Met stoornis naar basisschool?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door DragonBaby, 21 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maliro

maliro Niet meer actief

Mijn zoon met asperger kreeg zn diagnose vlak voor hij naar de basisschool ging. Hij Is erg gesloten en onzeker. Je weet nooit zeker of hij iets snapt en hij zal het niet extra vragen. Ook toont hij geen emoties op school. Hij Is begonnen met 2 dagen mkd en 3 dagen regulier. Hij Had toen op school een hele fijne juf die actief mee hielp zoeken, samen met het mkd, wat het juiste onderwijs voor hem zou zijn. Op het regulier ging het best "goed". Aangezien mijn zoon niet om hulp vraagt en zn emoties niet laat zien Is hij in die zin geen lastige leerling. Maar hij wordt wel compleet ondergesneeuwd (een keertje Is een kindje met een skelter over zn hand gereden. Zoonlief reageerde er niet eens op. Juf zei dat hij best mocht huilen maar dit deed hij niet, hij trok zich terug. Bleek zn hand zwaar gekneusd te zijn. Moet echt wel pijn hebben gedaan).en wat hij op school niet laat zien komt er thuis dubbel zo hard uit. Woedebuien, vermoeidheid etc. Vanwege zijn sociaal emotionele ontwikkeling en overprikkeling Is hij naar het sbo gegaan. Dit gaat een heel stuk beter. Hij zit inmiddels voor het tweede jaar op het sbo (groep 2) en hij durft sinds een paar weken boos te kijken in de klas. Zo fijn!!

Mijn dochter Is in september gestart op het reguljere onderwijs. Ik vermoed dat zij ook ass heeft en daarom heb ik vorig jaar hulp gezocht. Ik zag haar gewoon niet voor me in het regulier. Die hulp Is toen niet naar wens verlopen. Dochter werd neergezet als gevoelig en manipulatief (toen was ze 3 jaar!! Ik kan me er nog boos om maken). Ze gaat maar weinig naar school (3 ochtenden) omdat het heel vermoeiend voor haar Is. Begin van het schooljaar kwam ze voor fysieke klachten naar de kinderrevalidatie. Hun conclusie Is ass. Zij mogen echter de diagnose niet stellen ookal Is deze uitspraak gedaan door de psychiater. Ze staat nu op de wachtlijst van de kinderpsychiatrie.
    Op school zien ze het allemaal niet zo. Dochter past zich keurig aan en thuis komt alles eruit. Vermoeidheid, overprikkeling en veel boosheid en verdriet. Dochter Is inmiddels oververmoeid, waardoor ze snel ziek Is. School wil dat ze vaker komt. Ik snap het van school uit wel maar het Is tegelijk ontzettend frustrerend. Zij zien haar zonnige kant maar ze zien niet wat het haar kost. Inmiddels schakelt de ib'er het zorgteam in (dochter heeft ook een hartritmestoornis en vermoeidheid is een trigger). Ik hoop dat ze snel haar officiƫle diagnose heeft en dat er dan samen met school gekeken kan worden hoe mijn dochter her beste geholpen is. Vanaf na de zomervakantie heeft ze leerplicht en moet ze eigenlijk wel vijf dagen. Ik zie het nog niet voor me. Wat een zorgen...

2. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Hier een puber van 14 met pdd-nos.
    Hij heeft op zijn derde 3 maanden op de psz gezeten en toen Is hij overgegaan naar het mkd.
    Daar liet hij in het begin aangepast gedrag zien en kregen wij te horen dat het aan ons lag.
    Na ongeveer 3 kwart jaar liet hij zichzelf zien en dat was heel heftig, hij kreeg de diagnose odd.
    Op zijn zesde ging hij naar het sbo en dat ging goed, na 1 schooljaar gingen we verhuizen en Had ik de keuze uit 2 sbo scholen, helaas de verkeerde gekozen.
    Hij werd door zijn toch wel aparte gedrag gepest en de juffen konden niet altijd goed met hem omgaan.
    Op zijn negende nog een keer laten testen en toen kregen we de diagnose pdd-nos.
    Hij heeft met veel hindernissen zijn school afgemaakt.
    Hij Is daarna naar een reguliere middelbare school gegaan, maar dat was meer omdat er geen geschikte speciaal onderwijs in de buurt was, hebben we hem het laten proberen. Brugklas ging wonderbaarlijk goed en hijHad vrienden. Nu het tweede jaar werd hij gepest en heeft anderhalve maand thuis gezeten. Daarna Is het goed opgelost en nu gaat dat weer goed maar verder komt hij er op school gewoon niet goed doorheen.
    Hij kan niet zelf huiswerk maken, niet plannen en organiseren en ziek worden zodra er iets niet goed gaat op school.
    Dus ik ga een gesprek aanvragen en waarschijnlijk word het weer so, maar daar zal hij ver voor moeten reizen.
    We zullen het zien.

