Dames. Ik moet denk ik even mijn hart luchten. Ik ben vandaag 6 weken en 4 dagen zwanger. Volgende week maandag heb ik mijn 8 weken echo. Maar ik ben zo bang en zo onzeker. Ik ben zo bang dat het hartje niet klopt. Ik weet niet waarom maar ik ben bang. Ik heb wel gewoon symptomen, wat ochtendmisselijkheid (zonder spuugen) pijnlijke borsten!! (Ene dag wel erger als andere dag) en het zit sinds gister wat te steken bij mijn baarmoeder en beetje trekkerig / zeurderig gevoel onder in mijn buik. Ik ben ergens zo bang alsof ik een voorgevoel heb dat t niet goed zit. Zijn er dames die dit herkennen en het toch allemaal goed zat? Hopelijk kunnen jullie me gerust stellen. Ik heb overigens met 5 weken en 3 dagen een echo gehad ivm krampen en bloedverlies. Er was nog geen hardactie te zien. Alleen een zwangerschapsring. Volgens de gyneacoloog heel normaal voor dit stadium. Hopelijk kunnen jullie mij wat gerust stellen of ervaringen delen.
Rot dat je zo bang bent. Ik begrijp je zeker wel. Het is een hele onzekere tijd! Je weet niet of t goed zit en aan symptomen hoef je dat ook niet te merken.. er zijn mensen die symptomen hebben en niet zwanger zijn en andersom ook. Daar zou ik je niet teveel op focussen. Het is een kwestie van er vertrouwen in hebben.. is je bloedverlies opgehouden? Dan zou dat van toen de innestelling geweest kunnen zijn. En daarbij heb ik bij mn dochter tot 11wk flink bloedverlies gehad (extremer dan normale menstruatie) en dacht dus een miskraam te hebben gehad, maar kindje bleek er gewoon nog te zitten! Probeer het los te laten.. je hebt er totaal geen controle over. En je druk maken en stressen is zeker niet gezond voor je kindje. Probeer je erbij neer te leggen en er gewoon met je vriend over praten.. je kunt het niet veranderen Succes ermee
Moeder worden en zijn brengt zorgen met zich mee. De één ervaart dat sterker dan de ander. Ik was ook bang dat ik geen hartje zou zien. Was onterecht. Toen bang voor een slechte nipt. Ook onterecht. Nu ligt er een heerlijk ventje hier aan mijn borst Ik hoop dat alles goed is bij je, maar achter de angst hoef je verder niets te zoeken!
Bedankt voor jullie lieve reacties. Het is vrees ik doorbijten tot volgende week maandag. Hopelijk is alles goed met onze kleine spruit...
Gelukkig is het bloedverlies al heel snel gestopt! Was maar kort en niet veel maar gezien mijn medishe achtergrond wilde ze een bbz uitsluiten. Het is nu maar even volhouden tot volgende week maandag.. Bedankt in elk geval!
Ik herken het wel hoor. Dit is mijn derde maar dat gevoel is elke keer weer hetzelfde. En weet je die angst blijf je met alles houden. Er is elke keer wel wat om weer angstig over te worden. Je moet proberen om er mee om te gaan.
Dankje voor je lieve reactie. T is zo eng. Het is mijn eerste kindje en ergens zo bang dat het hartje niet klopt. Ben nu al zo gek op de kleine maar je weet niets en dat is zo rot. Ik heb pas volgende week maandag echo en zo bang. Hopelijk is alles goed.. Heb je tips hoe om te gaan met die angsten?
