Sinds een maand gebruik ik methylfenidaat (beter bekend als Ritalin) na de diagnose ADHD te hebben gekregen. Er zijn met de diagnose heel veel puzzelstukjes op hun plaats gevallen en de medicatie doet echt wonderen. Het enige dat ik nu wel mis is mijn hyperfocus. Als ik een klus/opdracht/activiteit leuk vond kon ik uren doorgaan, tot in de puntjes perfect verzorgt iets inleveren of afronden. Vaak wel met als gevolg dat ik mijn eigen grenzen overging en als het moest nachten oversloeg.. Dit mis ik nu. Heb er heel veel ander goeds voor terug (kan dingen afronden, vergeet minder, ben meer gestructureerd en minder druk, weet mijn energie beter te doseren en heb vooral veel meer rust in mijn hoofd). Maar soms was die hyperfocus wel heel erg handig! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met medicatiegebruik bij ADHD.
Dit is de reden dat ik geen medicatie slik & mijn man ook niet. Ik als kind ' add' al niet meer omdat ik mijn creativiteit kwijt raakte. Oa Ritalin, dexamfetamine. Mijn ouders luisterde gelukkig goed hier in, en tips en advies hebben mij beter inzicht gegeven in hoe het beter kan. Mijn man ' adhd' zat echter in de jeugdzorg/ internaat. En moest verplicht tot zijn 18 de het in nemen. Hij slikte oa Ritalin concerta en risperdal. Op zijn 18de is hij overal mee gestopt. En eigenlijk een stuk rustiger dan ooit hier voor. Moet zegen dat wij beiden aan meer inzicht en daar bij handelingen om dingen overzichtelijk te houden meer gehad hebben dan aan de medicatie. Ik ben zelf nog steeds een warhoofd en plan daarom alles op een gezinsplanner. Ook wanneer er studiedagen zijn of afspraken staan. Anders vergeet ik dit. Ik moet alles wat ik doe meteen afmaken, anders is alles half af.
Dank je voor je reactie! Ik ben nog aan het uitproberen, omdat ik net uit een depressie ben en nog vol in behandeling bij de ggz vind ik de rust in mijn hoofd nu het belangrijkste. Toevallig heb ik deze week een gezinsplanner gekocht die we nu heel strikt bijhouden, dit geeft ons allebei meer rust. Mij, omdat ik dingen niet meer vergeet, en mijn vriend omdat hij niet meer in zijn eentje alle 5 de agenda's hoeft te beheren. Ik zie nog steeds wel dingen over het hoofd, zoals dat de container naar buiten moet of dat er visite zou komen, maar het gaat steeds beter nu. Dat half afmaken herken ik ook heel goed, nu maak ik inderdaad dingen eerst af, want anders lukt het niet meer. Maar dat ging met een hyperfocus soms toch best makkelijker.
Dat snap ik, het is zowiezo veel zoeken. Moet eerlijk bekennen dat zowel man als ik beiden achteraf meer dingen hebben die passen onder ass. Pas sinds onze zoon de molen in gegaan is weten we dit. Echter als kind toen mijn ouders dit aangeven werd er gezegd dat dit niet kon omdat ik te sociaal was. De diagnostiek toen der tijd was nog heel anders als nu natuurlijk. Maar zou wel kunnen verklaren waarom de medicatie niet deed wat het zou moeten doen, en de bijwerkingen zwaarder als de baat er bij. Ik ben zelf wel heel dwangmatig in bepaalde dingen moet het traphekje bevoorbeeld altijd 1 keer controleren ben ik gestresst doe ik dit gerust 4x en als ik niet uit kijk krijg ik rare angsten. Gelukkig maak ik ze bespreekbaar. Maar anders zouden ze mij over nemen zou ik mijn eigen hier dan ook in kunnen verliezen ' klinkt vast heel wazig'
Ik kan eigenlijk niet met en niet zonder medicatie Ik heb veel te lang doorgelopen met mijn klachten en pas sinds 2 jaar diagnose en medicatie. Half jaar geleden geswitcht van dexamfetamine naar methyl en waar dat in het begin fijner leek denk ik nu weer hmm ik weet het niet. Probleem is dat ik zonder medicatie zo extreem moe ben dat ik eigenlijk alleen maar apathisch op de bank kan liggen omdat alles me zo overweldigd en overprikkeld.. Medicatie geeft me net dat duwtje om wat overzicht te krijgen, maar nog steeds heel moe, overprikkeld, ik weet het soms gewoon niet meer…
Als ik een hyperfocus nodig had dan sloeg ik gewoon de middagdosis of dag over. Wel plande ik dan alles vooruit wat belangrijk was in het tijdsvenster met medicatie zodat ik daarna ook tijd had voor een hf. Inmiddels zelf een ritme aangeleerd en vooral leren accepteren. De meeste dagen gaat het goed en gaat het dan een dag minder of slecht dan is het jammer, morgen weer een dag. Maar omdat methylfenidaat kortwerkend is kan je dus best een dosis missen zonder problemen.
Hoe lang geleden heb je de diagnose gekregen? Heb je wel psycho educatie gekregen? En heb je een coach? Vaak heb je aan meer aan de combi psycho-educatie met een coach dan aan medicatie. Vooral GGZ instellingen beginnen al snel met medicatie. Vaak onnodig. Een coach kan je helpen met dingen structureren, rust in je hoofd krijgen dmv praten/oefeningen enz. Ik heb ASS en Adhd en heb een coach. Echt een verademing. Geen medicatie en dat wil ik persoonlijk ook niet.
Ik ben heel erg benieuwd of jullie door de medicatie verandering in eetlust hebben? Heb je het gevoel dat je minder eetlust hebt sinds start medicatie?
Ik had ook door de medicatie geen hyperfocus meer maar dat vond ik juist fijn! Ik heb echt een hekel aan. Maar ik heb een hekel aan heel dat ADD. Niets positiefs aan, het brengt alleen maar narigheid. Jazeker, dat is 1 van de redenen dat ik gestopt ben met de medicatie. Ik viel teveel af, daardoor klopte mijn dosis niet meer en kreeg ik andere nare bijwerkingen (hartkloppingen, opgejaagd gevoel, enz) Ik wil na de zwangerschap weer starten met medicatie want erger me mateloos aan mijn ADD. Hopelijk wegen de bijwerkingen van de medicatie op tegen de voordelen.
Mijn zoon slikt het nu een tijd maar ik merk geen verschil. Ja het emotionele,broek poepen.. Hij is even druk als voor heen(dit boeit mij overigens weinig) Kan zich nog steeds niet concentreren en is heel snel afgeleid. Hij heeft de rust niet in zijn hoofd. Vrijdag een gesprek met de arts en anders stop ik er mee
Dat afvallen hoor ik dus vaker. Bedankt voor je reactie. Het werd mij aangeraden, maar ik heb geen reserves.
Heb ik ook niet nee, dus het is echt belangrijk dat je op je eten let. Niet iedereen verliest zijn/haar eetlust trouwens, misschien heb jij er geen of nauwelijks last van
Dank voor je reactie! Ik ben helaas in een jaar tijd 20 kilo aangekomen door antidepressiva, nu met Ritalin sta ik eindelijk weer stil, hoewel het aan mijn eetpatroon bijna niet kan liggen. (Ik eet standaard te weinig). Heb in mijn leven altijd ondergewicht gehad, zelfs tijdens de zwangerschap van min tweeling woog ik nog 8 kilo lichter dan dat ik nu weeg> oo