Pffff...al jullie reacties ma ken het nog moeilijker. En voor alle argumenten valt wat te zeggen. Ik snap natuurlijk wel dat hij niet voor niks naar school gaat. Oh oh wat moeilijk, ik moet er nog maar wat meer nachtjes over slapen! Bedankt voor degene die al reacties hebben gegeven.
Anders overwegen om het korter te doen in plaat van die drie weken? Dat je een wel lekker even weg kan, maar niet zoveel mist? En dan natuurlijk in de zomervakantie de rest opnemen en lekker met elkaar zijn. (en hopen op lekker weer...hahaha!)
mijn mening is als Amy-lynn naar school gaat gaat ze gewoon naar school toe op de daaraangewezen schooltijden. dat wil niet zeggen dat wij het eerste jaar niet een keer zullen verzuimen op de vrijdagochtend omdat we een weekend weg willen mischien gaan we zelfs nog wel een weekje naar het buitenland in febr maart maar 3 weken lang is in ons geval niet nodig.. (ik begrijp wel dat als je werk/familie in het buitenland hebt het waarschijnlijk een ander verhaal is) en mijn neefje was 5 en na 10 weken vakantie brazilie sprak hij geen woord nederlands meer tegen de juf maar is allemaal goedgekomen zelf ben ik daar niet een voorstander van maar zo hier en daar eens een dagje om een weekend weg te gaan geen problemen mee
Grappig dat de meningen zo verschillen! Ik zie het dus nl. precies andersom als jij Mirell. Af en toe een dagje, of wat ik eerder voorbij zag komen middagje zou ik minder snel doen als 1x bijv. 2 weken. (Zo gaan wij komend weekend weg, maar gewoon pas als onze dochter uit school komt ).
Hier zijn we niet buiten de schoolvakantie's om op vakantie geweest. Wij gaan sowieso niet 3 weken op vakantie, een weekje is net lang genoeg en dan willen we allemaal wel weer naar huis. Ik ben zelf wel vaak buiten de vakantie's om op vakantie geweest ivm met het werk van mijn vader. Maar deze waren vaak dan wel weer zo planbaar dat het ging om 1 of 2 weken voor de grote vakantie aan (of erachter aan). Maar goed daarvoor moet je dan ook toestemming vragen en krijgen. Zelf zou ik heel graag over 7 jaar naar Amerika gaan (in februari) met de kinderen om mijn zus te verassen op haar 50ste verjaardag. Of dit gaat lukken weet ik niet, vooral nu we weten dat onze zoon Asperger heeft en juist het "normale" ritme van het leven nodig heeft.
Hier absoluut geen probleem. Mijn dochter is de eerste 3 maanden alleen de ochtenden gegaan omdat ze zo moe was. En we zijn 2 x 1 week weggeweest op vakantie tijdens schoolperiode. Ook nooit problemen gehad zowel van dochter niet als van school niet. En als ze moe is en ze bijv. niet wakker wordt uit zichzelf rond 7.30 (wat sporadisch gebeurd hoor) dan laat ik haar ook liggen. Als het woensdag of vrijdag is want dan hoeft ze alleen de ochtenden naar school. Ik kijk naar mijn kind en de juf is het daar helemaal mee eens.
denk dat een kind een vrijdag ochtend niet naar school komt eens in de 4 maanden minder mist dan 2 weken achter elkaar dan mis je echt lesstof vrijdag van half 9 tot 11.45 zie ik geen probleem in af en toe dan he!
ja Amy-lynn word ook niet wakker als wij moeten werken nou dan moet ik haar ook wakker maken om half7 tja kan moeilijk mijn baas bellen sorry kom ff later mijn dochter is nog moe
wij gaan sowieso geen 3 weken op vakantie. Meestal max 2 weken maar ja dat kan ook lang zijn. Misschien proberen we dan maar 1 week in de meivakantie en 1 week erna ofzo.
Ik werk niet dus heb geen werkgever in mijn nek hijgen En het gebeurd zelden. Maar 2 keer voorgekomen sinds mei.
Wij gaan straks tijdens de schoolvakanties op vakantie als Eva 4 jaar is en naar school gaat. Voordeel is wel dat wij ook in het voorjaar even willen en de school waar ze naartoe gaat heeft een extra week meivakantie, dus we gaan in die extra week, dan heeft dus niet heel Nederland vakantie als het goed is en de prijzen liggen ook lager.