Hier ook zwanger van mijn eerste kindje en over 1,5 week de eerste echo. Ik vind het ook eng en ben ook bang om slecht nieuws te krijgen met de echo. Maar ik probeer mezelf voor te houden dat je er zelf niets aan kunt veranderen en dat een positieve houding het beste is. Zowel voor jezelf als voor je kleintje, stress en spanningen zijn ook niet goed. 9 van de 10 zwangerschappen verlopen gewoon goed, dus dat is heel veel! Probeer je daar aan vast te houden, dat probeer ik ook. Ik kan het ook de ene dag beter dan de andere dag. Soms ben ik een dag zo vermoeid, dan lukt het me ook allemaal even niet zo om positief te blijven en schieten er dingen door mijn hoofd. En dat is niet erg, dat hoort er ook bij. Zorgen dat je voldoende afleiding hebt is ook fijn. De tijd kan mij op dit moment ook niet snel genoeg gaan, maar met 5 lange dagen werken vliegen de dagen/weken voorbij. Voor je 't weet kun je voor 't eerst naar je kleintje kijken..
Probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken dan denk je er minder aan. Ik was in het begin ook ontzettend bang en iedere echo/controle opnieuw was ik zo blij het hartje te horen dit duurde bij mij tot de 20 weken echo. Hopelijk voor jou dat het volgende week maandag je angst wegneemt.
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik probeer inderdaad ook maar zo te denken. Ik ben helaas veel thuis en zit in de wajong ivm lichamelijke problemen. Dus heel veel afleiding heb ik niet. Maar ik probeer die inderdaad wel te zoeken. Ik probeer maar inderdaad te denken dat het veel meer goed als fout gaat. En inderdaad die stress en spanning is niet goed voor de kleine. Dus ik moet het maar wat proberen los te laten. Bedankt voor je berichtje en je steun!
Dankje voor je lieve berichtje. Ik heb al 1 spoed echo gehad met 5 weken en 3 dagen ivm krampen en bloedverlies. Er was alleen nog een zwangerschapsring. Nog geen hartactie. Het vertrouwen in mijn lichaam is door veel problemen helaas weg wat het dus moeilijk maakt maat ik probeer maar op mijn kindje te vertrouwen. Waarom heb je pas net de 20 weken het hartje gehoord? Dat is erg laat?! Ik zou gek worden.... In elk geval bedankt voor je steun!
Volgens mij bedoelde Oceanna dat haar angst duurde tot de 20-weken echo... en dus niet dat ze het hartje niet eerder heeft hoorde kloppen... Ikke1990, de angst die bij een zwangerschap komt kijken is 'gewoon', veel zwangere vrouwen hebben dat denk ik. Ik ben zwanger van een derde kindje en de angst is heel groot bij vlagen. Misschien moet jij jezelf voorstellen wat er zou gebeuren als het niet goed zou zijn met je kindje. Wat zou er voor je veranderen? En wat zou je kunnen doen om je weer wat beter te voelen na een verlies? Net als eerder genoemd zou ik zorgen voor veel afleiding. Ook al zit je thuis met Wahjong; ga aan de slag! En dan heb ik het over kleine dingen: zoek een hobby, ga extra uitgebreid koken, lees een boek... Niet teveel forums bezoeken hahaha. Daar lees je zoveel verhalen over 'dat het misgaat'.
De eerste weken zijn echt vreselijk.. ik heb ook echt zo zwaar in de stress gezeten.. pas na 15 weken werd ik minder bang dat ik een mk zou krijgen en na 20 weken was ik gerust dat alles goed is met de kleine.. en nu weer in de stress omdat meneer te groot is.. ik denk dat de angst tot aan de laatste dag van de zwangerschap blijft en daarna weer angst dat er wat mis gaat met de kleine in zn bedje .. leuk al die moeder gevoelens Probeer vertrouwen te hebben in jou lichaam en je kleine spruit.. de kans dat het mis gaat is zo veel kleiner dan de kans dat je een knipperlichtje ziet.. heel veel succes tot je echo en ik duim voor een mooi hartje voor je
Ik herken het wel. Het heeft bij ons 3 jaar geduurd eer ik zwanger werd en ik kreeg de eerste echo pas met 12 weken, tot die tijd ook in spanning gezeten met de gedachte: klopt het hartje maar! Eigenlijk krijg je hier de eerste echo pas met 20 weken, maar omdat ik voor de combinatietest ging, krijg je er 1 extra met 12 weken. Ik kreeg ook niet eerder een echo, want dat krijg je hier alleen als er medisch iets is, al ben ik al wel 33 jaar. Als er niets aan de hand is, dan gaan ze er gewoon vanuit dat alles goed gaat. Er werd mij door de vk aangeraden om er toch gewoon van te genieten (ookal was ik ontzettend misselijk). Nou is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan.
