Met vwo-advies naar het vmbo?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door DCRK, 20 nov 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Ik heb ook 2 kinderen die op vwo zitten/zaten. Die heb ik ook nooit veel huiswerk zien doen. Het gaat ze makkelijk af. Andere vwo-ers moeten er veel meer moeite voor doen.

2. tuc

tuc Niet meer actief

En hier werkt de school weer met projectonderwijs. Dus niemand (op basis, kader en TL) heeft aardrijkskunde en geschiedenis als los vak. (Enkel de zorg richting heeft biologie apart) en dat soort kennis wordt in projecten verweven. Daar moeten creatieve dingen voor gemaakt worden, maar ook verslagen en presentaties. Maar dat mag allemaal tijdens de lessen. De CKV verslagen ook.
    Dochter heeft wat klasgenoten die altijd zitten te klieren tijdens de lessen en die moeten dus thuis nog wel wat doen.

Zxcvb vindt dit leuk.
  3. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Weet je zoon al een beetje welke beroepen hem aantrekken?

Mijn zus zei altijd dat ze zuster in het ziekenhuis wilde worden, ze had een hele hoge score op haar eindcito, kwam gymnasium-advies uit. Maar zowel de juf van groep 8 als mijn moeder zeiden dat het een echt VMBO-kind was en ze heeft met veel plezier VMBO gedaan en is daarna BBL-verpleging (mbo) gaan doen.
    Jaren aan het bed gestaan (volgens mij bijna 15 jaar) maar toen ging het niet meer vanwege rug- en schouderproblemen en nu werkt ze sinds 3 jaar als infectie-preventie deskundige (hbo).

Terwijl een kennis graag met dieren wilden werken en naar Dronten wilde, dat is hbo, dus was de havo logischer.

Ik kan me voorstellen dat het al lastig is om een middelbare school (en niveau) te kiezen, al nadenken voor wat daarna komt, is wellicht nog lastiger, maar kan misschien ook richting geven.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Lastig, ik lees mee! Zoon is 9 zit in gr 7 en al het werk is hem al teveel , hij zit op hb onderwijs en wil zich inzetten bij dingen die leuk zijno_O

Dus geen idee wat voor school voor hem goed zal zijn.

Als je te laag gaat zitten gaat er bij ons 1 vervelen. Dat zagen we op zijn oude reguliere school ook, doet dan helemaal niks meer. Hij wil dingen kunnen en niet leren.

Overigens maakt het ons niks uit, man heeft vwo gedaan en zijn vervolgopleiding niet afgemaakt (ook hb en liep vast)en ik vbo, mbo en hbo onderwijs.

Als je goed zit is het ons om het even :)

Ik lees mee voor tips en ideeën. Zijn huidige school komt met weinig ideeën.

Zxcvb vindt dit leuk.
  5. tuc

tuc Niet meer actief

Wat zijn dingen die hij leuk vindt? Zijn dat wel bepaalde leervakken of juist creatieve dingen?

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja dat soort type onderwijs ken ik dus helemaal niet. Wordt hier in de buurt volgens mij ook niet aangeboden. Jammer, want lijkt me echt precies wat voor de jongste. Die zie ik ook echt geen huiswerk maken thuis.
    Wel een school die tl en mbo tegelijk aanbiedt, dan haal je in 6 jaar tl en mbo diploma, maar dan is een stage in de retail verplicht en dat moet je ook maar net leuk vinden.

tuc vindt dit leuk.
  7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Eigenlijk is alles stom wat valt onder gewone lesstof. Robot, tekenen, ontwerpen heeft wel zijn aandacht.

We gaan overal maar kijken.

Het lastige is dat alles wat je nu zegt stom is en hij niet gaat doen. Al is het zijn ding wat hij het liefste doet. Lijkt er op of hij het bedacht moet hebben en zelf beslissen. :confused:

tuc vindt dit leuk.
  8. tuc

tuc Niet meer actief

Overweeg ook een vrije middelbare school om te kijken als die in d3 buurt zit.

owly vindt dit leuk.
  9. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Nee, maar als je vwo niveau hebt en je gaat naar het vmbo is de stof wel makkelijker om te leren.