Ik ben van mening dat je je ook al zijn ze nog niet leerplichtig je gewoon in de schoolvakanties op vakantie behoort te gaan. Wij gaan meestal drie/vier keer per jaar op vakantie naar een warm land, omdat we dat prettig vinden maar de belangrijkste reden is nog wel dat de longetjes van mijn dochter dat echt nodig hebben om te kunnen herstellen. Ook in de herfstvakantie volgend jaar gaan we een week weg. Helaas kan ik alleen van zondag tot zondag of van donderdag tot donderdag boeken. Zondag laat terug komen en maandag direct weer naar school zie ik niet zitten dus boeken we van donderdag tot donderdag. Ze mist dan alleen de donderdag voor de reguliere vakantie. Ik heb liever dat ze die maandag gewoon aanwezig is, anders mist ze alle leuke verhalen van haar klasgenoten over hun vakantie.
Ja wij doen het wel hoor, omdat het gewoon zo uitkomt. Maar dan niet 3 weken achter elkaar hoor. We zijn in oktober naar Curaçao gegaan en dat was een familiereunie, helaas deels buiten de vakantie. Volgende maand gaan we naar Spanje voor zaken en dan gaat onze kleuter ook mee (paar dagen) omdat we geen oppas hebben. In maart gaat mij schoonzus trouwen op Curaçao dus tja, dan gaan we weer. Ik heb zelf het idee: nu kan het nog. De juf vindt het ok. Moet ik wel bij zeggen dat we zelf moeilijk vakantie kunnen krijgen en sowieso heel moeilijk in de schoolvakanties.
@snoopy: hier dit jaar 3 weken meivakantie.. Hoe verzinnen ze het Lijkt me een goed moment om er even tussenuit te gaan. Maar had al even gekeken qua prijzen en echt veel goedkoper is het eigenlijk niet. Maar ik moet zeggen.. Af en toe een middag thuis ivm moe is natuurlijk niet te vergelijken met 3 weken op vakantie. Hier vind juf het geen probleem als ze thuisblijft een middagje. Dus wij dachten nog.. Keertje vrijdagmiddag thuis moet kunnen. Nu blijkt dat vrijdagmiddag favoriet is omdat ze dan met juf en nog een paar kindjes buiten de klas andere dingen mag doen damde rest van de klas. Per saldo is ze dus nog niet thuis gebleven
Mijn zoontje gaat september 2012 naar school en in 2013 zouden wij dus nog buiten de zomervakantie op vakantie kunnen gaan. Misschien dat wij dit doen maar zeker geen 3 weken. Dan zullen we denk ik een weekje de zon gaan opzoeken! En de overige weken gebruiken in de zomervakantie en dan blijven we lekker thuis. Maar ik vind 3 weken wel erg lang als een kindje net op school zit. Maar ja het "mag" wel dus ja als jullie in juni weg willen dan gewoon lekker doen.
overigens kreeg ik wel een brief van de leerplichtambtenaar dat ze dachten dat onze dochter niet op school zat. we werden op een vantevoren vastgesteld tijdstip geacht bij hem op kantoor te komen zodat hij kon uitleggen waarom het belangrijk was dat ze naar school gaat. dat voelde toch niet geheel vrijblijvend
Directeur van school zei nog. Lekker nog doen nu het nog kan. Maar we gaan max 1 week weg inderdaad. En we gaan of het heel veel uitmaakt qua prijs en anders gaan we nog in het voorjaar buiten schoolvakantie 1 week weg. Als het niet veel uitmaakt dan gewoon in de mei vakantie.
Wat raar, als ze nog geen 5 is, dan is ze toch niet leerplichtig. Hoe komt die leerplichtambtenaar er dan bij kijken? Wij gaan het dit jaar trouwens wel doen, we gaan 2 weken met een camper naar amerika direct na de meivakantie. In de meivakantie kon niet omdat mijn vriend dan geen vrij krijgt ivm het reces van de tweede kamer (beetje ingewikkeld verhaal ). Moet zeggen dat ik er helemaal niet bij stil heb gestaan dat het een issue zou kunnen zijn. Krijg het er wel even benauwd van, want het is niet meer te annuleren... (wel wegens ziekte oid, maar niet hierom)
Mijn schoonzusje was altijd heel gemakkelijk met mijn neefje van school houden met weekendjes weg. En nu is ie 5, en meldt ze hem gewoon ziek als ze een weekend weggaan! Dat vind ik nou echt niet kunnen! Kijk, een dagje thuishouden omdat een kind moe is of wat dan ook, vind ik nog wel kunnen, maar niet standaard bij ieder weekend weg thuis houden.
@rosao blijkbaar checken ze van elke 4jarige of hij/zij staat ingeschreven. Zo nee, dan een brief met uitnodiging (die ik bijzonder dwingend ervaarde overigens) En dan mag je bij de leerplichtambtenaar dus gaan horen waarom het verstandig is je kind alvast naar school te laten gaan. Dus geen leerplicht maar wel een bijzonder dringend advies. Nou zit AS natuurlijk gewoon op school dus 1 telefoontje bleek afdoende maar de hele toonzetting vond ik niet zo prettig. Ze is tenslotte pas 4.