Met tranen in mijn ogen....

Discussie in 'Voeding' gestart door zonnestraal, 29 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    Helemaal met je eens. Dat gevoel ik het ik ook sterk hoor. In het begin er vol voor gaan, dus tepelkloven en stuwing doorstaan, gecombineerd met een grote dosis onzekerheid en dan nog zo snel opgeven.
    en terecht wat je zegt, op de vorige pagina's meende ik ook al duidelijk regeldagen te herkennen in de verhalen.

2. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik herken me in jullie allemaal.

Op dit moment (zit er even doorheen, zie mijn 'klaag'verhaal: ben de BV af en toe zo zat) kan ik me goed vorstellen dat je er na een paar maanden mee stopt. Omdat de melk terugloopt, je te moe bent of het gewoonweg zat bent!

Maar ik begrijp ook de meiden die zeggen dat het de moeite waard is om door te zetten. Zo denk ik er overigens normaal gesproken ook over als ik niet zoals nu doodop ben, niets kan van de pijn in mijn rug en loop te janken door het chronisch slaap gebrek.

Het is natuurlijk ook zo dat iedereen weer anders is. Geweldig als je het volhoud om 2 a 3 keer op een nacht te voeden, ik zelf zou dat echter niet kunnen. Ik ben oververmoeid geraakt.

Ook ik wil het nog niet opgeven maar dat is niet uitsluitend mijn eigen keuze. Ook de druk van de omgeving speelt hierin mee. Al die pro BV voorlichting en mensen die steeds weer aankomen met hoe goed het wel niet is allemaal maken dat ik me een slechte moeder zou voelen als ik er mee zou stoppen. Kijk als ik echt wil stoppen dan doe ik dat heus wel maar ik zal toch proberen tot 6 maanden zol te houden, niet alleen omdat ik zelf vind dat dat goed is voor mijn kindje maar ook omadat ik anders het idee heb dat ik heb gefaald in de ogen van andere BV gevende moeders.

En voor alle dames die denken dat alles altijd maar op te lossen valt wil ik nog kwijt dat ik een lactatiekundige ken die ook altijd riep dat elke vrouw BV kan geven, dat het puur een kwestie van doorzetten is etc. etc.
    Tot ze zelf een kindje kreeg en het dus niet wilde lukken. Ze heeft uiteraard alles geprobeerd wat je maar kunt proberen maar heeft het na een maand of 3, 4 op moeten geven. Het wilde gewoon niet lukken ;)

3. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36

Ik denk ook inderdaad dat iedereen voor zichzelf moet bepalen wat ze fijn vinden... ik ben na ong 6 weken gaan afbouwen omdat het al iets afnam en ik echt geen zin had ik gehannens met bijvoeden enzovoort enzovoort. Denk ook echt niet dat mijn meisje bij een oververmoeide mama gebaad was (wat ik destijds wel was!)...ik vind dat de borstvoeding van beide zijden positief ervaren moet worden, want als jij zelf je er niet prettig bij voelt, voelt je kind dat toch ook aan.
    Inmiddels drinkt Indy al weer meerdere weken heerlijk uit het flesje, slaapt ze heerlijk door en groeit ze super...en bovendien heeft ze nu ook een fitte mama! Ook mijn verhaal bedoel ik niet als aanval, maar ik vind niet (en in mijn omgeving denkt iedereen er ook zo over) dat je je kindje tekort doet als je om wat voor reden dan ook besluit om over te gaan op de flesvoeding. Dit wordt namelijk (helaas) toch wel eens geopperd door moeders die hun kinderen wel 6 maanden borstvoeding (kunnen) geven. Nogmaals ook geen aanval maar mijn mening bij deze..

4. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    @Missx: Je had niet hoeven bijvoeden, als je een dag of 2 veel aanlegt was je voeding zo weer op peil geweest. Ik vind dat dus geen reden om te stoppen. Wel een reden vind ik als je extreem vermoeid bent, maar ook dan vind ik het gewoon zonde. Kunstvoeding is melk die bedoeld is voor kalfjes (want komt uit een koe nadat die bevallen is van een kalfje), wij krijgen van moeder natuur voeding mee speciaal afgestemd op je kindje. Geen idee waarom je dan niet ff 6 maanden zou doorzetten, maar goed, dat is mijn mening. Overigens zeg ik niet dat kv slecht is voor kindjes of dat je een slechte moeder zou zijn hoor, want dat vind ik helemaal niet. Maar ik ben gewoon wel pro borstvoeding en ik vind persoonlijk dat mensen er te weinig vanaf weten en de hulpverlening vaak faalt waardoor mensen te snel overgaan op melk die dus bedoeld is voor kalfjes...

5. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    @noodles, ik had een oud bericht van je gelezen waarin je vertelde ca 30 weken zwanger te zijn. Had niet in de gaten dat het zoooo'n oud berichtje was. Vandaar dat ik in had geschat dat je kindje nog geboren moest worden.

