Vanaf Feb 2016 zullen we 3 dagen per week opvang moeten hebben voor ons (nu nog ongeboren) zoontje. Een oma en een tante hebben aangeboden een dag per week te willen oppassen. Dan zou er nog 1 dag overblijven voor go of kdv. Nu heb ik een beetje mijn twijfel over 3 verschillende vormen van opvang, het lijkt me wel erg onrustig. Daarnaast vind ik dat oma en tante zo een wel erg grote stempel op de opvoeding zetten, elke week een dag. Misschien daarom 1 dag afwisselen oma/tante. Dan 2 dagen kdv of go. Ik kan ook niet goed kiezen voor go of kdv. Go is flexibeler en kindjes zijn er meestal minder ziek. Maar je moet zelf voor vervanging zorgen bij ziekte en vakantie. Daarnaast zou 2 dagen go ook weer een stevige stempel op de opvoeding drukken, van iemand die ik niet ken. Iedereen zegt dat je je gevoel moet volgen, maar ik kom er niet goed uit. Mijn man ook niet. Iemand daarom tips/suggesties?
ik zou 3 verschillende opvangadressen per week te veel vinden. En over het oppassen van oma of tante dat is heel persoonlijk. En het ligt natuurlijk aan de betreffende oma of tante. Ik ben zelf gastouder en tante sindskort en krijg het kleintje dus wel in mijn opvang. Uiteraard een bewuste keuze van de ouders, ik heb mij niet aangeboden Maar dat moet je wel willen idd. o en in meerdere opties lees ik: maar die drukt dan wel een stempel op de opvoeding...ben je ergens bang voor, of waar heb je precies moeite mee?
Ik ben bang dat het kindje bij de oma/tante/go dingen wel mag die hij bij ons niet mag en ongekeerd. Niet bij alles is dat een probleem, maar als het een optelsom is van meerdere kleine dingetjes lijkt het me wel lastig. Bijv hoe veel/vaak voor de tv, wel of niet regelmatig snoep, tot de orde roepen bij jengelen in de winkel, gedrag aan tafel, etc Veel dingen zijn pas aan de orde als hij ouder is, maar ik wil er nu vast over na denken om niet te hoeven switchen van type opvang na 1-2 jaar. Is geen ramp, maar liever niet. Waarschijnlijk ben ik veeeeeeeeel te perfectionistisch bezig, maar het is toch je kindje, en pas de eerste.
Ik denk dat je eerst moet nadenken over het volgende: zullen tante en oma zich houden aan jullie wensen cq ideeën over opvoeding? Ook als ze het zelf anders zouden doen? Luisteren/ staan ze open voor jullie wensen? Een go en een Kdv zijn professioneel en zullen dat wel doen indien mogelijk. Kijk een ouder die wil dat ik 15 min op de kamer blijf zitten tot kind slaapt, bij mij als go lukt dat echt niet. Maar verder ga ik graag mee met de wensen van de ouders.
Bij go heb je natuurlijk keuze uit meerdere en ik zou er eentje zoeken die past bij jullie wensen. Hier bijv geen tv overdag, 1 snoepjes/ koekje om 15 uur verder niet, we zitten samen aan tafel tot iedereen klaar is, jengelen in de winkel ( je bedoelt zin geven om er vanaf te zijn? ). Er zijn ook go waar ze de hele dag tv mogen kijken.
Alleen jij kan wat dat betreft oma en tante inschatten. Maar zoals ik nu een beeld krijg van wat jij van opvang verwacht (niet onterecht hoor) maar dan zou ik voor.professionele opvang gaan bij een GO of kdv.
ik zou als ik het zo lees ook voor professionele opvang kiezen en oma/ tante voor incidenteel houden ( of straks bijv. Na school als kleine naar school gaat) . dat gezegd hebbende wil ik je wel mee geven dat een kind heel goed weet dat er andere regels gelden in een ander huis en zich daar heel makkelijk aan aanpassen. En heb niet de ambitie om een perfecte moeder te worden maar een goed genoeg moeder, zolang jij je best doet en je bedenkt dat je ook mens bent en geen robot, word het straks een stuk leuker. Nu klinkt het nog als onzinnig waarschijnlijk maar doe jezelf een lol en onthoud het.
Achteraf gezien zou ik nu kiezen voor een gastouder voor de eerste 2 jaar omdat een go gewoon meer tijd heeft om voldoende aandacht te geven aan zo'n kleintje, en daarna overstappen naar kdv. Dit omdat wij vanaf die leeftijd aan onze oudste merkte dat er niet genoeg andere kinderen van zijn leeftijd waren om zich voldoende te kunnen ontwikkelen, sociaal en emotioneel. Wij zijn van een go naar kdv overgstapt toen onze zoon 3 was en onze dochter 1. Voor onze zoon een geweldige stap, hij heeft zich in korte tijd enorm snel ontwikkeld en heeft het geweldig naar zijn zin. Heerlijk om te zien. Onze dochter lijkt zich minder thuis te voelen op haar groep met vooral jongere kinderen/baby's. Wanneer ze naar de groep van haar broer mag, is ze helemaal blij maar op haar eigen groep, lijkt ze zich wat te vervelen, is ze heel rustig en wat stil. Dus achteraf gezien was de overgang naar kdv mogelijk wat te vroeg omdat ze nu op kdv veel alleen is omdat de meeste zorg en aandacht naar de wat kleinere gaat. Geen ramp maar niet ideaal. Mogelijk heb je wat aan mijn verhaal. Succes met je keuze!
