met tepelhoedje voeden in het openbaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lauwie, 28 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    hoi,

wie heeft er ervaring met met een tepelhoedje voeden?
    hoe deden jullie dat als je bijv in de stad liep en je kindje honger had?
    ik voel sowieso al een drempel voor voeden in het openbaar (laatst nog 3 gniffelende pubers bij het restaurant van de hema), maar met een tepelhoedje lukt me het ook niet discreet. je hebt toch 2 handen nodig om m aan te brengen..

ik voed nog maar een week met tepelhoedje. wordt het makkelijker om discreet te doen? en hoe zorgden jullie dat het vochtig was zodat het bleef zitten? ook niet altijd water bijdehand toch? nam je dat mee of deed je het zonder?

nog andere tips voor deze onervaren tepelhoed-voedster?
    groetjes, lauwie

2. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Ik heb ook een hele tijd met tepelhoed gevoed. Op den duur wordt het wel makkelijker, maar je borst helemaal uit het zicht houden blijft lastig. Voor mij was het een reden om het tepelhoedje toch weg te gaan laten. Dat was even doorbijten (in het begin was de pijn amper te harden), maar inmiddels gaat het super en heb ik nergens last meer van. En nu kan ik veel discreter voeden, daar wordt je ineens zo handig in!

Is er een speciale reden dat jij het tepelhoedje gebruikt?
    Edit: Wb het vochtig maken, ik likte vaak even aan de randjes :) En je beeb wordt zelf ook steeds handiger he, op een gegeven moment hoef je zelf amper meer te helpen!

3. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    ik gebruik m omdat ik veel voeding heb en een sterke tsr. zonder verslikt hij zich. dan huilt hij veel en komt zijn voeding weer omhoog. ik denk dat ik straks ook wel zonder kan als mijn voeding wat gestabiliseerd is..

dank voor de tip om even aan de randjes te likken. dat is handig idd!

4. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.506
    14.006
    113
    Vrouw
    De randjes maakte ik ook altijd vochtig. Maar het bleef een ramp. Zat dat ding net goed, sloeg mn zoontje hem er weer af...
    Ging meestal ergens in een hoekje zitten met mn rug naar de mensen toe.
    Moet er wel bij zeggen dat ik gelukkig maar tot 8 weken met een tepelhoedje gevoed heb, erna begreep meneer de borst ineens.

5. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier voed ik nog steeds met tepelhoedje. Voeden in het openbaar is wat lastig idd, maar het went wel.
    Ik doe 'm er gewoon met 1 hand op en maak 'm niet vochtig. Ik houd m gewoon even met m'n vingers vast, tot ze goed aangehapt heeft.
    Nadeel ervan is wel dat ze in het begin geregeld los liet, die dingen volliepen en omkiepten. Ik legde altijd een hydrofiele luier onder m'n borst langs en over haar heen zodat we niet helemaal nat werden.
    Ik doe eigenlijk altijd eerst m'n hemdje naar beneden, bh los, dochter voor m'n borst, t-shirt/trui omhoog, hoedje erop en aanleggen.
    Ik probeer vaak met m'n rug naar de mensen toe te zitten en als dat niet lukt, dan is het maar jammer dan.
    Je went er gelukkig wel aan.

6. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

24 aug 2008
    3.708
    4
    38
    Dat met die hydrofiele luier moest ik idd ook doen, anders zat alles onder de melk! En toen Imee eenmaal door had dat er achter dat tepelhoedje een tepel zat trok ze het hoedje steeds weg, splesh...overal melk...

Wat niet wegneemt dat ik in het begin echt niet zonder kon! Fantastisch dat ze er zijn.

Wat ik trouwens ook doe om discreet te voeden, is meerdere laagjes aantrekken. Dus voedingsbh, en daar overheen nog een hemdje. Mn shirt gaat omhoog (maar door het hemdje blijft mn buik bedekt), dan maak ik de voedingsbh los en doe het flapje naar beneden terwijl het hemdje mn borst nog bedekt. Vervolgens positioneer ik Imee goed voor mn borst, en dan last minute duw ik het hemdje naar beneden. (in jouw geval zou je het tepelhoedje er dan ook voor kunnen schuiven, desnoods pas nadat je uk al een paar keer heeft gezogen, net voor de tsr aan. Heb jij nog ff de tijd om goed te gaan zitten) :)

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met een sterke tsr is het so wie so lastiger om buitenshuis te voeden, maar dat is gelukkig iets dat geen eeuwen duurt!
    Heb je het artikel op borstvoeding.com over 'teveel melk' en 'hyperlactatie' al gelezen? Daar staan veel tips in om het aan te pakken.

Ik heb mijn kinderen de eerste 10-12 weken met tepelhoedjes gevoed, omdat ze een slechte hapreflex hebben. Daarna konden ze gelukkig zonder. Maar ik heb wel vanaf een week of 2, 3 overal gevoed. Ik had de (gesteriliseerde) tepelhoedjes altijd in mijn zak zitten. Ik vervoerde ze in een zalfpotje met schroefdeksel van de apotheek, dat kon ik namelijk ook uitkoken.

Voor ik aanlegde zette ik het tepelhoedje onder mijn bh vast op (da's even oefenen, maar dat heb je zo onder de knie), doordat ik flink lekte bleef het dan meteen wel vastplakken. Daarna ging ik er voor zitten met mijn kind en deed ik mijn trui omhoog om aan te leggen.

Heb je bij het gebruik van het tepelhoedje wel begeleiding van een lactatiekundige? Want het drinken met een tepelhoedje is toch een iets andere techniek, waardoor je kindje last kan krijgen van zuigverwarring (en daar kun jij weer kloven van krijgen).

8. lauwie

lauwie VIP lid

17 mrt 2007
    8.026
    0
    0
    oh herkenbaar van het wegslaan en de hydrofiel! maar die laatste had ik voor het tepelhoedje ook nodig. ik lek niet of nauwelijks tussendoor maar als ik eenmaal een tsr heb dan begint het aan 2 kanten te lopen.

dirksmama, zonder tepelhoedje was ook niet relaxed/ discreet voeden idd! hij liet voortdurend proestend en huilend los. en blote borst en veel aandacht door huilende baby.
    de artikelen op bv.com had ik gelezen, maar ik kwam er nog niet uit zelf, vandaar dat ik idd een lactatiekundige gebeld had. zij kwam met het idee van het tepelhoedje en is nog een keer terug gekomen om het samen te proberen.
    en in de loop van de dag of de 2e helft van de voeding kan vaak zonder. dan kan hij die borst ook beter leegdrinken.

ik heb trouwens echt heel wisselende productie. zondag heb ik nog even de druk van een borst gekolft omdat het pijn deed, gisteren heb ik een flesje bijgegeven (weet dat het niet slim is) omdat mijn borsten leeg aanvoelde en mijn zoontje bleef huilen. daarna was hij wel tevreden. en vandaag is de productie normaal. zijn er rond de 10 weken ook regeldagen? ik dacht pas rond de 12?

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt regeldagen op elk moment dat je kind meer nodig heeft dan je maakt hebben. Vaak heb je ze ergens tussen de 10 en 12 weken weer.

Deel Deze Pagina