Kunstvoeding voor kalfjes? waarom staat het dan niet bij de veevoer bedrijven in de schappen? Nee, koemelk is voor kalfjes, kunstmelk is inderdaad gewonnen uit koemelk, maar dat maakt het nog niet dat het alleen voor kalfjes is ;)

Het zou mooi zijn als er voldoende donor-moedermelk voor handen zou zijn, zodat ook de oververmoeide mama's toch kunnen voeden.

Groet van Kiki

6. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    Ha Kiki, vandaar...

Nog even over de kv: als je er puur natuurlijk gezien naar kijkt, is koemelk nou eenmaal bedoeld voor kalfjes en moedermelk voor baby's. (en kamelenmelk voor kamelen en varkensmelk voor biggetjes enz enz.) Als het door moeder Natuur anders bedoeld zou zijn, dan zou het wel anders geregeld zijn dan dat ieder zoogdier zijn eigen melk aanmaakt na de zwangerschap... En trouwens: aan koeien wordt toch verder ook niet gevraagd of ze wel zin hebben of toevallig niet te moe zijn om te gekolfd te worden?

Nou ja, het is een leuk alternatief hoor, voor mensen die te moe zijn of om wat voor reden dan ook niet willen of kunnen verder gaan met bv. Maar door moeder Natuur gewoon niet zo bedoeld. Maar waar het mij vooral om gaat is dat sommige mensen te weinig weten over bv en daardoor al snel de conclusie trekken dat ze te weinig voeding hebben of wat dan ook en er dan maar mee kappen. Maar het hele verhaal is vaak of een motivatiekwestie, of gebrek aan de juiste informatie. Ik blijf het zonde vinden, maar ach, ieder zijn ding....

7. Kiki

Kiki Fanatiek lid

8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Mee eens hoor Noodels, borstvoeding is heel natuurlijk en ik ben ook zeker een voorstander. Maar af en toe moet ook een bv-mama eraan geloven dat hoe natuurlijk bv ook is, dat het nog lang niet altijd vanzelfsprekend is dat het goed loopt.

Groet van Kiki

8. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik moet wel even zeggen dat ik het geluk heb gehad slechts 3 maal nachtvoeding (rond 2 uur) te hebben gegeven en daarna tot een week of 6 een vroege ochtendvoeding rond 5 uur. Dus dat scheelt natuurlijk wel in de vermoeidheid.

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Leuke vergelijking.... Kalfjes en kinderen..... :(
    Je mag er toch wel vanuit gaan dat als je je kleintje huilend de laatste BV hebt gegeven echt niet wilt stoppen met BV.

Ik vind vermoeidheid, depressie etc genoeg redenen om met BV te stoppen. Of moet je doorgaan tot het bittere einde? Dat je chagerijnig, kortaf en ongeduldig wordt? Leuke moeder voor je kids ben je dan. Over het beste met je kind voorhebben :rolleyes:

En flesvoeding een "leuk" alternatief...? Voor sommige mensen geen alternatief maar noodzaak.

Ik blijf dat kortzichtige zonde vinden, dat mensen iemand zo kunnen beoordelen zonder iemand verder te kennen....
    Maar ach, ieder zijn ding....

10. jessicad

jessicad Actief lid

2 nov 2006
    344
    0
    0
    Borstvoeding geven kan heel intensief zijn en iedereen moet zelf de keuze maken wat voor het eigen gezin goed is. Ik ben zeker pro borstvoeding, maar heb altijd een beetje moeite met mensen die er zo fanatiek in zijn. Ik geef zelf nog steeds borstvoeding en Inge is nu 6,5 maand. Ik heb geen borstontsteking of kloven gehad, wel een meisje wat afviel, niet wilde drinken, suf werd en borstvoeding met een papspeen ingegoten moest krijgen, omdat zelfs uit de fles drinken te vermoeiend was. Uiteindelijk is ze aan de borst gegaan, dronk toen ook elke 1,5 a 2 uur. Volgens mij heeft ze de eerste 4 maanden bij mij om de 2 uur gedronken. Op het kdv op de afgekolfde melk dronk ze om de 3 uur. Later dronk ze ook bij mij om de 3 uur en sinds kort om de 4 uur.
    En nu nog vind ik het af en toe erg vermoeiend. Aan de ene kant zou ik lang willen voeden aan de andere kant zou ik best over een maand of 2 willen afbouwen. Maar zelfs daarbij krijg ik soms het gevoel dat het door sommigen als erg slecht wordt gezien. Ik laat het nu maar komen zoals het gaat en zolang het goed gaat gaat het goed. Maar dat agressieve wat ik soms herken bij mensen daar kan ik gewoon zo ziek van worden.
    Ja borstvoeding is het beste voor je kindje, maar als iemand een weloverwoge keuze maakt om te stoppen moet iedereen dat respecteren. Je bent er echt geen slechtere moeder om hoor. En iedereen doet met bepaalde dingen wel wat anders dan wat volgens de norm het beste is. Je kiest toch wat voor jou en je kindje het beste is, tenminste daar ga ik wel van uit. Dat iedereen dat iig probeert.

11. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Tja puur fysiek gezien is maar 2% van alle vrouwen niet in staat om bv te geven vanwege te weinig klierweefsel (vrouwen die een borstamputatie hebben ondergaan uitgezonderd).
    MAAR! Er komt natuurlijk veel meer bij kijken, bv is ook een samenspel tussen moeder en kind en je hebt er fantastische koppels tussen zitten maar ook koppels waar het niet bij klikt zeg maar.
    Als ik mezelf als voorbeeld neem: een combinatie van een kindje met een zuigreflex helemaal achter in de keel (veel verder dan normaal) en vlakke tepels werkte dus niet. Had hij zijn zuigreflex meer naar voren gehad of ik geen vlakke tepels dan was het misschien wel gelukt.

Daarnaast ben ik het helemaal met Noodles dat kennis heel belangrijk is. helaas is dat juist bij de zorgverleners (vk, ziekenhuis, kraamhulp) soms erg belabberd.
    Ik ben ervan overtuigd dat er veel minder vrouwen met bv zouden stoppen als ze beter geholpen werden of zelf meer wisten. Hoeveel mensen weten bijvoorbeeld van het bestaan van lactatiekundigen of de bv-verenigingen af?

Zelf ben ik gaan kolven omdat het volgens de WHO het beste is wat je je kind kunt geven als bv zelf niet lukt...

12. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    nou sorry maar ik denk niet dat dat voor mij gewerkt had en bovendien zou ik mezelf daarbij helemaal niet lekker hebben gevoeld wat weer zijn weerslag zou hebben gehad op mijn kindje en op onze band. Ik kijk straks liever terug op een eerste half jaar waarin ik en mijn dochtertje heerlijk van elkaar hebben kunnen genieten dan op een periode die ik als loodzwaar zou hebben gezien. Tuurlijk is het mooi hoor als het allemaal makkelijk gaat, maar even serieus ik ben zelf ook grootgebracht met flesvoeding en tot op heden kerngezond! Maar goed dat is mijn mening.

Maar dat van die kalfjesvoeding vind ik echt helemaal nergens op slaan zeg haha .... als we zo gaan beginnen kan ik wel zeggen dat ik zelf ook allemaal diervoeding eet (melk,kaas enzovoort) dat vind ik echt onzin. Maar goed dat is mijn mening...

13. Noodles

Noodles Actief lid

8 aug 2006
    277
    1
    0
    Miss X, als jij je goed voelt bij flesvoeding is dat prima hoor. Ik heb alleen het idee dat mensen toch te weinig weten van bv en daardoor sneller stoppen dan nodig. Tuurlijk worden babys ook groot met flesvoeding, ik beweer helemaal niet dat dat niet zo is. Ik ben zelf namelijk ook met flesvoeding groot gebracht ;)

Maar ik denk wel dat bv gewoon BETER is voor je baby dan flesvoeding, omdat het helemaal afgestemd is op wat je kindje nodig heeft. Het is niet voor niks zo geregeld door moeder natuur dat alle zoogdieren na de bevalling melk aanmaken.

En om nog even terug te komen op koemelk is bedoeld voor kalfjes: inderdaad, wij mensen voeden ons deels ook met melk die niet voor ons bedoelt is. Als je je er in verdiept zul je er achter komen dat ons darmstelsel eigenlijk niet gebouwd is om koemelk te verteren. Daarom zijn er ook zoveel allergien voor koemelk. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal. In elk geval gaan sommige mensen hun baby's koemelk geven omdat ze er zelf doorheen zitten en te moe zijn, maar niemand vraagt die koeien op de veeboerderijen of zij toevallig niet te moe zijn om de hele tijd gemolken te worden voor mensen die zo nodig kaas en boter enz willen eten!

14. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Ik ben ook iemand die waarschijnlijk na bijna 7 weken gaat stoppen met de borstvoeding.
    In het begin ging het allemaal goed, maar met 2 weken begon hij flink te spugen na de voeding, complete voedingen kwamen er weer uit. Ik moest dus gaan afkolven en verdikken met Nutriton.
    En geloof me, ik heb zoveel afgekolfd als ik maar kon, maar toch is mijn melk helaas terug gelopen. Eerst kolfde ik nog 200 cc 'smorgens, en nu is dit nog maar 100 (2 borsten) en 'savonds nog maar 20 cc per 2 borsten.
    En ik heb ook al dagen achter elkaar om het uur of om de 2 uur gekolfd, en dit heeft bij mij geen resultaat gehad.
    Dus het is onzin dat een paar dagen intensief kolven/aanleggen altijd zin heeft.

15. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Beste zonnestraal

Jammer dat je bent gestopt met bv. Het is heel normaal dat kinderen op gegeven moment weer vaker komen om de borst. dat is geen teken dat je te weinig hebt. Of eigenlijk wel, maar ook dat is normaal.
    Dat heet namelijk regeldagen en dat kan wel een week duren.
    Je kindje groeit en daarmee groeit de vraag naar voeding. Doordat borstvoeding werkt volgens een vraag-aanbod principe gaat je kindje vaker om de borst vragen. Daardoor gaat jou lichaam meer melk produceren en na een paar dagen is het aanbod weer afgesteld op de vraag en wordt de drink frequentie weer minder. Die regeldagen komen om de zoveel tijd voor. Ik weet niet meer wanneer.

Overigens zegt het slapper worden van de borsten niet zo veel over de hoeveelheid melk. Op gegeven moment worden de bosten slapper of leger, weet niet meer waarom, maar ik heb hier iig al 2x dezelfde ervaring gehad.

Jammer dat een cb niet meer tijd investeert in goede voorlichting over bv en regeldagen zeker bij een kind met een verhoogde kans op allergieen. Maar goed, daar heb jij nu niks meer aan, maar hopelijk voor de toekomst misschien nog wel.

16. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0
    Alleen omdat het bij jou niet lukt is het onzin?
    Kolf je ook 's nachts om de 2 uur? (als je de voeding op wilt krikken)
    Ik deed dat niet en dat is idd niet best voor de productie, dan duurt het zeker 7 dagen of langer voor je resultaat hebt.
    En ik weet wat het is om fulltime te kolven, want ik het het voor mijn oudste kind 8 maanden gedaan.
    Wist je dat je nurtiton ook voor een live borstvoeding kunt geven met een lepeltje en erna weer. Al heb ik gehoord dat dat wel moelijker is.

17. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    heb ik ook gedaan. Het is niet handig, omdat ze nog een sterke kokhalsreflex had. Maar goed, uiteindelijk bleek de nutriton zowieso niet te werken dus....

18. Sandra1982

Sandra1982 Fanatiek lid

26 aug 2006
    1.442
    0
    0
    Mama
    Puth
    Ik zeg dat het niet ALTIJD zin heeft om intensief te kolven of aan te leggen. Bij mij lukt het niet, ik heb zelfs snachts om de 2 uur gekolfd en het is alleen maar terug gelopen. En zoals ik al zei, ik ben al 5 weken bezig met intensief kolven en het heeft geen zin. Dan hoef ik mezelf toch niet nog langer te kwellen door alleen maar met kolven bezig te zijn? De lol is er dan snel af hoor. Zelfs mijn vk zegt dat de borstvoeding vaak terugloopt als je gaat kolven, en zelfs helemaal kan stoppen. Kun je nog zo je best doen, er valt dan niets aan te doen.
    Nou, ben blij dat het jou wel gelukt is om fulltime te kolven. Wil niet zeggen dat het bij iedereen zin heeft.
    En nutriton heb ik gegeven voor en na het aanleggen, maar dan spuugt hij evengoed.

19. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Het kan vaker langer duren voor je productie dmv kolven op peil is. Ook is het veel lastiger om het op peil te houden. Maar naast vaak kolven zijmn er ook andere dingen belangrijk.

Wat voor kolf gebruik je? Voor ft kolven is een dubbele electrische eigenlijk onmisbaar, de medela PISA (heb ik zelf) of de Ameda Lactina.

Ook is er een medicijn, Domperidon, dat de aanmaak van melk bevorderd. Dit zou je met de huisarts of lactatiekundige kunnen overleggen.

20. Bumbaloe

Bumbaloe Actief lid

1 jun 2007
    372
    0
    0

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten. Een handkolf of enkelezijdige electrische kolf is niet voldoenden om je productie op peil te houden bij fultime kolven (teminste bij de meeste vrouwen niet).
    Ik heb ook de "PIST" maar je kunt vaak ook een "ziekenhuiskolf" huren via de thuiszorg of en lactatiekundige in de buurt, die werken nog beter.
    Het is namelijk best vreemd als de productie niet toeneemt bij zo intensief kolven.Krijg je wel een toeschietrelfex? Die krijg ik nl niet als ik kolf, daar had ik een neusspray voor die dat opwekte (syntsinon of zoiets)
    Het kan aan veel dingen liggen dat kolven niet goed lukt.
    En het is enorm balen als je zoveel tijd in kolven steekt en het levert niks op. Hopelijk heb je nog iets aan bovenstaande tips.

Deel Deze Pagina