Je zou niet hoeven schuren of gronden, makkelijk te verwerken zijn en overal op te gebruiken. Dat klinkt reuze Interessant! Maar werkt het ook echt?
Reuze makkelijk om erop te smeren maar daar blijft het ook bij. Ik heb er verschillende meubels mee gedaan. Ja, super makkelijk zo zonder schuren, gronden enz Maar na het verven moet er sowieso nog een beschermlaag overheen. Lak of wax wat vervolgens moet uitharden. Doe je dit niet dan kan je de verf er zijn met een natte doek vanaf poetsen. Ik heb beide gebruikt. Op paar de wax en paar meubels de lak. Die sloanverf smeer je er zo op zonder te schuren of te gronden en kan je er met een doek vanaf vegen als je geen beschermlaag gebruikt. Verf ligt dus vrij los op ondergrond van het meubel. Het gevolg is dan dat ALS Je er flink tegenaan stoot, er meteen een heel stuk vanaf vliegt die je niet zo even met verf bij kan werken. Ik merkte dat de meubels veel gevoeliger werden. En even stuk speelgoed tegen de tafel of stofzuiger tegen de kast en hop, stuk eraf. Vlekken die door de verf kwamen of van buitenaf in de verf. Iets waar ik met gewone verf geen last van had. Met die sloanverf moet je ook geen strak verfwerk verwachten. Je ziet zeg maar de streken van de kwast. En toen was ik er klaar mee en wilde ik het overschilderen. Helaas, dat kan niet en zeker niet met verf op terpentine basis. Dat pakt niet. + Onderlaag van sloan is niet sterk dus alles moest eraf. Wat een takkenwerk. Vooral datgene waar de lak overheen zit. Niet doorheen te komen. Schuurmachine erop, stukken met plamuur mes en afbijt afgestoken en nog stukken die er niet vanaf te krijgen waren. 1 kast heb ik zo weg geflikkerd. Echt , ik was meer tijd aan dit alles kwijt dan gewoon schuren, gronden en rest van ritueel. Nog een schilderbedrijf gevraagd voor kosten van tafel overnieuw schilderen en die vervloekte het spul. Ken een paar mensen die deurkozijnen en babykamer ermee gedaan hebben en die zijn er heeul snel op terug gekomen Als je gaat zoeken dan zal je genoeg ervaringen vinden. Ook veel positieve. Gek genoeg
Ik heb ook een aantal kastjes met Annie Sloan verf gedaan en herken dat je de verf er makkelijk afstoot. De strepen die je ziet van de kwast, dat is juist de bedoeling, je koopt er zelfs een speciale kwast voor. Ook door de wax krijg je een minder egaal effect, maar dat hoort zo bij kalk verf. Als je dat niet mooi vindt kan je beter voor andere verf gaan. Ik hou van de kleur duck egg blue. En het verft gewoon heel makkelijk, de wax is meer werk dan het schilderen.
Hier ook 2 meubels er mee gedaan. Zelfs de speelgoedkast van de kinderen. Het makkelijk er af stoten herken ik totaal niet. Alles zit er nog prima op. Wel heb ik onze eerste kast met wax behandeld en de 2e niet. De 2e zal ik nog wel een keertje doen, want hij voelt nu korrelig en krijtig aan en is wel wat gevoeliger voor krassen. Met de wax er op nauwelijks. Wel heel goed ontvetten voordat je gaat schilderen.
Ik heb t gebruikt voor de babykamer en een bureau voor de oudste. Wel goed wax gebruiken. Ik heb het met een spons er op gebracht, dat verfde het makkelijkst.
Hier 2 kasten gedaan. Goed waxen daarna, dan kan het veel hebben. Hier zelfs de speelgoedkast gedaan en totaal geen beschadigingen. Wel met speciale kwast waxen en heel dun aanbrengen anders krijg je vetvlekken. er staan filmpjes online. Ik heb de verf met een lakrollertje gedaan omdat ik van iets strakker houd.
Voor mij nooit meer. Wat een ramp die verf, en vooral de wax. Ik vind het resultaat ook niet mooi, maar dat is natuurlijk persoonlijk. En inderdaad het is absoluut niet slijtvast.........