Met potjes beginnen...

Discussie in 'Voeding' gestart door SYRV, 28 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Mijn ventje is nu 4 maanden, en dat betekent dat hij aan de potjes mag. Nou ben ik begonnen met elke morgen een beetje fruit. Maar ik ben benieuwd hoe jullie dat doen of deden, en hoe jullie het opbouwden. Gaven jullie direct ook al groente? En zo ja, ook in combinatie met fruit (dus bijv s'morgens fruit en s'avonds groente)? Ik vind het een beetje moeilijk in te schatten wat zijn darmpjes aan kunnen, wil niet dat ie volledig van slag raakt van al die nieuwe smaken. Dus tips & trucs zijn welkom ;).

2. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Dit soort topics hoort thuis onder het kopje 'voeding';)

Ik gaf nog helemaal geen fruit bij 4 maanden, ben bij 6 maanden rustig aan begonnen.
    Zou ook geen potjes geven, maar gewoon lekker vers fruit.

3. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Tsja, je zult wel veel reacties krijgen 'waarom begin je al met bijvoeden met 4 maanden'. Ik zou persoonlijk ook nog even wachten, maar goed, das eigen keuze.

Ik ben begonnen met groente, gewoon vers zelf gemaakt en met de staafmixer tot moes gemaakt. Groente schijnt iets milder van smaak te zijn. Een paar dagen geef je het zelfde, en dan weer iets anders proberen. Na 2/3 weken begon ik ook dingen te herhalen en nog een poosje later dingen te mengen. Echt rustig opbouwen en niet forceren. Als het niet leuk is voor een van beide partijen, gewoon even een paar dagen stoppen en weer opnieuw beginnen.

Succes!

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Wij zijn wel begonnen met 4 maanden ;) (en een week geloof ik)

Ik heb hem als eerste een paar keer wortel gegeven, zelf bereid. Dat vond ie wel lekker. Daarna geloof ik nog 2 groentes en toen ook fruit gaan geven. Ik geloof de eerste maand 1 keer per dag en daarna 2 keer per dag. Het begon ook echt met 1 ijsblokje en na 1 a 2 maanden waren het er 6. Met 6 maanden ben ik ook aardappel etc. gaan geven en met 7 maanden vlees of vis. Ook met 7 maanden brood (maar daar moest ie in het begin van spugen, pas vanaf 8 maanden ging dat goed).

5. WenT

WenT Bekend lid

25 jul 2008
    766
    1
    0
    Service Manager
    Noord-Brabant
    Ik ben begonnen met wat geprakte banaan. Toen ze 5 maanden was ofzo. Vond ze heerlijk.
    Daarna elke middag een half potje peer van Olvarit, vond ze ook heerlijk. Ze ging heel gauw over naar een heel potje.

Bij mijn beste vriend gaat het helaas niet zo best, zijn zoontje is nu 6 maanden geweest en wil nog steeds helemaal niets weten van fruit of groenten... Dus is heel erg afhankelijk van of het kindje er al aan toe is.

Nu geef ik alleen nog verse stukjes peer, mango, banaan enzo.

Of een hele geschilde appel geven... is heel grappig :D

6. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik wil inderdaad ook zoveel mogelijk verse groenten en fruit pureren. Misschien is het aan de vroege kant om te beginnen met groente en fruit maar ik merk aan hem dat hij er aan toe is, hij zat gister gigantisch te smikkelen in banaan;).

Maar als jullie groenten geven, doen jullie dat dan ook per se s'avonds onder het mom van avondeten? Of doen jullie dat op een willekeurig tijdstip?

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik deed het eerst op een willekeurig moment. 's Ochtends was ze toen het vrolijkst, dus begon ik met groente op de ochtend ;) Toen ik naar 2 keer op een dag ging, werd het 's ochtends een fruithapje en 's middags een groente hapje. Pas sinds kort zitten we echt op 3 maaltijden (2x brood, 1x warm eten) en tussendoortjes. Dat wijst zich vanzelf!

8. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik gaf groente rond een uur of 4 geloof ik? Tussen 2 flessen in. Al snel werd dat 5 uur als echt avondeten. Inmiddels is het kwart voor 6 (langer krijg ik het niet gerekt ;)).

