moc dit wel het geval zijn als iemand anders het ziet, prima dat zij het wegkiepen. Zou het ook zeker niet erg vinden.

Toen ik laatst even in net huis van mijn moeder logeerde (ivm klussen thuis, en zij op vakantie was) ruimde ik ook wat op. Gooide ook wat dingen weg...

Maar goed, misschien ben ik er makkelijk in :)

5. Manuk

Manuk Fanatiek lid

19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Ik zou me er niet bezwaard over voelen en je nichtje zou t vast kunnen waarderen.
    Anders als je, je er vervelend onder.blijft voelen wat je weg hebt gegooid, wellicht dat je dat dan vervangd?

6. sneeuwpop

sneeuwpop Fanatiek lid

11 feb 2010
    2.273
    0
    0
    het schoonmaken zou ik top vinden maar t weg gooien minder er zijn n.l mensen die zich niet zo hechten aan een bewaardatum en makkelijk eten over datum eten, weet niet hoe je nicht daarover denkt?

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ok, ben blij dat jullie er zo over denken. Ik zal wel even doorgeven wat ik heb weggegooid, want misschien denkt ze wel dat ze nog zuurkool heeft maar dat is dus niet meer zo ;). Als ik de bakboter weggooi hebben ze alleen nog maar een klein stukje van wat wij hebben gekocht, vind dat ook zo wat. Maar die andere bakboter is bijna een half jaar over de datum, dat gebruik je toch niet meer? Of zijn er wel mensen die dat zouden doen? Ik ga echt aan mezelf twijfelen :) (en aan mijn nichtje ;)). Ik zou graag wat nieuwe dingen in de koelkast leggen maar we gaan morgen al weg voordat er hier winkels open zijn...

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Haar moeder gaat trouwens wel wat boodschappen doen voordat ze thuiskomen, dus dat komt wel goed, die zal misschien ook eerst wel even de koelkast checken. Maar ik heb alleen bietjes, 2 pakjes zuurkool, een biertje, 1 energydrankje, koffiemelk en eieren weggegooid, dus zoveel is het nu ook weer niet. Wij laten hier trouwens ook nog 2 eieren achter en eieren een maand over de datum zou ik toch echt niet meer gebruiken... De bakboter laat ik wel gewoon liggen. Toch? ;)

9. Yasminaa

Yasminaa Bekend lid

8 mei 2010
    717
    0
    0
    ze zou wel waarderen denk ik ..als je verteld dat je dingen weggegooid hebt omdat ze overdatum waren .. ga ik ze niet nog bij vertellen dat ze beter moeten opletten volgende keer dan verpest je de goede daad dat je gedaan hebt en vindt ik dat je dan stapje te ver bent gegaan..en zal ze dit dan niet waarderen

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Nee ik ga ook niet vertellen dat ze beter moeten opletten hoor ;). Maar ik hoop dat als ik zeg dat ik wat dingen heb weggegooid die over de datum zijn dat ze denken, oeps, volgende keer beter in de gaten houden :)

11. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik heb hier meerdere dingen in huis die over datum zijn, maar ik gebruik ze nog gewoon hoor. Iets in pot/blik of kruiden/droge producten/rijst e.d. kan meerdere jaren goed blijven. De THT datum staat er alleen op voor de winkelier.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    En de dingen die ik noemde? Bietjes en zuurkool een half jaar over de datum? Met 'droge' dingen ben ik ook niet zo moeilijk.

13. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Als de bietjes en zuurkool in pot zitten eet ik ze rustig over 10 jaar nog. In zak maak ik het eerst open en ruik of het nog goed is.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Zat in een zak.. ik zou het zelf echt niet meer eten... Ik hoop dat mijn nichtje het niet erg vindt dat ik het heb weggegooid ;). Ik laat de boter wel liggen maar zou jij dat gebruiken een half jaar over datum?

15. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Boter... ligt eraan hoeveel dat over datum is. Meestal kan je het aan de kleur van de boter wel zien. Als die flink verkleurd is weggooien.

16. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Mijn moeder heeft tijdens onze laatste vakantie ook de koelkast schoongemaakt en de vriezer ontdooit. Alleen maar fijn! Van mij mag ze alles weggooien wat over de datum is, want ik ben best een beetje nalatig daarin soms. Ook dingen in de vriezer die er niet meer lekker uitzien...hoppa weg ermee.
    Zou gewoon zeggen dat je wat dingen hebt weggegooid en dat ze maar even moet kijken wat ze nog heeft. Dan hoef je niet nadrukkelijk te benoemen wat en hoeveel je hebt weggegooid en voelt zij zich ook niet zo opgelaten dan als je alles specifiek gaat benoemen misschien.

17. Luffy90

Luffy90 Niet meer actief

Ik zou het wel kunnen waarderen hoor als iemand dat deed.

Maar ik zou toch die boter ook weg gooien hoor, een half jaar over datum is wel heel veel. Volgens mij is het dus wel tijd dat ze nieuwe kopen. Je hoeft er niks over te zeggen, maar als ze zien dat ze het niet meer hebben kopen ze vanzelf wel nieuwe lijkt me

18. mamavanmeisje

mamavanmeisje Fanatiek lid

17 jan 2010
    3.076
    0
    0
    Waar hebben we het over, zuurkool 50 cent, pakje boter 80 cent? Nou als mijn koelkast dan lekker schoon is heb ik er wel meer voor over dan dat!

Super lief van je, ze is vast blij!

19. NikiL

NikiL Lid

22 dec 2011
    75
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou dat alleen maar fijn vinden als iemand dat zou doen, al zou je bij mij niet snel iets over datum vinden. Ben er heel alert op. En eerlijk gezegd doe ik dat ook wel eens vaker bij familie of ik zeg het.

20. Babke

Babke VIP lid

24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Ik ben van het ruiken en proeven ipv data. Maar als mijn schoonmoeder dit zou doen incl weggooien, hoor je mij niet klagen hoor!

Deel Deze Pagina