10. Paris91

Paris91 Fanatiek lid

22 jul 2017
    1.384
    1.276
    113
    Vrouw
    Heel lastig. Bij mij was het vroeger ook zo. VWO niveau uit de Cito, leraar adviseerde HAVO/VWO omdat ik een vroege leerling was en nog graag ging spelen.
    Ouders besloten dat ik gewoon naar het VMBO moest omdat de rest van het gezin dat ook deed en ze niet wouden dat ik veel moest leren. Ik wou graag havo doen samen met mijn vriendinnen, maar het mocht echt niet.
    Het was op dat moment jammer maar prima, ik hoefde bijna niets te doen 4 jaar lang, had veel tijd voor hobby’s en vrienden. Maar later toen ik MBO na MBO opleiding begon om na een half jaar te stoppen, omdat het allemaal niet was wat ik wou en het niveau gewoon te makkelijk was, had ik echt wel spijt dat ik niet in ieder geval havo ben gaan doen.

Ik vind het wel heel goed dat je er zo goed over nadenkt en niet je kind een eigen keuze opdringt. Hebben jullie veel scholen in de buurt waar misschien nog andere opties zijn?

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Dan zou ik zeker gaan kijken of er Agora in de omgeving zit. Daar zitten best veel hoogbegaafde kinderen waarbij klassiek VWO niet zo past.
    Daarbij zet je inderdaad vooral in op waar je interesses liggen en daar maak je zelf je eigen projecten van. Pas in de vierde als je je profiel hebt gekozen, doe je specifiek die vakken. Als je dus al in de brugklas weet dat je totaal nooit iets met Frans of Duits gaat doen, hoef je daar ook niets mee te doen.
    Je mag je examenvakken over verschillende jaren verdelen, dus als je wil, kun je bijvoorbeeld in de vierde of vijfde al examen doen voor vakken die je liggen, waardoor je in het officiële examenjaar extra tijd hebt om aan moeilijkere vakken te besteden. En gaat het je allemaal makkelijk af, dan doe je voor alles vervroegd examen of wil je er langer over doen, dan pak je een jaar langer. Je hebt dus geen vaste lesstof per leerjaar, dus het is ook niet dat je zomaar blijft zitten ofzo en alles weer over moet doen. Tenzij je voor examens echt zou zakken.
    Zo werkt dit ongeveer voor elk niveau, je zit ook met allerlei niveaus en leerjaren bij elkaar, aangezien je toch vooral in je eigen tempo en op je eigen niveau werkt. In de bovenbouw komen daar wel wat vaklessen op niveau bij, maar niet in die hoedanigheid als je normaal zou hebben.

Op de Vrije school doe je wel veel meer met je handen, maar het is klassikaal, je moet alles op een bepaalde manier doen en die periodeschriften zijn heel veel werk en kosten veel tijd, terwijl je vaak alles op moet schrijven van wat je allang weet en tekeningen moet maken die veel tijd kosten, terwijl je soms liever je tijd zou steken in iets waar je wat meer moeite mee hebt.
    Het verschilt ook per Vrije middelbare school hoe de klassen zijn ingedeeld, op niveau of met meerdere niveaus bij elkaar.
    Er is weinig Vrij aan de Vrije school, Vrij stond oorspronkelijk voor Vrij van overheidsbemoeienis, maar het aantal privé Vrije scholen zijn op 1 hand te tellen in Nederland, basisonderwijs meegenomen, de rest moet ook gewoon aan alles wat wordt opgelegd voldoen.
    Democratisch onderwijs is vaak wel behoorlijk vrij.

femkes en NiekeKris vinden dit leuk.
  12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Bedankt voor je uitgebreide informatie! Er gaat een hele wereld voor ons open. daarom willen we ook overal kijken. Met jou info in mijn hoofd ook makkelijker om dingen te vragen.

13. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Ooit gaan kijken naar een basisschool en daar was alles klassikaal. Ook de tekeningen moesten volgens bepaalde kleuren/ lijnen etc
    Ze konden niet de aangeleerde techniek ( nat in nat) zelf toepassen.

