Vliegangst :(

Discussie in 'De lounge' gestart door Vlindertje86, 25 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Jahoor, ik boek vanochtend mijn vlucht voor eind April om in NL te bevallen.
    Klik daarna de telegraaf aan en het bericht van die crash springt me in het gezicht. :confused:
    En ik heb echt al zó een vliegangst.... Alsof de duivel ermee speelt en me even extra wil pesten :evil:
    En mijn vliegangst is ook nog eens dubbel zo erg nu omdat ik natuurlijk een beebje in mijn buik heb.
    Elke keer is het weer zweten/trillen/bleek en door het gevoel heen moeten dat ik dood kan gaan. Zie al weeéken van tevoren op tegen het vliegen. Gelukkig is het niet zo erg dat ik helemaal niet vlieg, maar ik doe het zacht uitgedrukt niet voor mijn lol.
    Zijn er nog meer dames met vliegangst hier? (of juist niet) Zoja, hoe gaan jullie daarmee om? Zoals jullie je kunnen voorstellen heb ik na dat tragische bericht van vanochtend nog minder zin in mijn vlucht... :cry:

Vlindertje

2. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Ik heb ok wel vliegangst maar er gebeurt vaker wat met een auto dan met een vliegtuig ...

3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ja dat is erg vervelend, :(

Maar inderdaad, er gebeurt vaker iets met een auto dan met een vliegtuig.

Ik ben op de dag dat Amerika Irak de oorlog verklaarde naar New York gevlogen. Nou dat vond ik toen ook geen pretje, na 9-11

4. sinada

sinada Niet meer actief

Afgelopen augustus waren er ook zoveel vliegtuigen die tegen de grond gingen en ik met mijn angst ben 31 aug toch in het vliegtuig gestapt voor het eerst van mijn leven.

Als het gebeurt gebeurt het toch wel

5. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    vliegen is echt geweldig kan ik je zeggen en je hebt meer kans om in je auto of op de fiets om te komen dan in een vliegtuig dus met dit in je achterhoofd moet het toch wel gaan lukken. helaas kan je niks kalmerends nemen ivm je zwangerschap maar kan alleen maar zeggen dat het erg mooi is

6. BoBam

BoBam Niet meer actief

Ik heb geen vliegangst, maar je schrikt wel als je zoiets hoort maar ik hoor vaker over ongelukken met auto's!
    Mijn vriend is nu ook net in amsterdam en hij gelooft niet dat er een vliegtuig is neer gestort aah mannen!

7. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Ik kreeg 1 keer een paniekaanval in het vliegtuig, sindsdien probeer ik die dingen ook te vermijden. Wat ik me ook altijd probeer te bedenken is dat een vliegtuig veiliger is dan een auto.

Zo bizar, ik had echt een enorme dip vanochtend alsof er iets heel vervelends ging gebeuren. Helaas klopte dat gevoel :cry:

8. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ik hou ook niet zo van vliegen. Doe het wel maar ben blij als ik weer met beide beentjes op de grond sta.

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb ook vliegangst, ondanks dat vorig jaar toch naar australie geweest...

vantevoren was het echt drama, toen we eenmaal in de lucht waren ging het wel maar mijn angst was na de reis niet verdwenen.

nu wordt het steeds erger en kom ik ondertussen zo ver dat ik niet meer zeker weet of ik nog wel een vliegtuig in wil stappen. tijd voor een training denk ik..

vliegangst is heel erg goed te behandelen, oa. door stichting valk.

en natuurlijk weet je dat het relatief veilig is, maar angst is niet rationeel. ik weet ook dat de kans op een ongeluk met een auto veeeel groter is maar daar ben ik toch niet bang voor :(

10. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Ik heb ook net geboekt en vind vliegen ook niet echt fijn...dus ja als je zoiets dan weer hoort wordt je niet vrolijk van... Dus ik kan het me helemaal voorstellen. Maar goed, wat de andere meiden al zeggen het is een van de veiligste vervoersmiddelen...Probeer je niet te druk te maken meid! Komt allemaal goed!

