Hier geen helmpjes. Ik vind het niet nodig. Er zijn zoveel situaties waarbij kinderen met hun hoofd op de straat o.i.d. kunnen vallen, dan kan ik mijn kinderen de hele dag wel een helm opzetten, zowel binnen- als buitenshuis.
Wij hebben ook geen helm bij onze zoontjes op als we gaan fietsen. Echter ben ik vorige week wel onderuit gegaan met 1 voorop en mijn andere mannetje achter op. We reden over een schelpen padje wat erg zacht was en daardoor gleed mijn achterband weg. Gelukkig viel het mee, weet niet precies hoe het ging maar ik kon mijn voet snel aan de grond zetten en daardoor aan het stuur trekken zodat de klap niet te hard was. Gelukkig alle 3 er niks aan overgehouden. Zet me wel aan het denken en gister ook met mijn man over gehad. Hij vind het niet nodig omdat een kind altijd kan vallen. En opzich heeft hij daar wel gelijk in.
hier wel en altijd gedaan en blijf het ook doen. natuurlijk kan een kind altijd vallen, maar er is wel een verschil tussen aangereden worden of vallen in de speeltuin. Ik wil mezelf gewoon niet hoeven bedenken: "had ik maar". De helft van de ernstige gevolgen onder kinderen bij fietsongelukken kunnen worden voorkomen door het dragen van een goed passende (!!) helm. Tja, dat was voor mij de doorslag!
hier wel een helm..staat hartstikke schattig, een speciale kinder/baby helm van yepp.. een kennis heeft (door de schuld van automobilist) een ongeluk gehad, zij lag helemaal in de kreukels maar kleinkind had alleen een flinke scheur in z'n helm..verder niks..kan je nagaan als hij geen helmpje op had..
Als de oudste en de jongste kunnen (of beginnen) met fietsen dan krijgen ze echt een helm. Manlief is het daar niet echt mee eens. (maar ach hij heeft daar weinig over te vertellen) Vroeger vond ik dat ook niet zo nodig, maar een buurmeisje van mij van een jaar of 6 toen. Was zo flink gevallen op dr hoofdje dat ze 3 weken in het ziekenhuis heeft gelegen in kritieke toestand lag... Ik schrok daar dus van en nu krijgen ze helm als ze ooit gaan fietsen!! Wil natuurlijk niet zeggen dat een van mijn kids zo vallen, maar ik neem het risco niet! Sommige landen is het zelfs verplicht.
als je met de fiets deelneemt aan het verkeer, vind ik dat je een helm op moet, zeker kwetsbare kinderen... onze dochter heeft nu een redressiehelm maar als die afgaat, krijgt ze een fietshelmpje..
kwam dit topic tegen en had er eigenlijk nog niet over nagedacht, dus net gelijk met manlief besproken en we zijn het er unaniem over eens dat zoonlief een helmpje op krijgt! Ook al ben je zelf nog zo voorzichtig, een ongeluk zit in een klein hoekje en er zijn zat mafkezen op de weg die hun rijbewijs bij een pakje boter hebben gekregen.
Ja, sinds een maand of 2 hebben ze allebei een helmpje op, zowel bij mij op de fiets als dat mijn dochtertje zelf fietst. Tot die tijd zag ik het nut er wel van in, maar stelde het steeds uit. Kleine moeite, zou mezelf wel voor mijn kop kunnen slaan als het mis gaat en ik het eventueel had kunnen voorkomen. Gelukkig kan ik me niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst van de fiets ben gevallen, maar goed, ik heb ook nog nooit een auto-ongeluk gehad (afkloppen), daarbij zorg ik toch ook dat ik ze goed beschermd vervoer. Bovendien went hij zo mooi aan het helmpje voor als hij zelf straks gaat fietsen, want dan zal hij toch vast ook nog wel een flink aantal keer vallen. Nog een stukje uit de Kampioen over het gebruik van helmpjes als ze zelf fietsen. http://www.anwb.nl/binaries/pdf/fietsen/k12-fietshelmen_1.pdf
Bedankt allemaal voor jullie reactie. Hier (nog!) geen helmpjes, maar ik ben er toch heel serieus over aan het nadenken om ze wel aan te schaffen. Ik ben ook al heel lang niet meer gevallen, maar ik las een tijdje geleden een artikel over een eerstehulpchirurg die net iets te veel kindjes heeft gezien die eigenlijk een fietshelm op zouden moeten hebben. Wij waren het unaniem eens over helmpje als M echt gaat fietsen, maar ik begin toch een beetje te twijfelen. Voor bij ons op de fiets ... We hebben echter ook een bakfiets, ik geloof niet dat ik het dan nodig vind (ze zitten uiteraard vast, T zelfs in een fietsstoeltje), maar ja ... ook dan kunnen ze een smakker maken op hun koppie. Moeilijk hoor!