Ik wil me niet voorstellen hoe het zou zijn als het niet goed zou zijn. Dan roept iets in mij 'niet doen' heb er wel even over na gedacht maar dat is toch iets wat ik nog niet wil. Eerst maar eens de echo afwachten. Ik probeer inderdaad zo veel mogelijk afleiding te zoeken. Des te sneller is het volgende week maandag. Haha. Prober maar van het positieve uit te gaan en manlief is er heilig van overtuigt dat alles goed gaat en tot nu toe heeft hij met alles gelijk. Dus komt vast goed!
Het is inderdaad mega spannend allemaal. En inderdaad.. het zijn direct de moedergevoelens die op komen zetten haha. Bedankt voor je moed en steun!! Straks vast een mooi knipperlichtje!
Oef, 20 weken. Ik heb mijn eerste echo al gehad met 5 weken en 3 dagen ivn krampen en bloedverlies. Volgende week een 8 weken echo. Een vroege echo omdat ik helaas in 1 van de pap stadia's zit en dus daarom al een vroege echo. Ik probeer er van te genieten maar soms zo moeilijk. Ik denk dat ik pas mijn rust heb als ik het hartje heb zien knipperen. Hihi. Het is idd makkelijker gezegd als gedaan. Maarja heeft elke moeder denk ik wel. Bedankt in elk geval voor je berichtje!
Even aan mn verhaal toevoegen: bij mn eerste zwangerschap had ik totaal geen angst, was heel blij dat ik zwanger was, tot het een bbz bleek te zijn, in de eierstok (komt heeeel weinig voor). Dikke pech dus! Operatie gehad en dus hele eierstok verwijderd. Daarna super bang om natuurlijk weer aan te tellen, maar gelukkig wel gelukt. Ik was alleen al blij als er IETS te zien was in de baarmoeder zodat het niet weer ergens anders zat. Bij de 2e zwangerschap veel bloedverlies en in mijn ogen dus miskraam (verloor t vruchtje wat echt nog mini was) bleek ik 2wk later gewoon nog in verwachting te zijn van mn dochter (wrs tweeling). Nu 3e zwangerschap weer blij toen ie in de baarmoeder zat en eindelijk eens geen bloedverlies. Inmiddels 31 weken zwanger. Het kan allemaal zo raar lopen, maar nergens heb je invloed op. Dat maakt het allemaal zo angstif. Tip: zoek afleiding, onderneem dingen, ga lekker wandelen, lees boekjes over zwanger zijn (want dat ben je!) En probeer positief te blijven, het gaat vaker goed dan niet goed! En die keuze is aan moeder natuur helaas heb je daar zelf niks aan te beslissen.. Succes meid!
Jeetje schoentje24! Wat wat een verhaal en wat heb je veel mee gemaakt. Respect voor jou! Bedankt voor je berichtje. Even was er bij mij ook vrees voor een bbz maar gelukkig zat het netjes in mijn baarmoeder. Ik ben wel bang voor een miskraam of MA. Mijn moeder heeft ook een ma gehad en is gecureteerd. Dus ik vind het heel eng. Ik probeer inderdaad afleiding te zoeken door weg te gaan of andere dingen te doen. En ik let heel erg op mijn voeding. Ik eet 2-3 stuks fruit op een dag waarvan ook fruit met anti-oxidanten tegen schadelijke stoffen, ik eet heel gevarieërd heel veel groentes, alle vlees goed doorgebakken enz. en neem elke dag extra vitaminen waaronder foliumzuur. Ik doe rustig aan, stil niet zwaar enz. Ik denk dat ik niet meer kan doen als dit. Hopelijk is het voldoende en genoeg. Maarja zoals je zelf al zegt. Verder heb je er weinig over te zeggen. Spannend allemaal! We zullen zien! Op naar volgende week maandag!