11. MariekeV

MariekeV Fanatiek lid

28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Ik vlieg vrijdag met mijn twee kattebeesten naar Schiphol vanuit Zweden, ze gaan bij een vriendin van mij wonen... Zondag vlieg ik zelf weer naar huis. Ik heb geen vliegangst maar van dit soort berichten word ik ook akelig hoor... Ik denk maar zo: als je gaat, dan ga je. Kan ook gebeuren als ik vanmiddag de straat oversteek. Sterker nog, die kans is groter. Nou vlieg ik ook niet met mijn zoontje. Dat vind ik enger.

12. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Thnx voor de antwoorden meiden!
    Ik weet dat je met een auto meer kans hebt op een ongeluk, maar áls er iets met een vliegtuig gebeurd met je meestal wel morsdood. Met een auto vaak niet.
    Je kan bij mij eigenlijk met alle argumenten komen aanzetten en ik blijf ze ook voor mezelf steeds herhalen, maar die angst blijft. Echt heel rot.
    Misschien moet ik inderdaad eens voor zo´n training informeren, al kan ik me nu niet voorstellen hoe dat zou kunnen helpen :oops:
    Ik zal echt wel blijven vliegen, maar het is gewoon ontzettend vervelend om zo´n angst te hebben.
    En idd, als ik eenmaal echt in de lucht zit gaat het wel, ik vind opstijgen het ergst omdat ik ooit eens ergens gelezen heb dat als er iets gebeurd, dat meestal in de eerste 30 seconden is. Landen gaat ook al beter omdat het gevoelsmatig gewoon fijner is, je gaat richting bodem, niet de lucht in... Neem ook altijd bach druppels van te voren. Geloof dat dat ook nog wel mag in de zwangerschap...

13. Marieke1983

kan me ook niet voorstellen dat het zou helpen, maar het schijnt echt heel effectief te zijn.

stichting valk wordt geleid door een psycholoog/piloot, dus wel iemand die je effectief kan helpen.

bij mij zouden vlieglessen ook helpen, want mijn angst komt voort uit niet begrijpen hoe zo'n groot ding kan vliegen, en zelf geen controle hebben.

14. Vlindertje86

Vlindertje86 Actief lid

17 dec 2008
    344
    0
    0
    Zelfstandige
    Canarische Eilanden
    Ja, dat heb ik ook. Dat gevoel van geen controle hebben. Ook dat mijn lot in de handen van anderen ligt. Denk aan piloot, technisch personeel die de motoren moeten checken... Stel je eens voor dat er eentje een z´n dag niet heeft en een schroefje over slaat :confused:
    Brrrrrrh!

15. morgaine

morgaine Bekend lid

22 sep 2006
    894
    0
    0
    Arnhem
    Hier ook vliegangst, ik kreeg van de dokter oxazepam 10 mg. De pillen halen je angsten weg. Helpt echt heel goed. Ik heb zelfs geslapen in de vliegtuig :)

16. Marieke1983

die pillen had ik ook, maar was niet genoeg. laatste vlucht van Taiwan naar Frankfurt kon ik wel slapen maar dat kwam omdat ik al 2 nachten overgeslagen had ;)

en als je zwanger bent mag je die pillen niet slikken denk ik..

17. acire

acire Fanatiek lid

ik moest vliegen net na de ramp in madrid.
    net als jou was ik doodsbang, heb zelfs geprobeerd af te zeggen een dag van tevoren, maar dat werd me niet in dank afgenomen ;)

tja wat kan je er tegen doen?
    ik denk niets. verstand op 0 en hopen dat je heelhuids weer aan de grond komt.
    achteraf viel het mee, maar zou nu weer net zo bang zijn als ik het vliegtuig in zou moeten.

misschien is het inderdaad een idee om medicatie te nemen, zoals oxazepam.
    en probeer je nietg te focussen op alle rampen, maar denk aan al die vluchten die welgoed gaan.
    dat zijn er een hele hoop meer.

edit: o je bent zwanger, dan zou ik geen pillen nemen.

18. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Ik heb ooit een vlucht gehad (stewardess) met een boom van een kerel die doodnerveus was. Ik heb toen met de piloot gepraat en die is uiteindelijk met die man gaan praten over hoe het allemaal werkt en waarom hij bepaalde dingen hoort en ziet, wat dat inhoudt. Hij ging met een stuk geruster gevoel het vliegtuig uit. Ik denk dat het grote probleem is dat je zelf geen controle hebt en niet ziet wat er gebeurt. Een beetje uitleg kan al veel angst wegnemen.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.071
    3.862
    113
    Ik vond vroeger vliegen wel prima, heb ook heel veel gevlogen. Zelfs nog gesolliciteerd als stewardess en aangenomen bij Martinair, maar uiteindelijk toch besloten dat niet te doen, omdat ik nogal last krijg van mijn knie als ik te lang moet staan.
    Ongelooflijk, want iets daarna ben ik het erg eng gaan vinden, met 1 vlucht tijdens het landen met zware regenval in de slip geraakt, dan schrik je enorm en met Quantas gevlogen, waarbij ze dus steeds omroepen wat er nu weer mis is met het vliegtuig (sorry, ons navigatiesysteem is uitgevallen, we zien niets met deze mist in de bergen, dus we vliegen nog een rondje).
    Ik was in Amerika op 11 september, had een paar dagen daarvoor nog gevlogen en moest een aantal dagen later weer terug vliegen naar Nederland. Tja, toen was ik juist heel blij dat mijn vliegtuig ging, was de eerste vlucht die niet gecancelled was van British airways. Voor terroristische aanslagen geen angst, maar gewoon die rare geluiden enzo.
    Ik heb een week of 3 geleden nog gevlogen, tegenwoordig laten ze een filmpje zien bij Transavia waarin ze de geluiden die je in een vliegtuig hoort uitleggen...alleen kun je dat alleen horen als je een koptelefoontje hebt :( .
    Wat ik altijd doe is een blad lezen bij het opstijgen waar ik me totaal op concentreer. Het gaat wel steeds beter, een paar jaar geleden was een stuk paniekeriger. Misschien is zo'n cursus wel wat voor je, ik heb het ook wel eens overwogen. Mensen kunnen wel zeggen dat de kans kleiner is dan dat je in de auto wat gebeurd, ik weet ook dat het zo is, maar in de auto zie ik wat er gebeurt en heb ik zelf deels nog wat controle erover. Ik heb ook claustrofobie, ben bang voor spinnen, bang voor dieptes in het water...zal wel wat mijn mijn karakter te maken hebben.
    Sterkte!

20. Hier nog 1 met vliegangst.
    In april moeten we naar Curacao omdat zwager en schoonzus daar gaan trouwen.
    Net zoals jij heb ik vanmorgen bij het bekijken van het nieuws een knoop in mijn maag.
    Ik heb al weken stres van te voren en alle vliegtuig ongelukken worden helaas op mijn harde schijf opgeslagen,ik kan het dan niet los laten.
    Het ergste vind ik het opstijgen en het landen,ben dan echt in mijn hoofd bezig dat het vliegtuig gaat neer storten.
    Megan gaat ook bij mijn vriend op schoot omdat ze aan mij echt geen steun heeft op z'n moment.
    Heb ooit pillentjes van mijn oude huisarts gekregen maar daar werd ik vreselijk duf van en volgens mijn ouders prate ik met een dubbele tong slag en deed ik maar eng,hihi.

Ik stap wel elke keer in het vliegtuig maar die weken en uren voor dat het zover is,bah.
    Ben dan echt niet te genieten.

Deel Deze Pagina