Hoi dames, Ik wil dit gewoon heel graag van me afschrijven en er over praten met mensen die me begrijpen wat ik bedoel.. Ik ben morgen 23 weken zwanger. In de afgelopen is er veel gebeurd waardoor ik ook bij een gynaecoloog loop en niet een VK. Vanaf week 9 heb ik onwijs veel last gehad van bloedverlies, maar telkens kon er niks gevonden worden.. met de baby ging elke x alles goed, hartje goed etc. Ik ben toen door verwezen naar de gynaecoloog om dit te onderzoeken.. Wat blijkt ; ik had een schimmelinfectie waardoor alles extra geprikkeld werd en mijn placenta zit erg laag, gelukkig niet voor de uitgang. Nu hebben ze bij de 20 weken echo iets gezien bij mijn placenta, waarschijnlijk bloedpropjes die er achter zitten.. maar ze zien dit niet vaak en weten ook niet hoe en wat vandaar dat ik om de 2 weken op controle moet. 16 maart heb ik een placenta controlo echo dus ben benieuwd... Dit is niet het enige wat speelt.. Ik heb ook veel last van mijn rug loop ook bij een fysio ervoor.. Veel last van oververmoeidheid.. En dan mn werk ; ik werk op een sportschool als receptioniste, ik doe dit fulltime. Ik heb de ene week ochtend van 9 - 17 en de andere week 15 - 23 uur.. Helaas is dit geen zittend werk maar staan, lopen en heel veel beweging.. Ik ben na 2 dagen op en heb sinds 21 weken last van een soort hevige buikpijn aan de zijkanten van mn buik.. ik baal hier gewoon erg van, het bedrijf werkt ook niet echt mee! en dat is nog erger want ik heb geen idee wat ik nou moet doen.. Jullie ideeën?
Ik zou gewoon contact opnemen met de bedrijfsarts en je bevindingen voorleggen. Die kan dan beslissen wat voor jou het beste is. Zoiezo mag je 1/8deel van je werktijd extra pauze nemen tijdens je zwangerschap. Jou gezondheid en die van jullie kind is toch het belangrijkste wat er is. Het zou dus misschien heel goed zo kunnen zijn dat je in de ziektewet gaat na gesprek met de arts. Handig om te weten, je werk kost het geen cent als je i.v.m. zwangerschapgerelateerde klachten ziekgemeld word, ze krijgen alles gewoon via het UWV vergoed.
Eerder met verlof heet ziekteverlof. Je kunt tussen 6 en 4 weken van te voren met zwangerschapsverlof. Ga je eerder dan is het ziekteverlof. Ziekteverlof hoeft niet volledig. Je kunt je ook gedeeltelijk ziek melden. Bijvoorbeeld halve dagen werken of een dag er tussen om bij te komen. Dit kan je bespreken met je werkgever. Eerst eens met de gyn en of huisarts bespreken wat hen een goed idee lijkt. Dan leg je hun advies voor aan je werkgever. Goeie kans dat er geen bedrijfsarts is maar die moet je eigenlijk ook niet hebben. Je leidinggevende is je gesprekspartner.
Bedankt voor jullie antwoord.. volgende week vrijdag moet ik weer naar de gynaecoloog en dan ga ik vragen wat zij er van vind en dan inderdaad maar weer kijken voor een gesprek met mn leidinggevende.. Klopt ook dat we geen bedrijfsarts hebben, dus moet mijn leidinggevende hebben. Ik hoop gewoon zo dat het goed komt, je wilt wel werken maar je gezondheid en al helemaal van die kleine gaat echt voor! Maar als je dan een bedrijf heb die niet echt mee werkt, weet je af en toe niet meer
bij welke cao zit je? In de CAO recreatie is het zo dat je 2 weken eerder met verlof mag... dus 2 weken extra verlof hebt (2 jaar geleden tenminste nog wel) .
idd zo zit dat ik zit 3 uren p.w met ziekteverlof en werk en extra ochtend en geen avonden meer ( ivm bi ) ik hoop dat je er goed uit kan komen met je leidinggevende
Dat is dus ook een probleem.. Sportschool heeft geen CAO Dus dat maakt het nog vervelender! Helaas.. Ik wacht het gesprek vrijdag af met mn gynaecoloog en dan op naar mn leidinggevende Bedankt
Dat is op zich geen probleem, de regels met betrekking tot zwangerschap en werk zijn in de Arbeidstijden wet vastgelegd. Een eventuele CAO kan daar alleen in positieve zin vanaf wijken, dus dat maakt dan voor jou eigenlijk niks uit. Je zou de wettelijke regels eens op moeten zoeken, dan sta je sterker.
