Ik denk aan typisch gedrag voor een middelste kind. Onze middelste kan extreem gedrag vertonen en bij een vriendin zie ik hetzelfde. Hebben jullie pas geleden een baby gekregen? Of krijgt jullie jongste veel positieve aandacht? Hopelijk ben je geholpen met het volgende: - tijd maken voor een op-een-momenten samen met je dochter. Dat kan gemakkelijk door samen een spelletje te doen, haar alleen mee te nemen met het doen van boodschappen, haar laten helpen bij het opvouwen van de was. Rustige momenten waarop je met haar kan kletsen. - structuur bieden - haar twee keuzes geven - geef aan welk gedrag je van haar wil zien en verwoord dat positief. - complimenteer haar voor positief gedrag.
Als ik het zo lees denk ik niet dat het iets kleins is als: -er is een nieuwe baby in het gezin die meer aandacht krijgt. Hier ook een pittig meisje namelijk, die het niet goed kon verkroppen dat haar babybroertje veel aandacht kreeg. We gaven haar natuurlijk daarom ook extra aandacht en gingen 1 op 1 met haar leuke dingen doen. Maar haar karaktertje is pittig en dus blijft ze bepaald gedrag toch nog vertonen. Maar nou komt het mooie... op de psz is ze juist heel gehoorzaam. Ze luistert heel goed naar de juf en doet heel goed mee met werkjes enz. Ts haar dochtertje heeft zeg maar 'schijt' aan de juf. Doet niet mee met wat de andere kinderen aan het doen zijn en gedraagt zich letterlijk als baby. Ik vind dat toch echt meer verontrustend klinken dan een kind dat een pittig karaktertje heeft maar wel meedoet met de rest en zich ook gedraagt naar haar leeftijd. Niet dat ik ts bang wil maken dat er iets goed mis is met haar dochter we weten verder niks over haar dochter. Het lijkt mij alleen wel goed als het verder onderzocht gaat worden. Misschien kan haar gedrag op school geobserveerd worden door iemand die er verstand van heeft?