Wat leuk dat jullie zoveel reageren. In mijn hart vind ik Benthe ook mooier..en manlief ook. Mijn echte naam eindigt op een H. (Zo een die je dus er gewoon achter voegt)..en kan op 4 manieren geschreven worden.. (Ik heb de met s en eindigt op een h variant .Dus dan erft ze die H maar van mama Ook wel weer gezellig als je alle namen op een verjaardagskaartje ofzo onder elkaar schrijft..
Nog even een heel ander argument om voor Benthe te gaan: Bente kan soms wat vreemd staan in combinatie met sommige achternamen (Bente Groot, Bente Groen etc.). Dat heb je minder met Benthe. Ook al is het met jullie achternaam geen probleem, je weet maar nooit welke achternaam ze ooit nog wil aannemen.
Ik had een paar namen op mijn lijstje voor een meisje waarvan ik twijfelde of mensen het wel zouden uitspreken zoals ik het wil. Dus mijn idee was om, als het een meisje had geweest: een lijstje namen te nemen waarin die namen ook stonden (maar ook andere namen, om niet meteen te verklappen welke ik in mijn hoofd had) en dan eens op een verjaardag o.i.d. het lijstje laten rondgaan en mensen de namen laten oplezen. Zodat ik kon horen of de namen goed uitgesproken zouden gaan worden. Mocht je twijfelen, zou je zoiets ook met de spelling kunnen doen. Een soort "dictee" op een verjaardag of andere drukke gelegenheid. Iedereen een blaadje. Jij noemt tien namen waaronder Bent(h)e en laat die mensen het opschrijven. En dan kijken hoe de meerderheid uiteindelijk Bent(h)e heeft gespeld. Dan heb je een beetje een indruk van hoe de naam in de praktijk zal werken.
Misschien persoonlijk maar ik zou voor een h gaan. Anders vind ik het te veel hebben van: ik ben te.....dun/dik/lief/schattig.... De h in de naam doorbreekt dat een beetje, ondanks dat je het verschil natuurlijk niet hoort, vind ik het er op papier mooier uitzien.
Onze meid heet j.enthe en ik twijfelde ook heel erg. Mijn man niet die was er snel over uit. Met een h. Ik ben heel blij dat we dat toch gedaan hebben. Zonder h voelt het niet af. Ik vind het mooier zo.
Zonder twijfel mét h: Benthe. Dit is naar mijn idee de originele en meest voorkomende schrijfwijze, waardoor mensen de naam veelal automatisch met h zullen schrijven. En ook al maakt het qua uitspraak natuurlijk niets uit, geschreven met h vind ik de naam veel zachter en vrouwelijker overkomen.