Hoe zijn jullie op de naam gekomen?

Discussion in 'Babynamen' started by Lentekriebels, Nov 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

Aug 15, 2015
    1,086
    156
    63
    Nu we een naam hebben ben ik wel benieuwd naar hoe dit bij anderen is gegaan. Hoe kwamen jullie uiteindelijk bij de naam die het geworden is? Ging dat heel makkelijk of juist helemaal niet?

Ik maakte me eerst wel zorgen, mijn vriend wilde geen naam bedenken en kwam alleen met echte onzin woorden. Hij zei dat zodra hij wist wat het ging worden, hij met een naam zou komen. Over namen die ik al eerder genoemd had (voor een meisje) werden we het nooit eens. De nacht voor de 20 weken echo wist ik zelf ineens helemaal zeker dat het een jongen ging worden en daar had ik dus nooit ook maar een naam voor bedacht (ik had dus steeds een meisje in mijn hoofd). Die nacht kwam er eigenlijk maar één naam in me op. De volgende dag bleek het op de echo ook inderdaad een jongetje. We lopen naar buiten en mijn vriend zegt ineens, waarom noemen we hem geen ... En dat was precies dezelfde naam als ik had bedacht! Dus probleem in één keer opgelost. Nu de tweede naam nog...

2. Killo86

Killo86 Actief lid

Feb 28, 2012
    173
    0
    0
    Wij waren een jaar voor onze dochter geboren werd op vakantie
    En daar was een stel met een dochter van een jaar of 5 en die had deze naam..
    Dat meisje was zo'n schatje en echt een knap kind ook haha
    Zodoende eigenlijk..
    Had de naam al jaren eerder gehoord een keer en toen dacht ik
    Goh wie noemt zijn kind nou zo ( ik was nog jong toen ;) )
    Toen we zwanger bleken van een meisje waren we t er gelijk over eens
    Dat ze zo ging heten.
    de tweede naam is vernoemd naar de overleden opa van mijn man
    Maar dan in de vrouwelijke vorm uiteraard

3. Flynnie11

Flynnie11 Bekend lid

Aug 8, 2013
    939
    81
    28
    Female
    Ik zat in de bus terug van school met een vriendin en zij vertelde over een collega die ze kende van stage. Ik weet nog dat ik dacht, dat is een leuke naam, zo noem ik mijn zoon later! Jaren later toen ik erachter kwam dat ik zwanger was stond deze naam op mijn allereerste lijstje en was uiteindelijk ook de enige naam die mijn man leuk vond.

Net bevallen van mijn eerste zoon zat ik nog steeds in de mailinglijst van namensites en kreeg ik deze naam toegestuurd. Hele bijzondere naam, had er nog nooit van gehoord. Zei tegen mijn man dat als we nog een jongen krijgen ik hem zo zou willen noemen. Mijn man houdt helemaal niet van aparte namen dus deze leek hem helemaal niks. Nog getwijfeld tot ik hoogzwanger was maar nu heet hij (al bijna 3 weken) wel zo 😉 Heel blij met beide namen!

4. Little man

Little man Bekend lid

Jun 29, 2015
    597
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn vriend heeft de meisjesnaam verzonnen. Dat is een naam die hij heel erg leuk vind en die hadden we eigenlijk al voor mijn zwangerschap. Gelukkig vind ik die ook leuk. Ik heb de jongensnaam uitgezocht uit een lijst met de 100 populairste Britse namen van 100 jaar geleden. uiteindelijk had ik er 3 over en deze vonden we allebei het leukste. De jongensnaam is nu gebruikt en de meisjesnaam staat nog steeds.

5. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

Apr 20, 2015
    3,443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik maak al sinds mijn 12e lijstjes met mijn favoriete namen omdat ik gek ben op voornamen. En later niet enkel lijstjes maar allerlei mogelijke combinaties voor toekomstige kinderen in mijn toekomstige gezin. Die combinaties heb ik altijd bewaard.
    De naam die ik nu heb gekozen is een beetje een mengelmoes van die mogelijke combinaties die ik destijds maakte. Ik had er één waarin mijn kinderen allemaal ouderwetse maar toch klassieke namen droegen (o.a. Jakob, Maria en Johanna als roepnamen) en één waarin mijn kinderen Scandinavische namen gebaseerd op de natuur hadden (o.a. Birk en Sverre). Daarnaast had ik nog een Hollandse combinatie (o.a. Silke, Daan en Thijs) en een Griekse/mythologische combinatie (o.a. Lotis en Daphne).

Ik merkte dat ik altijd een zwak had voor de ouderwetse namen en ik zag mezelf al helemaal voor me met twee dochters met de namen Maria en Johanna, Johanna eventueel met Jonna als roepnaam. Maar wist ook niet zeker of ik dat echt zou "durven". Omdat ik veel bezig ben met de natuur (vooral met de geneeskrachtige kant ervan) leek het me ook wel leuk om natuurnamen te kiezen, maar dan wel eentje waaraan je het niet meteen ziet, zoals Birk, Sverre, Linnéa en Hassel.

Uiteindelijk werd het een combinatie. Een oude klassieke naam die daarnaast ook in de natuur voorkomt (en waarbij je dat wel meteen ziet in dit geval, maar vooruit). Vooral omdat ik hierna beide kanten nog op kan mocht er een tweede kindje komen. Toch de Scandinavische natuurkant op (broertje Birk of zusje Linnéa, of misschien wel de Nederlandse, Roos en Linde vind ik ook prachtig) of de ouderwetse kant op (en dan weet ik niet of ik nu nog Maria of Johanna zou kiezen, maar er zijn nog wel andere opties).

6. Koon

Koon Niet meer actief

Heel veel op internet gezocht, beide een lijstje gemaakt en daar bij elkaar weg gestreept.
    Zo bleef er 1 over bij zoon.
    Onze dochter wordt vernoemd, zowel eerste al tweede naam. Daar waren we snel over uit, dus waren de opties beperkt. Maar wel heel tevreden mee!!

7. Strandbal

Strandbal VIP lid

May 3, 2013
    8,890
    3,414
    113
    Onze kinderen zijn half turks en wij hebben ervoor gekozen om turkse namen te geven, maar wel namen die ook in het nederlands leuk zijn.
    Ik heb veel op internet gezocht en namenlijsten bekeken.
    Voor onze zoon was het lastiger, mijn man wou hem persee Ahmet noemen. Maar jullie begrijpen wel dat ik dat niet zo mooi vind. Dus hebben we een compromis gesloten, hij heet Ahmet Semih met roepnaam Semih.
    Bij onze dochter waren we er vrijwel meteen uit. Bij elke lijst kwam ik toch steeds op Elif uit. Dus ik had het voorgesteld aan mijn man en hij vond het ook meteen leuk.

8. ydNEW84

ydNEW84 Actief lid

Sep 19, 2015
    326
    1
    0

Leuk! Mijn 2e dochter heet ook Elif, Mijn eerste dochter heet Selin, die naam heeft mijn man gegeven, ook met het verhaal dat hij een schattig meisje in de bus zag en hij haar vroeg hoe ze heet, en heel schattig Selin zei :)

Ik ben nu in verwachting van de derde... we weten nog niet of het een jongen of meid is. Maar mocht het een jongen zijn, dan wilt mijn man hem naar zijn vader vernoemen, (Yusuf) en dat vind ik helemaal niets dus ook hier die compromis, dat wordt een 2e naam en de roepnaam wordt wat anders haha!

9. Brabomama

Brabomama Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    1,316
    0
    0
    Wat een leuk topic dit, grappig om te lezen hoe mensen op hele verschillende manieren aan de namen voor hun kinderen zijn gekomen! :)

Mijn man heeft de naam voor onze oudste dochter bedacht, hij had vroeger een meisje in de klas die ook zo heette en die heel aardig was ;)

De naam voor onze tweede dochter hadden we allebei al een tijdje in ons hoofd, omdat iemand die we kennen (via-via, dus niet tè dichtbij) ook zo heet en we al weleens tegen elkaar hadden gezegd dat we dat een hele mooie naam vonden. Toen ik eenmaal zwanger bleek te zijn van een 2e meisje hebben mijn man en ik allebei een namen-top 3 opgeschreven en daarna de briefjes uitgewisseld (spannend!!!) Mijn nummer 1-naam (de naam van die kennis dus) bleek zijn nr. 2 te zijn en gelukkig wilde hij zijn nr. 1 wel laten vallen (die vond ik namelijk helemaal niets...)

