Ik gebruik aan de binnenkant een toiletborstel met (eco) toiletreiniger. Aan de buitenkant veeg ik eerst zo nodig wat toiletpapier over de randen. Dan gaat er een microvezel doekje overheen, met een emmer sop (ja, ik wel). Dat sopje is met een eco allesreiniger. De doekjes gaan op 60 graden in de was. Plus: ik ben ook heel benieuwd naar de visie van de schoonmaakster.
Ik vond het wel een oordeel. Dat chloor zal ik me in verdiepen en heroverwegen. Ik heb nooit stil gestaan dat dat slecht was, chloor is voornamelijk gewoon zout namelijk. Maar ik ga dat onderzoeken. En nee ik ben niet perfect en ik weet dat het altijd beter kan, maar zelf met mijn wc fobie durf ik mezelf prima milieufreak te noemen. Dat ik ipv 2, 4 of 5 schoonmaak wegwerpdoekjes gebruik maakt mij echt geen onnadenkende milieuvervuiler hoor. Als jij dat wel vind, prima!
Onzin natuurlijk. Ik ben schoonmaakster en je kan je hele wc prima met 1 doekje doen. Wij sprayen de wc in en ik maak de microvezel doekjes van te voren vochtig. Eerst de bovenkant waar de knop zit. Dan de klep. Dan de bril en dan onder de bril. Van het schoonste naar het smerigste werken. Zo leren wij dat ook. Wel voor elke wc een nieuwe doek en deze wassen we op 75 graden.
Qua schoonmaakmiddelen: baking soda met schoonmaakazijn in de pot. De buitenkant en de bril, spoelknoppen e.d. met allesreiniger, niet in een sopje maar gewoon op het doekje met water en die spoel ik even uit tussendoor. Ik gebruik daar wasbare doekjes voor, lichtroze en en die kleur wordt dus enkel in de wc gebruikt. Voor de badkamer/keuken heb ik andere kleuren.
Puur uit intresse: Wat doet de baking soda/azijn combinatie, behalve een beetje bruisen door het vrijgekomen CO2, qua schoonmaken? Slim trouwens de aparte kleur doekjes voor de wc.
Voor ontkalken is alleen azijn al voldoende toch? Juist door het toevoegen van de baking soda reageert een deel van je effectieve zuur weg, waardoor minder kalk opgelost kan worden. Misschien heb ik het mis hoor. Maar dat was mijn gedachte erbij.
Ik heb in een oude glassex flacon wat bleek gedaan en aangelengd met water. Dat spuit ik aan het eind van de dag altijd even over de wc bril en neem het af met wat wc papier. en haal er een borstel doorheen met ecover wc reiniger. Eens keer per week sop ik hem echt uit met bleek.
Door het bruisen heb je meteen een makkelijk "sopje" in de pot om hem goed schoon te kunnen borstelen.
Ik maak het toilet schoon met chloor (de pot, met wc borstel) en de bril/buitenkant pot/achterwand/vloer met schone doek met azijn of spuitbus witte reus. Onder die rand met zo'n wegwerpdoekje maar dat doe ik niet elke x. Heb die wegwerpdoekjes voor als ik even snel de pot wil schoonmaken, gebruik ze bijna dagelijks.
Als ik zo'n soort schoonmaaktopics lees, vind ik mezelf altijd zo smerig haha. Even over schoonmaakmiddelen: - chloor nooit mengen met allesreiniger of gieten oer WC-blokken. Hierdoor ontstaan schadelijke gassen! - Baking soda en azijn reageren met elkaar. Dat bruist, maar je houdt geen enkel actief bestanddeel over.
Er blijft niets over, dat klopt, maar tijdens het proces werkt het wel heel goed. Wordt ook aangeraden als je gootsteen verstopt zit.
Ik vraag me inmiddels wel af wat het dilemma met de schoonmaaksters is. Als antwoord op je vraag: ik doe het toilet met twee doeken en (de horror) een sopje!
Ik gebruik altijd mijn nagels om de meest hardnekkige poepspetters af te krabbelen. Werkt écht het allerbeste....