Onze dochter van ruim twee word nu al enige tijd geplakt voor het loensen met een oog. Iedere keer als de pleister op moet geeft ze aan dat deze op haar 'slechte' oog moet (wat natuurlijk niet gebeurd) en als de pleister af mag zegt ze hè hè nou zie ik weer goed. Ze hebben al diverse keren haar ogen gecontroleerd maar ze kunnen niet met zekerheid zeggen dat ze slecht ziet. Nou merken we de laatste tijd dat ze vaak ergens tegenaan loopt, de stoeprand te vroeg neemt en heel dicht op de tv gaat staan. Is dit normaal voor deze leeftijd of zal ze stiekem echt niet goed zien?? Ze moet volgende maand weer naar de oogarts maar weet eigenlijk niet zeker of ik me nu zorgen moet maken om haar zicht.
Ze ziet idd slechter met haar luie oog, daarom moet je het andere afplakken. Op deze leeftijd is dat vaak nog prima te corrigeren en gaat ze snel beter zien met het luie oog. Maar in het begin is het wennen, zeker als het verschil in zicht groot is.
Vast wel, maar je weet niet zo goed hoeveel ze zag voordat je begon met plakken. Verder ligt het er ook aan hoeveel je plakt, waar het luie oog door komt enz.
Tja, als het verschil echt groot is tussen de twee ogen ... dan kan het wel es lastig zijn voor haar als haar "goede oog" afgeplakt is. Ik zou afwachten wat de oogarts zegt. Maar als ze echt zelf klaagt, zou ik niet verschieten als ze (al dan niet tijdelijk) een bril moet gaan dragen. Vaak dan in combinatie met afplakken. Als kind ook een oog afgeplakt gehad. Maar ik kloeg zelf niet al te hard. Maar in begin was mijn linkeroog echt wel -5 ofzo (en rechts -1.5) ... Nu 25 jaar later is dat nog -1.5 (en mijn rechteroog -0.25). Mijn vader zit wel in 't wereldje - hij is zelfstandig opticien - en het is doordat ik es door één van zijn toestellen keek (meer om te spelen), dat hij merkte dat ik toch echt wel slecht zag.
Ik merk nu echt steeds meer dat ze klaagt. Steeds vaker tegen dingen aanloopt enz. Ze hebben haar inmiddels drie keer geprobeerd te testen. Een keer daarvan achter het apparaat maar daar zat ze niet lang zat voor stil. Met de plaatjes twijfelde ze ofdat ons meisje slecht zag ofdat ze op een gegeven moment haar concentratie verliest door haar onrust (ze is vrij druk) of doordat ze het gewoon echt niet ziet. Ze moet nu zeven dagen in de week twee uur afplakken wat gewoon een ellende is want als madam vind dat het irriteerd dan haalt ze de pleister er net zo hard weer zelf af om vervolgens niet richting een van ons te kijken
Misschien afplakken als je een activiteit gaat doen. Dat doen we met Owen. Owen heeft dan wel autisme en is verstandelijk beperkt. We krijgen hulp van Visio voor het afplakken. Met zn luie oog ziet ie maar 5%. Dus dat is haast blind. De tips die wij gekregen hebben is dus om tijdens het afplakken iets te doen. Fruit eten maar dan wel fruit leggen op een donker bordje bijvoorbeeld. Veel contrast. Een spelletje doen of wat dan ook met veel kleur en grote vormen etc. Als ie gaat lopen dan moet er iemand bij zijn omdat ie overal tegenaan loopt en dan word het allemaal heel eng voor hem. Zo zijn er veel meer trucjes. Maar vind het raar dat ze haar niet kunnen meten. Ze hebben toch zo'n apparaatje die ze voor de ogen zetten en zo kunnen ze zien wat de afwijkingen zijn aan haar ogen. TOen Owen 2 jaar was was ie totaal niet te sturen en begreep totaal niks. Dus was het in de houtgreep met 2 man en 2 oogartsen die zn ogen gingen opmeten met zo'n speciaal apparaatje. Oja en eerst natuurlijk druppeltjes. Ook een ramp maar wat moet dat moet. Bij zwaar gehandicapten die niet kunnen praten of wat dan ook kunnen ze ook de ogen opmeten. Succes!!
Ik vond het inderdaad ook raar maar ze zei dat het nog niet zoveel verschil uitmaakte en ze niet wilde dat ze een trauma zou overhouden. Het druppelen deed haar ook helemaal niks dat vond ze allemaal prima. Ze hebben wel gezegd dat de kans groot is dat haar oogje recht gezet moet gaan worden, dat zit bij ons in de familie...
Als 1 oog afgeplakt is dan zie je geen diepte meer dus is het logisch dat je mis grijpt of ergens tegenaan loopt of naast de stoeprand stapt. Doe zelf maar eens een hand voor je oog en ga dan eens dingen doen. Dat is echt heel lastig. Misschien duurt het ook even voordat het oog beter gaat zien.
Dat klopt, als ze geplakt is vind ik het ook niet reëel om te beoordelen dat ze slecht ziet. Het misstappen enz doet ze als ze niet geplakt is