Wanneer fietsen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Carino, 21 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik heb een snelle Jelle op motorisch gebied. Hij kan nu een paar weken zelfstandig gaan zitten, kruipt goed en trekt zich nu overal aan op.

Hij is 5,5 maand en ik vraag me af wanneer ik kan fietsen met hem. De 'regel' is dat ze zelfstandig moeten gaan zitten maar dat kon hij dus al in maand 4.

Het zou zo handig zijn om te kunnen fietsen met beide kinderen. De auto vind ik zo'n gedoe met in en uit die autostoelen..

Wanneer zou het kunnen?

2. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Lijkt mij dat je gewoon kan gaan fietsen :)
    Hier geen fiets maar met boodschappen karrtje ging ze met 6 mnd makkelijk zonder steun.

3. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    O ja, dat is ook weer makkelijk met boodschappen doen!

4. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

9 maanden omdat het niet alleen te maken heeft met zelfstandig kunnen zitten maar met veel meer ontwikkelingen in spierkracht en gewrichten die met 5 maanden nog lang niet voltooid is. Dat is met ongeveer 9 maanden pas voltooid óók als je kindje al eerder zelfstandig kan zitten. Hij moet op de fiets niet alleen maar zitten maar ook veel schokken opvangen en dat is voor een baby van 5 maanden nog veel te zwaar.

5. MissyC

MissyC Fanatiek lid

5 dec 2013
    1.098
    8
    38
    Ik ben hier deze week net mee begonnen. Ze is nu dik 7 maand, ook motorisch snel. Heb wel gewacht tot ze echt zelfstandig kon zitten. Wij hebben wel een helm. En ik ben bezig met kleine rondjes. Ze vind het prachtig.

6. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik was niet van plan nu al te gaan fietsen maar 9 maanden lijkt me niet nodig.

Ik ben benieuwd naar de precieze criteria wanneer het veilig is om te fietsen. Hij kan met gemak zelfstandig staan en een rondje lopen in de box. Dus hij is heel sterk. Die ontwikkeling loopt niet bij elk kind hetzelfde en 9 maanden lijkt mij daarom een gemiddelde.

Mijn dochter was even snel op dit gebied en ik ben met haar rond 7,5 maand gaan fietsen. Toen liep ze aan de hand dus dat leek me een goede termijn.

Iemand kennis met een achtergrond op dit gebied?

7. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Denk ook aan het hoofdje. Ze moeten deze natuurlijk ook zelf goed op kunnen houden.
    Hoe lang kan je kindje zitten? In tijdsduur dan he? Als het bijv 5 min is en daarna gaat ie weer liggen of iets dan zou ik, nog niet gaan fietsen

8. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Dat is wel een goed punt om in de gaten te houden.

9. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

De precieze criteria weet je niet omdat het binnen in het lichaam zit (spieren, botten en gewrichten) en die kun je nu eenmaal niet zien. Je kunt wel gissen aan de hand van optrekken, kunnen zitten, kruipen en aan de hand lopen hoe sterk het ongeveer moet zijn maar precies weet je het nooit. En het risico als je je kind te vroeg op de fiets zet is niet bepaald klein. Risico op gebroken nekje met de dood tot gevolg. Dat risico zou ik nooit van mijn leven willen nemen dus ik zou mijn kind nooit eerder dan met 9 maanden in een fietsstoeltje zetten.

10. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Onze dochter loopt motorisch wat achter, maar kon al heel snel haar hoofd rechthouden, toch gewacht tot ongeveer 9 maanden en dan alleen fietsen op vlakke ondergrond zonder hobbels. Nu maakt het weinig meer uit, maar ben er wel voorzichtig mee. Een kennis van mij heeft namelijk een maand of 4 geleden iets vreselijks meegemaakt met haar nichtje. Kindje was 6,5 maanden en oma ging fietsen omdat ze dachten dat ze er wel klaar voor was. Ze pakte een hobbel (volgens zeggen niet heel erg hoge hobbel) en kindje raakte buiten bewustzijn. Bleek nekje gebroken en is overleden. Omdat je het dan van redelijk dichtbij meemaakt, had ik wel wat schrik voor het fietsen. Als ze nu in slaap valt dan stap ik af en loop ik rustig naar huis, ik heb een slaaprol, maar vind het toch niks.

11. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Wij hebben wel gewacht tot ze 9 maanden was. Ze kon toen goed zelf zitten, maar ging nog niet uit zichzelf zitten. We zijn begonnen met kleine stukjes, dus geen uren. Denk eraan dat ze de 'schokken' wel moeten kunnen incasseren met dat rompje.

12. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Onze dochter rolde nog niet met 6 maanden. De CB arts vertelde mij dat we al mochten gaan fietsen!! Maar niet te lang nog in het begin, max 30 minuten. Dus.... Ik durf nog niet...

13. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Jij weet zelf wel denk wanneer je kindje t aan kan.
    Met mijn zoontje niet zo vroeg gaan fietsen,maar merkte wel dat t voor zo'n uk een heel gehobbel is en dat hij gedurende rit een beetje in elkaar zakte.
    Ik fietste dus een klein stukje. Had een leuk 20 minuten rondje, lang zat

Deel Deze Pagina