Het aparte was ook dat ze geen moet werkjes hadden in de onderbouw maar moest wel af.

Weet niet of de manier van werken bij hem past als de middelbare vergelijkbaar is.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Het was ook meer bedoeld om wat meer practisch bezig te zijn.
    Wij gaan er kijken omdat wij ook een kind hebben dat naast cognitieve uitdaging graag met de handen werkt.
    Maar wie weet vinden we het niks.

15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Open staan kan zeker geen kwaad. Heb ook al gelezen dat er op sommige scholen naast het reguliere ook extra vakken staan zoals toneel en andere creatieve en de rest weet ik niet meer.

Dat zijn keuze mogelijkheden, dat lijkt me dan ook wel wat.

tuc vindt dit leuk.
  16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.605
    8.357
    113
    Vrouw
    Zo zou ik er ook in staan.

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Volgens mij zie je dat steeds meer.. Mijn kinderen zitten op dezelfde school - maar verschillende locaties (wat dus uiteindelijk 2 totaal verschillende scholen lijken te zijn) . De oudste zat op de mavo/havo locatie. Is gestart in de Havo VWO klas daar en kon het eerste jaar als extra vak kiezen voor : Sport Extra - Kunst Extra - Anglia (engels) - Science - eerste jaar heeft ze science gekozen - maar corona- dus leuk , maar weinig aan gedaan . 2e jaar is ze voor Sport Extra gegaan. Verder waren zij een huiswerk-arme school : Docenten gaven voldoende tijd om het meeste huiswerk op school af te maken - en veel meer dan 2 a 3 uurtjes thuiswerk in de week hadden ze niet (leerwerk grotendeels) .

Bij mijn jongste op de VWO locatie zit CSM in het programma. Wat inhoud dat ze 1 middag in de week besteden aan andere dingen waarop ze zich kunnen inschrijven. Van sport toernooien, tot workshops op allerlei vlakken.. creatief, ict , toneel etc. Verder kijken ze iedere 6 weken ongeveer een film. Het is wel een verplicht 'vak' - CSM - je moet een bepaalde hoeveelheid punten halen door aanwezig te zijn. Maar die punten kunnen ook buiten school gehaald worden met bijvoorbeeld museum of theater bezoek. Verder is Drama een verplicht half-jaars vak (in combinatie met muziek meen ik) . En oja- zij heeft wél bergen huiswerk... vanaf klas 1...

Conclusie: Kijk wat school nog meer aanbied buiten de reguliere vakken en informeer naar de hoeveelheid huiswerk. Daar kan een groot verschil in zitten ook al is het niveau (bijna) hetzelfde.

18. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Dat is wel een groot verschil! Wel leuk die extra vakken al dan niet verplicht.

Een school met mogelijkheid tot werken op school is wat nu aardig aansluit. Hij geeft 10 min huiswerk per dag. Als je op school je taken niet af hebt krijg je dat als huiswerk mee. Daarnaast nog af en toe leerwerk.

Hij heeft nu ook extra vakken , een verplicht maar ze mogen van vakantie tot vakantie hjn nummer 1, 2 en 3 kiezen. Na elke vakantie weer nieuwe dingen, soms een overlap.

Athina vindt dit leuk.
  19. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.603
    1.732
    113
    Onze jongste heeft nu havo vwo advies, en ik schat in dat dit best nog eens vwo kan worden. Maar ze vindt school niet leuk. Althans, het klassieke onderwijs. Vorig jaar bij een creatieve vmbo wezen kijken. Vond ze geweldig, maar zij hebben een strenge selectieprocedure, dus ik verwacht dat (havo) vwo leerlingen meteen afvallen.
    Binnenkort naar een havo vwo school kijken die wat meer aan projectonderwijs doen, ism hun vmbo afdeling. Leerlingen met verschillende adviezen zitten de eerste jaren bij elkaar, er is wat meer praktijkonderwijs en ze kennen geen toetsen.
    Hopelijk is dat iets.
    Vrije school vond ze helemaal niks.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Dat klinkt heel goed eigenlijk. Hopelijk is het in het echt ook wat.

Deel Deze Pagina