toeslagen met terugwerkende kracht ontvangen?

Discussion in 'De lounge' started by Amfy, Aug 10, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik ben het een en ander aan het uit zoeken over toeslagen voor een kennis.
    omdat ik zeker wist dat zij dus wel toeslagen krijgt.
    nu blijkt dus dat ze al ruim een jaar recht heeft op toeslagen maar dat heeft ze nooit geweten weet iemand of ze dit ook met terug werkende kracht kan aanvragen?

oja dan het ik nog gelijk maar een vraag er is ook een toeslag voor thuisblijf mamas kan iemand mij daar iets over vertellen?

2. sannie306

sannie306 Actief lid

Jul 26, 2008
    316
    0
    16
    Female
    Rotterdam
    voor zover ik weet kan je toeslagen idd met terugwerkende kracht ontvangen....dus je kan nu nog aanvragen voor 2008 en 2009

toeslag voor thuismama's geen idee, daar wil ik ook wel meer over weten:D

3. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,189
    113
    Toeslagen kun je aanvragen tot 1 april van het opvolgende jaar.

Wat jij bedoeld met "thuisblijfmoeder" toeslag heet algemene heffingskorting. Je moet dan wel een werkende partner hebben

4. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Zorgtoeslag en huurtoeslag over 2008 kon je tot 1 april 2009 aanvragen, dus daar is ze helaas te laat mee. Over 2009 kan het wel nog natuurlijk, met terugwerkende kracht vanaf 1 januari.

Verder zijn er voor (thuisblijf)mama's en papa's nog de volgende toeslagen: algemene heffingskorting, alleenstaande ouderkorting, combinatiekorting en het kindgebonden budget (en de kinderopvangtoeslag).

De algemene heffingskorting is denk ik wat jij bedoelt met een toeslag voor thuisblijfmama's. Hier heb je recht op als je niets, of heel weinig verdient, en als je een partner hebt die wel inkomsten heeft. De algemene heffingskorting kun je wel nog over 2008 aanvragen, en zelfs nog over 2005 t/m 2007 (5 jaar terugwerkende kracht). Om de algemene heffingskorting voor 2009 aan te vragen, moet ze een 'aanvraag voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting' bij de belastingdienst bestellen. Voor de voorgaande jaren zal ze een aangifte inkomstenbelasting moeten invullen om alsnog aanspraak te maken op de algemene heffingskorting.

5. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Als ik even mag inbreken in dit topic.. Bij sommige toeslagen staat bij de voorwaarden dat er tenminste 6 maanden een kind tot je huishouden moest behoren. Betekent dat dan dat je die toeslagen pas krijgt als het kind 6 maanden is? Of krijg je het al gelijk vanaf geboorte?

6. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    je krijgt meteen vanaf de geboorte... de eerstvolgende maand.

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik lees dit nu pas weer...hoop dat je nog meeleest in dit topic...

Die zes-maanden regel betekent, dat je in het jaar waarin je de toeslag aanvraagt, minimaal 6 maanden een kind moet hebben gehad. Een voorbeeldje: stel dat je in maart 2009 een kind krijgt. Dan heb je in 2009 langer dan 6 maanden een kind, en heb je voor het hele jaar recht op de toeslag. Krijg je echter in augustus 2009 een kind, dan kan je pas per 1 januari 2010 een aanvraag indienen. Ik zie dat jij nu 35 weken zwanger bent... Jouw recht op toeslagen gaat dus pas in op 1 januari 2010.

8. Sjors82

Sjors82 Niet meer actief

Bedankt voor je duidelijke antwoord!

9. MvN

MvN Niet meer actief

Even een vraag; Ik werk niet, zit op school en krijg stufi en verder niks. Mijn vriend werkt fulltime, heb ik dan ook recht op algemene heffingskorting?

10. Springmuis

Springmuis VIP lid

Aug 19, 2008
    7,043
    0
    0
    @Roos89: Ja dan heb je er ook recht op, ik heb het 2 jaar geleden ook gekregen. ik geloof dat ik toen rond de 2000 euro kreeg (per jaar)

Share This Page