Een logischere combinatie is psz met go, ik heb ook kinderen gehad die in hun eigen woonplaats naar de psz gaan. De overstap naar Kdv lijkt me juist een hele bijzondere keuze, ik heb dat gelukkig nog nooit gehad.
Waarom is dat logischer? De ouders die deze combi doen maken of dubbele kosten voor dezelfde aantal uren, of moeten hun kinderen wegbrengen naar psz op hun vrije dag. Beide lijkt me totaal onwenselijk. Op een goede peutergroep binnen een goede kdv krijgt het kind en opvang en voorschools programma aangeboden.
Wat jij zegt klopt inderdaad; psz was voor ons geen optie want wij hadden hele dagen opvang nodig ivm werk en als ik niet werk, wil ik graag bij mijn kinderen zijn En ook het laatste klopt, op het kdv krijgen ze een heel goed voorschools programma aangeboden. Bij de go heeft onze oudste 3 jaar lang nergens aan meegedaan, zoals samen kleuren en samen liedjes zingen. Hij wilde liever spelen en weigerde gewoon pertinent. Ik maakte me dus al behoorlijk zorgen over school want hoe moest dat daar dan en hoe zou hij aan leren toekomen? Nu hij op kdv zit, met leeftijdsgenootjes en jongetjes met wie hij lekker kan stoeien en spelen, doet hij ineens overal aan mee. We zijn verbaasd en vooral erg gelukkig dat hij zich zo goed ontwikkelt daar. Deze combi heeft dus prima gewerkt voor hem, gelukkig..
Een paar opmerkingen over jouw verhaal - 3 oppasadressen lijkt me ook wat veel idd - structureel oppassen is iets anders dan af en toe een middagje, dus als familie structureel op jouw kindje past dan zullen ze sowieso ook een deel mee-opvoeden. Het is dan niet alleen maar leuk. En ze zullen ook jouw regels moeten respecteren. Daar zou ik dan vooraf met ze over praten (wat zijn de regels, kunnen ze zich daar in vinden etc). - dat de regels bij een oppasadres iets anders zijn dan thuis is eigenlijk inherent, en kinderen kunnen daar prima mee omgaan. Wij zijn voor een kdv gegaan, GO vond ik eigenlijk sowieso geen optie. Had voor mij te veel nadelen. Zoonlief heeft het altijd geweldig naar zijn zin gehad op het kdv.
Hier gaat mijn zoontje naar oma en de gastouder, ik vind 2 verschillende ook meer dan genoeg, zou 3 echt teveel vinden. Hier houden oma en gastouder zoveel mogelijk het ritme aan als thuis, als het anders gaat dan wordt dat overlegd. Gastouder is een goede vriendin van mij en vind dat erg prettig werken. We overleggen veel en kunnen brainstormen over moeilijke punten in de opvoeding en over het algemeen staan we er aardig hetzelfde in. Ze heeft sommige dagen best veel kindjes en mijn zoontje is niet de makkelijkste, dus soms zit hij daar wel eens even een dvd'tje te kijken, hier heb ik geen problemen mee en snap haar keuze ook volkomen. Ook de dvd is verantwoord, leuke kinderliedjes met gebaren erbij, speciaal gemaakt voor een kinderdagverblijf. Bij oma wordt hij straal verwend met aandacht en dat vind ik geen probleem. Verder krijgt hij bij oma wel eens wat extra's, maar niks wat nog niet geschikt is voor hem. Wat betreft de overstap van gastouder naar KDV, is hier denk ik niet aan de orde. Hier bij de gastouder zijn er soms wel 6 kindjes, genoeg andere kindjes dus om mee te spelen. Al heeft mijn zoontje hier nu echt nog geen behoefte aan, hij vind het maar eng met allemaal andere kinderen en gaat vaak pas spelen als hij als enigste kindje nog beneden is.
Sja - ik vind 3 verschillende opvang ook veels te onrustig. Onze dochter gaat naar het kdv waar ze het vreselijk naar haar zin heeft. en zij drukken idd een groot stempel op haar opvoeding, maar zij gaan een heel groot deel wel met mij mee. wij hebben afspraken over gooien met eten. Gooien met eten betekent klaar (blijkbaar) en dus wordt het eten dan weggehaald. Zo doen wij dat thuis, en zo hebben ze het ook overgepakt op het kdv Tut wordt alleen bij slapen ingedaan of als ze echt heel erg hangerig/jengelig is Maar in sommige dingen moet ze met de groep meegaan. Sja, het is gewoon niet anders en dus ook niet per definitie fout hoor. Verder denken ze heel erg met ons mee. Dit is ons eerste (en enige) kind en ik hoef het wiel gelukkig niet uit te vinden. Ze komen soms met tips die echt waardevol zijn hoor. Ze hakken vaker met het bijltje En idd ... ik pretendeer niet de perfecte moeder te willen zijn. Goed is ook goed genoeg. Ik had van te voren ook ideeën die ik deels wel het moeten loslaten omdat het domweg zo niet werkt
Wat fijn dat jullie allemaal meedenken en reageren! Wat is een forum toch waardevol. Ik neig nu erg naar 2 dagen go (heb er 1 op internet gezien waar ik een goed gevoel bij heb, moet nog kennismaken) en 1 dag oma/tante (elk 1x/2wkn). Mijn man moet even over de dubbele kosten nadenken, scheelt toch 200-300/maand. Maar ik vermoed dat we er wel uitkomen. Ik heb gemerkt dat voor mij de ene go of de andere enorm verschil maakt qua gevoel erbij, en dat sommigen echt als mini kdv overkomen (in de zin van professioneel). Dat vind ik een fijn gevoel.