Ik heb op nee gestemd omdat ik er geen heb.. geen idee waarom niet. Ik heb er eerlijk gezegd nog niet bij nagedacht. Maar ik vind het zeker wel de moeite waard om over na te gaan denken.
Hier geen helmpje en die ga ik ook niet kopen. Als hij zelf gaat fietsen wordt het een ander verhaal, dan wellicht wel.
Mijn zoons van 8 jaar en 10 jaar hebben beiden nog steeds een fietshelm, maar dan wel een stoere wielrennershelm. In het drukke verkeer van de stad, met veel trams, scooters e.d. willen we gewoon het risico niet lopen. Mijn schoonzus werkt op de Eerste Hulp en zij ziet het verschil van kinderen die met en/of zonder helm binnengebracht worden. Dat heeft voor ons destijds de doorslag gegeven. Ook de jongste van 15 maanden oud wil ik graag een helmpje opzetten, we hebben er al maanden een liggen, maar die is haar nog steeds veel te groot. Ze heeft een heel klein hoofdje. Zodra het kan zal ik het echter zeker doen.
Nee, hier geen helmpjes als ze bij mij op de fiets zitten. Nooit aan gedacht eigenlijk. Ik denk, als ik val met de kinderen, dat ik in een reflex toch wel de grootste klap op kan vangen. En als we aangereden worden, maakt zo'n helmpje voor mijn gevoel ook niet uit. Als Annabel straks op straat zonder zijwieltjes gaat fietsen, krijgt ze wel een helm op. Nu in de tuin met zijwieltjes vind ik het niet nodig. Natuurlijk valt ze wel, maar dat gaat in slowmotion. Salapio: sorry ff off-topic... Wat voor bakfiets heb je trouwens? Ik zit erover te denken om er ook eentje aan te schaffen. In principe kan ik op mijn fiets drie kindjes vervoeren, maar het is zo'n gedoe om ze vast te zetten in hun stoeltjes. Een bakfiets is dan wel handiger, daar kunnen ze zelf gewoon in klimmen zonder dat ik de fiets ook nog in evenwicht moet houden.
Hier ook een helmpje vind het een veiliger idee. Nadeel van dat ding vind ik wel dat mijn dochter met de achterrand van de helm tegen de rugleuning van haar stoeltje stoot met als gevolg dat haar helm regelmatig over haar ogen zit. Gelukkig zet ze hem zelf al goed hahd
Wauw, ik schrik ervan dat zoveel mensen hun kind geen helm op doen! Ik heb er nooit bij stilgestaan en bij aanschaf van de fietsstoel gelijk de helm gekocht. Als we vallen (en dat hoeft niet mijn eigen schuld te zijn) hebben volwassen de reflex om zich te ondersteunen, maar zo'n kindjes toch niet! Nee, ik vind het maar gevaarlijk (en ik ben allesbehalve flauw). Ik snap gewoon niet waarom je geen helm zou gebruiken. Je vindt het misschien niet mooi staan, maar het gaat 'm om de veiligheid en niet de modeshow.
Hier heb ik vandaag een helmpje voor mijn dochter van anderhalf aangeschaft! Ik heb heel erg getwijfeld, maar ben toch voor het helmpje gegaan. Ik fiets veel met mijn dochter en zelf ben ik al een keer aangereden. Ik wil gewoon dat mijn dochter net even iets beter beschermd is. Vandaag ook gelijk bij haar op gehad en ze vond het geweldig! Gelukkig maar!
Ik heb op nee gestemd omdat ik het zelf niet doe. Maar ik vind eigenlijk dat het wel moet. Ik ga er toch eens goed over nadenken