De naam voor een evt. 3e meisje hebben we eigenlijk ook al bedacht, want die stond bij ons tweede kindje ook bij ons allebei in de namen-top 3 en bovendien vinden we de naam heel leuk klinken bij de andere 2. Maar goed, nu loop ik op de zaken vooruit want we zijn pas net weer met de pil gestopt haha!

Ik voorzie overigens wel stress als onze 3e een jongetje blijkt te zijn want over jongensnamen worden we het nooit eens...

10. KleineFee

KleineFee Bekend lid

Feb 22, 2015
    820
    307
    63
    Voor ons 3e meisje waren we al een tijdje op zoek en konden we geen leuke naam vinden. Uiteindelijk toch maar Chloé bedacht omdat we die wel heel mooi vonden. Vooral in frankrijk (geboorteland van mijn man & zijn familie woont daar nog) wordt het heel mooi uitgesproken. Maar hier in Nederland wordt het zo plat uitgesproken dat het voor mij al het chique en klassieke weghaald. Toen kwam mijn man op een naam die ik eerst helemaal niet mooi vond. Maar na een paar dagen noemen in combinatie met onze andere meiden was het toch echt een perfecte aanvulling. De tweede naam is een vernoeming naar de broer van mijn man.

11. TheDoctor

TheDoctor Niet meer actief

Mijn zoon heeft een naam uit mijn favoriete boekenserie. Gelukkig vond mijn man dit ook een mooie naam.

Nu krijgen we nog een baby, namen die op onze lijst staan zijn ook veelal verbonden aan favoriete verhalen, series of bijzondere betekenissen.

12. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Ik heb de Australische jongens top 100(0) erbij gepakt. Toen ben ik gaan kijken naar namen die ook op zijn Nederlands uitgesproken kunnen worden. Ik zou namelijk niet mijn hele leven in Nederland willen blijven wonen. En mijn vriend heeft dubbele identiteit. Het lijkt me fijn om als we besluiten te verkassen, dat de naam uit te spreken is. En dat er niet telkens over de uitspraak van de naam gevallen wordt.

13. Meca

Meca Fanatiek lid

Jul 23, 2014
    1,642
    276
    83
    Luizen plukker
    Bij de Redbull fierljeppen wedstrijd kwam zij voorbij. Man zei dat is een mooie naam zet maar op je lijstje. 2 jaar later liepen we de lijst na en was dat hem gewoon.
    Tweede naam wilde hij niet maar toen ik de namen van de oma's samen had gevoegd en de betekenis lachende bleek, was hij om.

14. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,829
    3,625
    113
    Wij stonden ooit in Florence naar de David van Michelangelo te kijken en zeiden toen al tegen elkaar wat een prachtige naam we dat vonden. Mooi, klassiek, frisse klank. Toen ik zwanger was van mijn oudste was dat dan ook eigenlijk gelijk onze eerste keuze. Wel nog flink doorgezocht voor de zekerheid, maar David bleef voor ons DE naam.

Bij de tweede hadden we. Eer moeite. Ergens in week 35 opperde mijn man opeens de naam Marcus. In eerste instantie vond ik het niets, te Romeins of zo, maar de naam ging een beetje groeien en opeens sloeg het om en vond ik m prachtig. Net als David een mooie, klassieke naam. Een naam die ook bij een grote volwassen man mooi staat, die niet oubollig is, maar waarmee je wel serieus wordt genomen (ik had in min hoofd de 'koningstest': kun je er met goed fatsoen 'Koning' voorzetten? Koning David, Koning Marcus. Kan allebei prima :D)

15. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Ik had al heel lang namen voor een dochter en een zoon, waar mijn man het over eens was. Maar toen ik zwanger werd, vonden we die namen helemaal niet meer passen. Na de 20-weken echo werd ik 's nachts wakker met een naam in mijn hoofd. Ik heb mijn man wakker gemaakt en gezegd dat ik wist hoe ze moest gaan heten. ;) Hij heeft erg aan die naam moeten wennen, maar vond hem uiteindelijk gelukkig ook erg leuk. :)

Bij de jongste ging het eigenlijk net zo, alleen kon mijn man er toen helaas niet aan wennen. Dus hebben we doorgezocht. We hadden twee namen, die het allebei niet helemaal waren. De een was te lief (in mijn buik was al duidelijk dat er pit in zit en dat ze een sterke eigen mening heeft ;)) en de ander was het gewoon net niet. Uiteindelijk is het een (zelfbedachte) vervorming van de tweede naam geworden (die wel gewoon meer gegeven wordt), waardoor hij net wat aparter en wat krachtiger was.

16. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

Aug 15, 2015
    1,086
    156
    63
    Ik vond Elif ook heel mooi! Maar ik ben Nederlands en mijn vriend Spaans, dus dat past niet echt haha.

17. Robijn89

Robijn89 VIP lid

Feb 1, 2015
    8,120
    5,038
    113
    Female
    Wij hadden al jaren een jongensnaam. Mijn vriend noemde die ooit als zijn favoriet en ik was meteen om. Toen ik zwanger bleek te zijn hebben we nog wel leuke jongensnamen verzameld, maar we vonden er geen één zo mooi als die.
    We krijgen een meisje, maar deze naam blijft zeker staan voor een eventuele tweede.

Als meisjesnaam hadden we Quinn, maar toen bleek dat we ook echt een meisje kregen waren we er niet meer zo zeker van. Ook omdat je de naam vaker hoort voor een jongen en ik niet wil dat mensen denken dat ze een jongetje is als ze haar naam op papier zien staan.
    Mijn vriend kwam toen met een andere naam. Een stoere, korte, krachtige naam, die een personage in zijn favoriete game heeft. Ik was meteen verkocht!
    De tweede naam van ons meisje hebben we gekozen om de betekenis. Deze naam kwamen we tegen toen we net wisten dat ons kindje een hartafwijking heeft. Het betekend kracht/eeuwig leven :).

Ik ken een kindje dat Elif heet. Is een oerHollands kindje met blonde haren en blauwe ogen, vind ik toch een beetje raar.. In mijn hoofd zie ik toch een getint kindje bij die naam.

18. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

Nov 13, 2013
    2,268
    208
    63
    Female
    Utrecht
    Nora was ooit ook echt alleen voor arabische kindjes en ik vind het klinken als Liv met een E ervoor dus ik zou er wel aan kunnen wennen want het klinkt best westers maar ik snap je wel.
    Je denkt toch gelijk aan een turks kindje haha.

Ik kwam de naam tegen in de svb lijst van 2013, heel orgineel haha.
    Ik was fan van de naam Fay/Fae/Fee maar vond deze te kort.
    Ik had zelf al Faylee, Fayenne en Faylin gevonden maar dat past niet bij mij dus de naam viel al snel af.
    En toen zag ik ineens Féline staan en sindsdien was ik toch wel al verkocht.
    Wel meer leuke namen gezien hoor maar deze is de top 5 niet meer uit geweest.

19. Leraje

Leraje Fanatiek lid

Apr 19, 2013
    4,965
    2,790
    113
    Haha leuk, de koningstest, die ga ik hier ook invoeren ;) en leuke namen, ik vind Marcus ook gaaf! Manlief alleen niet zo.

Erg leuk topic idd :D

20. Kaaat

Kaaat Fanatiek lid

Nov 5, 2010
    4,051
    940
    113
    Female
    Voor mijn dochter wisten wij het echt niet en mijn man kwam op een dag thuis met de naam, waren gelijk beide overstag!

Voor mijn zoon had ik heel lang een naam, love it!

Share This Page