misschien heeeel dom van mij hoor mar lees hier van alles over sprongentjes etc maar wat is dat nou eigenlijk??? heb al wat gezocht op google maar vind het zo onduidelijk! iemand een link ofzo naar een pagina die het wel duidelijk uitlegd?????
Daar wordt een ontwikkelingssprong mee bedoeld. In de tijd dat je kindje een 'sprongetje' door maakt kan je kindje wat hangerig/huilerig zijn, slechter slapen of slechter drinken. Je ziet dan dat ze zich aan het ontwikkelen zijn en iets nieuws leren. Of dat ze een groeispurt doormaken. Oei ik groei spreekt over deze sprongen. Dat is een boek. Volgens mij is er ook een internetsite van. Weet ik eigenlijk niet zeker. Het ene kindje heeft er meer last van dan het ander. Het boek geeft aan wanneer je kindje deze sprongen ongeveer door maakt. Maar moet zeggen dat het bij mijn dochtertje niet echt klopt hoor. Maar ik zie bij haar wel, dat ze de afgelopen dagen overdag minder sliep en ze nu erg bezig is met het grijpen en pakken. Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Zie nu pas dat onze kindjes precies even oud zijn! Rond de 3 maanden zou er dus een sprong moeten zijn volgens oei ik groei. Heb je iets gemerkt?
Nou volgens mij heeft cyntje het wel goed uitgelegd. Oei ik groei is een boek waar ze daari over spreken. Maar ik vind het wel een beetje veel herhaling (heb 'm gelukkig goedkoop/tweedehands). Maar soms wel handig om in terug te kijken wel tijden je het kunt verwachten. Maar ik heb lang niet alle punten gemerkt. Nu met 6 maanden wel... Pfff Edit: Chantal heeft het natuurlijk uitgelegd...
Ja... ik had het hier uitgelegd?? Of ben ik nu kippig? Waar is mun reactie?? Ik heb dat boek ook maar gebruik hem amper. Eigenlijk word in elk hoofdstuk 90% herhaald. En me aangemeld bij de sprongenwekker via de mail. Maar ik geloof dat ik 2 x geen melding meer heb gehad. Achja... we merken het zelf wel aan Lars (soms beter en soms rollen we er gemakkelijk doorheen)
Ooh dat is handig die sprongen wekker! Maar als ik me aan wil melden, kent hij de plek op de site niet. Maar zo kan het wel, maar krijg ik ook een magazine thuis ofzo...? Nou ja, ik zie wel, heb het gewoon gedaan! Aanmelden sprongenwekker | Oei, ik groei | Oei, ik groei!
Ook ik heb 't boek 'Oei, ik groei' en 't kan een handige hulplijn zijn, of je weet in elk geval wat je te wachten kàn staan rond een bepaalde leeftijd. Dat wil niet zeggen dat 't ook echt precies zo gaat gebeuren natuurlijk, ieder kind is anders en dus zal ook de ontwikkeling van ieder kind anders zijn, het zijn vooral de hoofd- richtlijnen waar je wat aan kunt hebben. Van de voorgaande 'sprongen' hebben wij niet veel gemerkt bij Dennis bijvoorbeeld, hoogstens dat hij wat slechter sliep of wat jengelig was, maar de fase waar hij nu is aanbeland is heel duidelijk de '19 weken sprong', wat ie vandaag precies is geworden. Er klopt best veel van wat er in het boek staat moet ik zeggen. Ik heb ook ergens een topic geopend met een vraag over deze sprong, maar die is ergens naar de achterkamertjes verdwenen geloof ik, niemand wist 't antwoord blijkbaar, hihi.
Bij mij deed de site het van de week niet. Mijn kleintje was van de week erg huilerig etc en ik dacht ik kijk eens in het boek; verhaal klopt precies bij haar leeftijd. (ik geloof nooit zo in van die boeken) maar dit klopte wel
vind alleen van het oei ik groei boek dingen ze ze zouden kunnen na een sprong echt overdreven. Met 6 maanden zouden ze oa het volgende kunnen Duwt deuren dicht (deed mijn oudste pas toen hij ging lopen) Haalt kasten en planken leeg (hij kan niet kruipen of tijgeren en als ik hem bij een kast zou leggen komt hij niet bij de plank) Haalt speeltjes uit elkaar zoals lego steentjes (kon mijn oudste ook pas veel later) Zegt 'boe' (=boem) als iets valt, aai, hatsjiie(serieus met 6 maanden?) Kan blazen klapt in handen Gaat zelf zitten als hij ligt Gaat zelf zitten als hij staat staat los Loopt met steun en zou kan ik nog wel even doorgaan.. Kunnen kindjes dit serieus allemaal met 6 maanden want dan ga ik me dus erge zorgen maken. Mijn oudste kon dit allemaal niet dus geloof niet zo in die sprongetjes zoals Oei ik groei dit aanhoudt maar wel dat ze sprongen meemaken
nee hoor dat hoeven ze zeker nog niet te kunnen. Ieder kind heeft zijn eigen tempo. Ik had dat boek ook maar aan de ene kant vindt ik het echt allemaal onzin. Vroeger bestond dit ook nog niet Ieder kind is anders en de ene is sneller in zijn/haar ontwikkeling en de andere iets langzamer.
Ik heb het boek niet en ik vind het onzin. Er is hier op het forum behoorlijk wat over geschreven, hier bijvoorbeeld: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/226959-oei-groei-onzin-wetenschappelijk.html Hier wordt overigens wel bevestigd dat elk kind periodes doormaakt, het is natuurlijk erg frustrerend als je wil lopen en het lukt niet. Het kan best zo zijn dat kinderen "ineens" iets nieuws lijken te kunnen, maar als ik naar m'n eigen kind kijk, dan gaat het eigenlijk heel geleidelijk. Natuurlijk is het zo dat er op een gegeven moment echt voor het eerst los wordt gelopen, of een woord wordt gezegd: maar daar gaan allerlei fasen aan vooraf die minder ingrijpend lijken. Maar veel mensen herkennen wel sprongen bij hun kind: het kind gaat eerst een lastige periode door en kan daarna iets nieuws. Het is natuurlijk fijn te weten dat zo'n lastige periode weer ophoudt, maar daar heb je natuurlijk geen boek voor nodig .
@Isis: Het gaat er in het boek niet om wat ze allemaal moeten kunnen, maar wat ze zouden kunnen vanaf die periode/sprong. De ene doet dit en de ander doet dat (kiezen uit het zogenoemde winkeltje). Ik vind het niet volledig onzin, maar niet alles klopt hier. Of ik merk niet alles op de benoemde momenten eigenlijk. En het boek herhaalt belachelijk veel, Had wel meer dan de helft dunner gekunt... Maar ik vind het wel fijn als het wel op hetzelfde moment komt, dat ik weet waar het vandaan komt. Maar verder.. ja het zal voor elk kindje anders zijn.
Ook hier bij beide kinderen zijn de sprongen anders. allebei kregen ze dit met 4 maanden ipv 4.5 maand. de oudste kreeg veel inpulsen tegelijk en moest en zou allen kunnen.als het haar niet zinde,dan huilde ze. de jongste pakt eruit wat ze wilt en de rest ziet ze wel wanneer ze het kan.Daarom heb ik bij haar veel minder moeite met de sprongen ,dan met de oudste.Die was het ergst.Zo erg,dat ik haar niet stil kreeg.