Ja, ik ben er ook echt mee bezig.. maar heb het nu echt even gehad met mn werk!! Mn clubmanager loopt nu gewoon te zeiken over dat ik eerder weg ga van werk en dus niet tot 23.00 uur s'avonds blijf.. en dat ik me soms ook gewoon ziek meld vanwege het niet aan kunnen lichamelijk!! Toch belachelijk... en ik dacht hmm misschien werkt hij uit eindelijk toch wel mee maar dus blijkbaar niet!
Praten met leidinggevende is idd de eerste stap, maar als die moeilijk doet is de bedrijfsarts/arboarts toch echt degene die je moet hebben. Als zwangere heb je inderdaad recht op die 1/8 van je werktijd extra pauze en daarnaast is je werkgever verplicht om maatregelen te treffen om je werkzaamheden/tijden aan te passen als dat noodzakelijk is. Als ik het zo hoor heb je geen "gewone zwangerschap" met af en toe een pijntje, maar speelt er veel meer. En als t niet gaat, dan gaat t niet. Mijn advies: overleg met je gynaecoloog en huisarts, probeer dit voor te leggen aan je leidinggevende. Mocht die er achterlijk op reageren of durf je het niet aan, meld je dan ziek en overleg met de bedrijfsarts/arboarts over verdere stappen. Mijn ervaring met die artsen is vrij goed, zijn vaak erg begripvol en helemaal als je een advies van je gynaecoloog en/of huisarts kunt overleggen. Echt, soms kan ik me zo verbazen over die werkgevers, wat denken ze wel niet! Bedenk voor jezelf: jij en je kindje zijn nu het belangrijkst!! Luister naar je lichaam.
Ja ik ga zo een gesprek met m'n leidinggevende aan.. En vrijdag met de gynaecoloog.. Wij hebben geen bedrijfsarts dus dat kan helaas niet! Heb net ook met het UWV gebeld en mijn situatie uitgelegd en hun zeiden ook dat ik me anders ziek kan melden en eerder op ziekte verlof kan en dat m'n werkgever moet door geven dat het door m'n zwangerschap komt. Het is inderdaad geen normale zwangerschap.. En ik dacht ergens nog dat het begrepen werd maar blijkbaar niet helemaal.. Ik verbaas me er ook over hoor!! Vooral hoe ik nu al die verhalen lees van meerdere vrouwen die zoiets mee maken.. Echt belachelijk gewoon!!! Maar je heb gelijk!!
Voor zover ik weet moet ieder bedrijf een regeling hebben met een arbodeskundige, zeker ook een sportschool vanwege de gezondheidsrisicos voor medewerkers. Heb je je leidinggevende duidelijk uitgelegd wat er zo specifiek is aan jouw zwangerschap? Misschien weet hij er gewoon heel weinig vanaf en kun je hem wat leren. Het liefst wil je natuurlijk na je verlof weer prettig samenwerken. Succes!
Ja idd er moet altijd ergens een bedrijfsarts/arboarts zijn die ook inegschakeld wordt als je "gewoon" langdurig ziek bent toch? Hoe is het gesprek gegaan?
Ja ik heb er nog naar gevraagd hoe het daar mee zat.. Maar hij zei dat dat waarschijnlijk dan via het UWV ging, bedrijfarts wist hij ook niet. Nee klopt hij heeft niet echt ervaring met een zwangerschap maar ik houd hem alleen maar op de hoogte als er wat is.. Ik ben al een aantal x gesprekjes aan gegaan om uit te leggen hoe en wat. Maar hij wilt dat ik morgen dus met de gynaecoloog overleg, uwv nog een x ga bellen, overleg met HRM en dan weer een gesprek met hem.. beetje langdradig maar ik hoop dat het uit eindelijk goed uitpakt!!