Vandaag keek ik de documentaire "The Tinder Swindler" op Netflix, waarin enkele vrouwen vertellen over een man die ze heeft opgelicht voor tienduizenden euro's. Mijn eerste gedachte was gelijk: daar trap je toch niet in!? Tot ik me bedacht dat ik ook wel eens ben opgelicht en me besef dat dit iedereen kan gebeuren. Nu was ik benieuwd: wie is dit ook wel eens overkomen?
Ze zijn tegenwoordig zo goed dat iedereen er vast een keer in zal trappen maar tot nu toe nog niet.....klopt heel hard!
Typisch verhaal, een telefoon besteld op een website (wel grote site, leek betrouwbaar), betaald, nooit bezorgd, smoesjes en uiteindelijk bestond het bedrijf niet meer. Was nog in het tijdperk van voor de smartphone, dus het verlies viel mee. Ik heb nog wel aangifte gedaan.
Mijn verhaal: ik zat in een heftige privé situatie en ik was hard op zoek naar een woning. In verband met mijn financiële omstandigheden was ik aangewezen op particuliere verhuur. Ik benaderde een makelaar die me wel verder kon helpen maar er moesten wel inschrijfkosten betaald worden (vrij normaal bij particuliere verhuur, al mag het niet). Uiteindelijk ben ik €700,- kwijt geraakt aan deze oplichter en is mijn rekening zelfs gebruikt om geld op te laten storten van andere slachtoffers. Gelukkig heb ik dit tijdig doorgehad en dit kunnen stoppen. Ruim twee jaar later ben ik benaderd door andere slachtoffers van deze oplichter, zij hadden besloten gezamenlijk een zaak tegen hem te beginnen. Omdat ik het toen al had afgesloten èn weinig vertrouwen heb in de politie wat oplichting betreft, besloot ik hier niet aan mee te doen. Nog steeds schaam ik me ervoor dat ik dit heb laten gebeuren. Ik ben alles behalve naïef en dom en weet nu dat "Dat zou mij nooit overkomen!" een gedachte is die je nooit zeker kunt weten.
2 keer De eerste keer door rioolontstoppers 24uurs diensten voor een kleine 800,- geloof ik. en we hebben in november een plantenbak besteld voor 360,- deze is nog steeds niet geleverd en we worden aan het lijntje gehouden. Later pas op Google gaan lezen en las dat we niet de enige zijn.. De eerste keer was echt in alle haast, achteraf super dom maar het moest opgelost worden en hun naam leek erg op een bekende naam die ook werkzaam zijn in onze regio. Achteraf hadden we even rustig moeten kijken en zoeken. Die plantenbak dacht ik dat het wel goed zat. Deze worden gepromoot bij een televisie programma dus helemaal niet gedacht dat het oplichters zouden zijn. Hopelijk lukt het ons om alsnog het product te krijgen want de hele tuin is er op ingericht.
Ik heb de docu net gekeken. Dit was ook wel een meester oplichter hoor.. ik keur het niet goed, maar heb bijna respect voor hoe deze meneer dit zo grootschalig heeft kunnen doen. Zelf.. een keer op marktplaats iets gekocht en nooit ontvangen. Mijn moeder kreeg 2 jaar geleden te maken met dat ze ineens was overgesloten naar een andere energieleverancier wat zij zelf niet gedaan had. Met serieus al haar gegevens tot mobiel nummer en bankgegevens aan toe. Alleen een niet kloppend email adres. Zo'n zogenaamd tussenpersoon zou dat gedaan hebben. Zoals bijvoorbeeld gaslicht.com enzo ook zijn, maar dan veel kleinschaliger. Die hele tussenpersoon bestond niet (meer). Adres was een pand wat te koop stond. Telnummer gaf geen gehoor. Ik ben daar toen voor haar ingedoken. Alle bewijs verzameld en toen hebben we dat thank god terug kunnen draaien. Zij is nu wel super wantrouwig naar alle soorten bedrijven.