3. DragonBaby

DragonBaby Bekend lid

8 dec 2012
    826
    204
    43
    Vrouw
    Ja in de familie ook, degene die de basisschool hebben afgemaakt met ook eens stoornis, liepen echt na de basisschool, dus pas op de middelbare vast vanwege oa het plannen van huiswerk. Dus dat is wel herkenbaar.
    Maar mn zusje is juf en die zegt ook dat wat ze zo van hem ziet ze niet het idee heeft dat hij heel veel afwijkt van andere kinderen in haar klas met wat problemen. Dus dat nemen we ook wel mee, maarja die ziet hem ook niet zo in de klas dus is ook wat lastiger te bepalen misschien.
    Je maakt hem ook gewoon blij door naar een indoorspeeltuin te gaan, denk dat dat toch ook al heel wat is. Hij lijkt daar ook niet overprikkeld te raken ofzo, andere uitjes idem, niets waaruit je zou zeggen hij heeft last van zn omgeving oid, dus wellicht dat we daardoor toch ook niet zoiets hebben van hij zal er echt moeite mee hebben.
    Echt dat emotie inderdaad, boos kijken doet hij wel sinds kort en ook heel vaak maar zet hem in een draaimolen en hij lijkt chagrijnig te kijken terwijl hij echt geniet ervan. Dat kan je echt niet van hem aflezen als vreemde.
    Moeten gaan gewoon nog even in gesprek met de school om te kijken of we daar uit kunnen komen nog.

4. TopperD

TopperD Bekend lid

9 jun 2015
    779
    156
    43
    Oudste begonnen op PSZ, toen MKD omdat wij hem nog niet naar school zagen gaan. Van daaruit advies cluster 2. Ging met 4,5 heen en mocht eind groep 2 terug naar het reguliere onderwijs.
    Zit nu in groep 4. De stijgende lijn van cluster 2 is nu een dalende lijn. Hij kan het tempo niet bijbenen, hoewel hij wonder boven wonder nog steeds goed scoort op de methode-toetsen. Cito's zijn drama, behalve technisch lezen.
    Volgens de juf is hij te goed voor het SO. Maar ja, hier gaat hij op den duur ook vastlopen.
    Vrijdag gesprek op school met de psycholoog en de juffen. Ib-er zal er niet bij zijn (balen).
    Ik ben niet blij met de situatie zoals die nu is.
    Mijn zoon heeft ADHD/Kern Autisme

5. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Plannen van huiswerk kun je al vroeg mee beginnen. Mijn oudste heeft een agenda voor dagelijkse dingen, en toen hij onlangs zijn allereerste spreekbeurt had hebben we samen 3 dagen gepland in zijn agenda om de spreekbeurt te schrijven en te oefenen. Als je het vroeg aanpakt hoeven ze daar niet op vast te lopen. Probleem met ass is dat je echt alles zo moet aanleren, wat heel veel tijd kost.

6. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.267
    4.506
    113
    Op de school van mijn zoon moeten ze vanaf groep 7 in het bezit zijn van een agenda, als ouder plan je samen met je kind de dingen die je thuis doet (b.v op visite gaan etc) en zet dat in zijn agenda. Als ze op school het huiswerk op krijgen moeten ze dit (onder leiding van juf) zelf in hun agenda gaan inplannen.
    Zelf zetten we samen zijn agenda (huiswerk) over op het plan bord (onze zoon haalt zijn agenda - nog- niet uit zijn tas omdat die daar hoort waardoor hij nog wel eens zijn huiswerk wil vergeten)

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.260
    1.165
    113
    Laat je hier niet te veel door in de luren leggen, want dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Als het autisme hem zo in de weg zit dat hij moeilijk tot leren komt en dus afglijdt, dan kan speciaal onderwijs echt wel een uitkomst zijn. Ik heb een (slim) neefje met ASS dat op een reguliere school niet eens welkom was ivm gedrag ;), maar dat het uitstekend doet op een cluster 4 school. Door de kleinere klassen en de juiste (auti)aanpak kan hij zijn capaciteiten ten volle benutten en doorloopt heel soepel nu de leerstof passend bij zijn leeftijd (ik denk dat er wel minstens havo-niveau in zit).

Mijn zoon zat eerst op een cluster 4 school en zou 'te goed' zijn voor cluster 3, terwijl wij zagen dat hij het niet trok. Hij is echt compleet vastgelopen (overspannen thuis), voordat school met tegenzin wilde meewerken aan een overstap. Hij zit nu op cluster 3 en is opgebloeid, hij is daar wel een van de 'slimmere' kinderen, maar zijn autisme/prikkelgevoeligheid heeft echt maatwerk nodig die cluster 4 niet kon geven.

Volg je gevoel!

8. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dat kan idd zeker hoor! Zoals ik al zei zit mijn jongste met ass op sbo ALLEEN omdat hij niet in grote klassen kan. Hij krijgt dan zoveel prikkels dat hij niet kan leren. Zijn iq is 125 dus dan zou hij al helemaal "te goed" moeten zijn. Na sbo kan hij gewoon uitstromen naar havo of vwo.

9. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Het is natuurlijk niet alleen het plannen maar een combi.
    Mijn zoon heeft op de lagere school helemaal geen agenda oid hoeven hebben. Daar deden ze niks mee.
    En niet alleen op schools vlak maar ook uiterlijke verzorging, dat moet ik al van kleins af aan elke dag opnieuw zeggen wat hij moet doen.

Ik snap ook niet waarom er nou nog steeds gezegd worden dat je te goed zou zijn voor het sbo, dat Is helemaal niet waar en dat weten scholen zelf ook.

Deel Deze Pagina