9. moeke31

moeke31 Niet meer actief

wij zijn vorige week ook begonnen met peer omdat onze kleine man (4 maanden) nogal stevig is en het consultatiebureau adviseerde om te beginnen met fruit en daarna groente zodat er binnenkort een fles af kan. Hij wordt nu alleen 's nachts iedere keer wakker en veel huilen. Daarvoor sliep hij altijd fijn door. Zou hij last hebben van zijn darmpjes? EN kan ik zomaar weer stoppen met fruit en over een maand weer proberen?

10. adi

adi Niet meer actief

Moeke, je kunt gewoon stoppen met bijvoeding als de kleine er last van heeft. En op hoeveel flessen zit ie nu dat er van CB één fles af moet met 4 maanden?

SYRV, in het begin maakt het niet uit op welk tijdstip je groente/fruit geeft, het zijn toch maar een paar hapjes. Het is wel belangrijk dat het tussen 2 flessen gebeurt, want de melk remt de opname van voedingsstoffen uit groente en fruit af.

11. moeke31

moeke31 Niet meer actief

hij zit nu op 5 flessen van 235 ml

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Je weet dat je daarmee over de max van 1 liter zit? Is ie erg hongerig? Mijn zoontje was hongerig en ik ben ook om die reden met 4 maanden begonnen met bijvoeding. Heeft hem onwijs geholpen.

13. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Moeke gewoon stoppen hoor als hij er last van heeft. Maar 5 flessen van 235 is toch veel te veel ? Dan kom je boven de liter voeding uit.
    Mijn dochtertje was ook een enorme hongerwolf. Maar gaf nooit meer dan 5 keer 200. Fruit en groente hielp hier toen wel goed.

14. adi

adi Niet meer actief

Maar dan krijgt hij dagelijks 5 schepjes meer voeding dan het maximum? Dat is toch nooit goed voor de nieren van de kleine?

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij zijn met 6 maanden met groente begonnen, omdat er aan vroeger bijvoeden risico's zitten die we liever niet namen en omdat ze het voor 6 maanden helemaal niet nodig hebben (wereldwijd advies is ook om tot 6 maanden niets naast de melkvoedingen te geven).

We zijn begonnen met groente, omdat dat milder is, voedzamer, minder allergeen en minder zoet. Daarom is de kans dat je kind er last van krijgt kleiner en raakt het niet 'verwend' met een zoetere smaak, want vaak zie je kinderen die eerst fruit krijgen vervolgens groente weigeren.

Geen potjes trouwens, mijn kinderen gruwden van die sufgekookte fijngepureerde prut. Ze aten het beste gewoon stukken die ze zelf konden vastpakken en afeten/sabbelen.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik kreeg de tip om het vaste voedsel de eerste introductieweken in de ochtend te geven. Kinderen zijn dan nog niet zo moe en eerder geneigd iets anders te proberen. En als ze er last van krijgen zit je niet meteen de hele nacht met een huilende baby.
    Wij begonnen iets na 6 maanden en tot een maand of 8 kregen ze het meestal ergens in de ochtend.

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat klinkt wel als last van de bijvoeding ja. De darmen zijn eigenlijk pas met 6 maanden zover gerijpt dat de meeste kinderen zonder al te veel problemen iets anders dan melk kunnen verdragen, daarom heb je ook het wereldwijde advies van tot 6 maanden niets naast de melk. Je kunt rustig stoppen en het gewoon over een week of 8 opnieuw proberen.

Dat is echt HEEL veel, dat betekent dat je elke dag 5 scheppen, dus 17% over het maximum zit. Klinkt als een kindje dat zichzelf overdrinkt.

Heb je al eens aan voeding voor hongerige babies gedacht?
    En hoe drinkt hij, rustig, onrustig? Geeft hij melk terug, herkauwt hij, ruikt hij zuur uit zijn mond?

18. Yukl

Yukl Niet meer actief

Dirksmama, bij lange na niet alle deskundigen zijn zo stellig als jij. Gelukkig is het niet de eerste keer dat je dit riedeltje opsomt op dit forum in een topic waarin er niet naar wordt gevraagd ;)

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jammer dat je dit vind, als ik zo naar de andere reacties hier kijk blijf ik voldoende on topic.

20. moeke31

moeke31 Niet meer actief

nee, is niet teveel. Liter is onzin volgens veel deskundigen. Hij neemt met minder geen genoegen. Aangezien we hypo-allergene voeding geven is er geen andere optie. Schijnbaar verteert deze voeding sneller.

Deel Deze Pagina