Ik bijna (gelukkig)! Kreeg ineens een appje van mijn vader. Met zijn foto ook op WhatsApp. Alleen een ander nummer. Hij zou een nieuwe telefoon hebben. Even geloofde ik het, maar een paar minuten later viel het kwartje. Was helemaal in het begin van deze oplichtingstruc, dus had er nog nooit van gehoord. Ben er van overtuigd dat het met mijn marktplaats advertentie te maken had. Ik verkocht een dure camera.
financieel ook vást weleens... maar ook emotioneel. Klaarstaan, meeleven etc met een klasgenoot (1 avond in de week les) die kanker had en uiteindelijk zelfs terminaal bleek te zijn. Emotionele diploma uitreiking toen hij dit vertelde dus ook- en een paar weken later bleek het allemaal gelogen te zijn- heel bizar... Gewoon omdat het recht voor je neus dus gebeurd. Je voelt je zó belazerd...
Ik! Tien jaar geleden ofzo. Een iPhone verkocht via Marktplaats. Bleek de koper met nep geld betaald te hebben. Gebeurden toen heel veel hoorde ik bij de politie. Wat heb ik me stom gevoeld. Na die keer laat ik altijd mijn man de Marktplaats advertenties afhandelen.
Via marktplaats. Heel naïef. Ik verkocht mijn portable dvd speler. Iemand reageerde in het Engels. Geld zou overgemaakt worden. Verzendkosten moest ik even voorschieten. En het moest naar....jawel....Nigeria. Geld kwijt en dvd speler kwijt. Ik snap tot opde dag van vandaag nog steeds niet hoe ik daar in ben getrapt.
Ik denk dat je je bijna niet kan wapenen tegen dit soort oplichtingspraktijken. Hier gelukkig nooit aan de orde gehad. Maar durf niet te zeggen dat zoiets me nooit kan overkomen.
Het is nog nooit gelukt maar ze hebben het wel geprobeerd. 1 x via marktplaats, wilde tickets hebben voor een uitverkocht concert. Nou, via WhatsApp contact gehad. Stuurde ze me door naar een prepaid creditkaart site waar ik dan geld naar moest overmaken. Ik vertrouwde het niet, heb opgehangen en ben gaan google'en. Heb ze er op aangesproken en ben nog uitgescholden ook toen.
Onlangs nog. Moest verhuizing doorgeven bij ziggo en wilde kijken of ze een leuke aanbieding hadden. Via google het nr klantenservice gezocht maar kwam bij een heel gek nr uit. Had vraagtekens moeten oproepen maar deed het niet Ze zeggen dan heel snel dat dit nummer 99ct per minuut kost en vervolgens word je doorverbonden. Dit geintje heeft me 55 euro gekost aangezien ze van alles moest nazoeken etc
Tot op heden nog nooit. Ik ben dan ook echt vre-se-lijk wantrouwend naar alles en iedereen wat soms lastig is, en soms heel handig. Oh ik bedenk me net dat ik toch 1x iets heb gehad. Ik had ook iets verkocht tweedehands en van de 300 euro bleek er 100 (2 briefjes van 50) vals te zijn. Hoewel ik wel contact heb opgenomen met de mensen en ze me die 100 euro alsnog overmaakte. Dus ik twijfel of ik echt opgelicht ben. Die 2 briefjes van 50 kon ik overigens echt nergens kwijt, dat was pas belachelijk dus die zijn de papierversnipperaar in gegaan.
Dit heeft mijn ex ook gehad. Verkocht een telefoon voor 175€. Die man betaalde met 200€. Dus ook nog 25€ teruggegeven.. oh wat voelde mijn ex zich genaaid (ik was er niet bij). Hij wilde t briefje storten en toen gaf t apparaat aan dat t nep was.
Niet echt opgelicht maar voelde me wel heel stom. Op het werk kregen we tijdje terug een mailtje dat iedereen vanwege corona nog een kleinigheidje kreeg en via de link kon je iets uitkiezen. Ik dus op klikken, bleek het een spam oefening te zijn.. Ik trap daar op mijn eigen email totaaaaal niet in maar op het werk had ik er niet eens over nagedacht. Paar dagen later kwam het uitslag van het onderzoek op onze pagina te staan
Ik ben altijd superalert, op het paranoide af, om niet opgelicht te worden. Iedere klusjesman onderwerp ik eerst aan een uitgebreid google-onderzoek. Mijn man wordt altijd heel moe van mij dat ik iedere dienstverlener beschouw als een geldbeluste halve crimineel…. Maar ik heb wel een keer babykleertjes besteld bij een website van een bedrijf wat niet meer bleek te bestaan. Geld weg natuurlijk. Zullen de zwangerschapshormonen wel zijn geweest