Onze dochter is nu 5,5 maanden en krijgt nog volledige borstvoeding. Deze wil ik langzaam gaan afbouwen, maar met welke flesvoeding zou ik dan moeten beginnen? We zijn wel al een beetje begonnen met fruit.
Wacht je nog tot de 6 maanden? Want met 6 maanden kan je gelijk starten met opvolg melk. Dan hoeft je kindje niet over te schakelen van de bv naar zuigelingenmelk en daarna weer naar de opvolg melk. Ja ik kreeg na mijn bevalling te horen dat hypoallergene voeding achterhaald was dus ik geef mijn dochtertje standaard fv van friso. Mocht je dit wel willen dan kan je uiteraard van ieder merk de hypoallergeen variant gebruiken en ook de standaard kan van ieder merk.
Ik krijg steeds meer moeite om genoeg te kolven voor de dagen dat ik moet werken..Daarom willen we langzaam gaan afbouwen. Alleen afgelopen zaterdagavond hadden we een fles geprobeerd van het kruidvatmerk en zondagmiddag moest ons meisje ineens overgeven. Ze had ook wel heel veel gedronken, misschien hadden we het eerst wat moeten mengen met borstvoeding. En maandagochtend moest ze nog een keer overgeven. Het kan toeval zijn, misschien was ze ook gewoon beetje ziek (want ze was ook veel stiller en lichte verhoging) of was de voeding ineens teveel tegelijk. Maar vroeg me af of er veel verschil in de diverse merken zit?? En 5,5 mnd of 6, dat maakt toch ook niet meer zoveel uit???
Heb je al neusspray geprobeerd om je tsr op te wekken? Wellicht lukt het kolven dan beter. Kunstvoeding ligt veel zwaarder op de maag. Ik zou eerst een klein beetje geven om te wennen. En idd mengen met bv. Er zit eigenlijk geen verschil in kunstvoeding. De.een klontert wat meer dan de ander maar de kwaliteit is hetzelfde. Misschien een licht verteerbare variant proberen?
Met de tsr is volgens mij niks mis mee, die voel ik wel..alleen er komt gewoon niet meer zoveel. Vandaag bv 3x 100 ml, terwijl ze 3x 160-170 wil drinken als ik er niet ben. Paar weken geleden had ik nog volop. Afgelopen week heb ik al iets meer gekolfd en dit weekend stonden mn borsten soms ook op springen, maar vandaag was het dus erg weinig. Denk dat we afgelopen weekend gewoon veel te veel tegelijk gegeven hebben. Als je alleen nog maar bv gewend bent en je krijgt dan een zwaardere fv en ook nog eens erg veel (want ze had wel dorst), dan was het misschien too much... Ook net begonnen met wat fruit, ze zal aan al die smaken moeten wennen denk ik.
E Ik vind 3 keer 100 ml niet verkeerd hoor! Je bent immers een mens en geen machine die telkens dezelfde hoeveelheid afkolft. Ik zou gewoon eens kijken of ze aan die 100 genoeg heeft als je er niet bent. Borstgevoede kindjes houden van kleinere hoeveelheden maar drinken vaker. Tevens heb je met het voeden uit de fles het zogenaamde doordrinkeffect; de melkstroom uit een flessenspeen blijft gelijk en alsmaar stromen. Terwijl bij live aan de borst drinken wordt de melkstroom geleidelijk aan minder waardoor je baby een seintje krijgt dat een borst leegraakt en daardoor laat hij los. Bij een fles is de melk 'zomaar' zonder dat 'seintje' leeg. Uit een fles drinkt je baby vrijwel altijd meer dan uit de borst. Dus nogmaals, ik zou proberen als je weer "slechts" 100 ml kolft om haar dat gewoon aan te bieden. Wat ze tekort komt haalt ze bij jou later live wel weer in. Maar als je toch wilt starten met kunstvoeding: kleine beetjes en geleidelijk aan opbouwen. Succes!
Bedankt voor je reactie. Ben al langer aan het kolven en ze drinkt ook al langer uit de fles, maar aan 100 ml heeft ze dan echt niet genoeg. Ze drinkt elke keer maar uit één borst en ik kolfde dan ook maar aan één kant en dan haalde ik wel 150-160 ml. Maar nu haal ik maar 100ml met 2 borsten. Maar is het verstandig om na de borstvoeding met hypoallergene voeding te beginnen of is dit niet nodig. Is het vooral van belang om rustig aan op te bouwen?
Mwah ik zou gewoon standaard voeding nemen en dan mengen met je bv. Eerst 1 schepje kv en dan geleidelijk aan steeds meer. Ik zou niet in 1 keer beginnen met kv. Denk je ook aan het geleidelijk aan afbouwen van je productie?
ALs je een paar weken geleden nog genoeg had, dan is de kans groot dat je nu in een regelperiode zit. ALs je kv wilt geven, dan kan dat, maar je kunt natuurlijk ook gewoon even flink op verzoek aanleggen (en dan twee borsten per voeding aanbieden, na 4 maanden is dat meestal nodig). Grote kans dat je cyclus er aan zit te komen en dat je daarom in een dipje zit.
He, dat wist ik nog niet. Ben nu 5,5 mnd aan het voeden, maar mn cyclus is nog niet gestart. Heb toevallig wel al 2 dgn een onbestemd gevoel in mn buik, dus het zou kunnen. Buiten dat ik moeite heb om genoeg te kolven had ik voor mezelf bedacht om te proberen om minimaal een half jaar te voeden omdat dat vaak wordt aangeraden. Het is niet zo dat ik perse over wil stappen op kv, maar willen het nu langzaam wel gaan introduceren zodat ik zelf ook iets meer vrijheid heb en we ook makkelijker iemand kunnen laten oppassen. Door het feit dat het kolven nu moeizamer gaat moeten we dit misschien net iets eerder doen, want ons meisje moet natuurlijk wel voldoende drinken. Als het mogelijk is met de produktie wil ik proberen om ochtend en/of avond voeding nog aan te houden.
Vaak heb je de eerste keren rondom je cyclus een dipje. Is vaak op te vangen door even wat vaker aan te leggen/kolven. SOms schiet de melk lastiger toe, en dan helpt syntocinonspray vaak prima. Op zich begin je met zes maanden als ze vast voedsel gaan eten op een natuurlijke manier al aan afbouwen. Voordeel van moedermelk naast de hapjes is wel dat moedermelk enzymen bevat die het makkelijker maken voor je kind om vast voedsel te verteren en verdragen. En als er geen allergien in de familie zijn kun je met zes maanden ook rustigaan beginnen met het aanbieden van aangezuurde zuivel zoals yoghurt en kwark. Hiermee kun je ook in een deel van de zuivelbehoefte van je kind voorzien als je minder wilt kolven vijvoorbeeld. Je hebt niet perse meteen kv nodig.