slaapproblemen bij een pasgeboren baby.

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Daantje57, 5 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Hallo Allemaal,

Wij zijn sinds kort de trotse ouders van een zoon. Ons mannetje drinkt goed, en s'nachts slaapt hij meestal ook redelijk goed. Maar overdag, vooral na de middagvoeding van ongeveer 12 a 1 uur is hij soms de hele middag wakker. Hij slaapt tussendoor in tijdens de voedingen maar als ik hem dan in zijn wiegje leg begint hij te huilen. Ik probeer hem wel even te laten liggen maar na een paar minuten huilt hij zo hard dat ik hem uit bedje haal om hem te troosten. Tijdens de middag huilt hij ook veel. Pas na de avondvoeding van ongeveer 8 uur wordt hij weer rustiger slaapt hij weer makkerlijker.

Een ander probleem waar ik tegenaan loop is dat hij eigenlijk op zijn zij wil slapen. Als ik hem op zijn zij in de wieg leg als hij slaapt, slaapt hij veel makkelijker door als wanneer ik hem op zijn rug leg.

Ik hoor graag ervaringen en tips van jullie, want ik maak me soms best zorgen dat hij misschien niet genoeg rust krijgt.

groetjes, Daantje57

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Hij wil gewoon lekker bij mama zijn.. Gewoon aan toegeven joh
    Je kindje is een week oud dat gaat vanzelf over hoor
    Dus ik zie daarin geen probleem, hou m lekker bij je..

En je kan m ook op zn zij leggen..
    Evt nog in een zijslaap kussen

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Als mijn baby op zijn zij wil slapen leg ik hem op zijn zij. Hier is dat overigens buik ;).
    Het huilen is denk ik clusteren. Lekker mee op de bank/bed gaan zitten en veel aanleggen. Bij flesvoeding is dat lastiger.. Dan kun je hem wel bloot op jouw blote huid leggen en zo lekker kroelen.

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Joh je kindje is nog geen 2 weken oud, heeft 9 maanden lang bij mama gewoond en moet het nu ineens "alleen" doen.... die snakt naar de nabijheid van mama!
    Dus gewoon lekker bij je nemen en lekker kroelen! Mijn twee dochters hebben de eerste drie, vier maanden 's avonds altijd lekker bij mij op de borst gelegen en vielen daar heerlijk in slaap!

5. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Inderdaad, lekker bij je houden. Zoë vond dat ook heerlijk en werd daar rustig van. Je zou eventueel ook een draagdoek kunnen overwegen.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze zoontjes zijn bijna even oud. Ik las de avond voor mn bevalling iets geweldigs in een boek ( Lekker slapen zonder huilen ) "Een pasgeboren baby heeft geen slaapprobleem. Dat hebben alleen de ouders."

Ik zou een kindje van een week oud nog niet laten huilen in zn wiegje, die heeft nog heel erg veiligheid en geborgenheid nodig. Lekker bij je in de buurt houden. Vanaf een week of 6 is een ritme wat makkelijker te vinden.

Mijn zoontje slaapt ook graag op zn zij, ik wissel 't s nachts af, links rechts rug.

7. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Zoals hiervoor gezegd: lekker bij je houden!
    Je hoeft niet bang te zijn dat je hem hiermee verwend. Ons meisje heeft bijna 9 weken alleen in onze armen geslapen overdag (in de nachten sliep ze prima in eigen wiegje). Ik probeerde het wel steeds in haar wiegje maar was elke keer geen succes overdag dus ze lag elke keer al snel weer bij ons op schoot. En na die 9 weken sliep ze ineens wel in haar eigen wiegje overdag. Van de ene op de andere dag. En nu slaapt ze niet meer in mijn armen of op schoot en mis ik dat heel erg haha

8. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Bedankt voor al jullie reacties!

Na wat googlen denk ik inderdaad dat onze kleine aan het clusteren is. Toen hij na de voeding van 11 uur vanmorgen niet ging slapen heb ik niet meer (zoals ik eerst deed) steeds 3 uur gewacht met de volgende voeding. Hij heeft hierdoor wel heel veel aan de borst gelegen en viel dan vredig in slaap op mijn schoot. Hij ligt nu lekker in de kinderwagenbak naast de bank te snurken.

1 nadeel hiervan. Zere tepels! .... meer mensen hier last van?

9. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Goed aanleggen! als je zere tepels hebt, dan heeft hij niet goed aangehapt. Hier moet je goed op passen, anders heb je binnen no time kloven. En bij BV hoef je niet op de klok te kijken he, enkel naar je baby! Fijn dat het clusteren lijkt te helpen

10. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ja ze worden na een paar uur wel wat gevoelig.. Goed aanleggen zodat je geen kloven krijgt. Meer tips heb ik niet, ik zit hier ook weleens wat moeilijk te kijken als mijn borsten zo leeg zijn en hij weer hapt :).

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier deden m'n tepels op een gegeven moment ook zeer met clusteren maar zit aardig ruim in m'n melk en heb s avonds ook 'genoeg' en zit dan niet met lege borsten. Maar gewoon eraan toegeven, is ook goed voor je productie.
    En verder als je kleine lekker bij je wil slapen, daar aan toegeven.
    Als je 'm weg wilt leggen en hij wordt steeds wakker, soms wil het helpen om ongeveer 20 min. te wachten zodat ze in een diepere slaap zijn.
    Hier slaapt ze regelmatig op haar buik omdat ze dan rustiger slaapt. Ze slaapt toch bij mij in de buurt dus maak me daar ook niet zo druk om.
    Hier momenteel een dochter die vrijwel alleen s nachts nog slaapt of lopend in de draagzak maar zodra ik stil sta is ze weer wakker.
    Ze mag de hele dag bij me slapen maar t is wel erg frustrerend als een kindje dat zelfs niet doet.
    Maar vermoedt dat het hier een oorzaak heeft, ze is ook erg onrustig, oudste heeft allergieën dus dat proberen we eerst uit en anders moeten we verder kijken.

12. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    hoi allemaal,

na een dag toegegeven te hebben aan het clusteren heeft Maurits ons afgelopen nacht de hele nacht wakker gehouden. uiteindelijk hebben we hem om 6 uur in de ochtend maar bij ons in bed laten slapen. wel op zijn eigen matrasje onder zijn eigen lakentjes bovenop ons laken.

Ik weet niet of het iets met elkaar te maken heeft, zou wel erg snel zijn om ergens aan te wennen.

13. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    heel herkenbaar wat je allemaal schrijft (behalve een hele nacht wakker zijn dan maar misschien krijg ik die nog ;)

mijn dochter is 11 dgn en ik herken alles wat je schrijft...t maakt mij ook onzeker...mijn borsten voelen slap maar ik hoor haar wel klokken de eerste 2 minuten dat ze drinkt...ze plast en poept meer dan genoeg dus ik mag mij geen zorgen maken dat ik te weinig heb, toch doe ik dat wel...

wij gaan morgen kijken of het slapen in de kinderwagenbak beter gaat...hup in de woonkamer erbij...ik weet dat een vriendin van mij dat ook deed de eerste weken...t scheelt voor jezelf ook een hoop heen en weer geloop op die trap (wat helemaal niet goed is na een bevalling)..

vandaag ging het "clusteren/regelen" iets beter dan gister, gister zat ik echt van 10:00 tot 13:30 en van 16:00 tot 22:00 uur...ppfff...
    vandaag wilde ze vanochtend al na 2 uurtjes een voeding maar ging daarna wel in een diepe slaap. Om 14:45 u wakker gemaakt en sindsdien slaapt ze niet, is ze onrustig, mondje gespuugd, grote poepbroek gemaakt (krampjes?) en nu slaapt ze weer sinds 19:00 uur...

handenvol dus, ik heb er nl nog 2 rondlopen...dus de adviezen van een aantal dat je er gewoon aan moet overgeven en bij je moet houden is voor mij onmogelijk....(hoewel nu kan t nog, mijn man is nog 1,5 wkn thuis)...

14. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    De afgelopen dagen ben ik bang geworden dat het vele huilen misschien ook komt door honger...

Vanmorgen kwamen ze langs van het consultatiebureau om hem te wegen en hij was sinds vorige week donderdag 40 gram afgevallen. De dame maakte zich er niet zo druk over maar ik maak me toch erg veel zorgen, ook omdat hij zoveel huilt.

Mijn man en ik hem daarom een kolf apparaat gekocht. Net heb ik gekolfd aan beide borsten en ik kreeg er ongeveer 40 ml. uit. Hij dronk dit echt in een minuut op, daarna heb ik hem nog aan de borst gehad maar ik had het gevoel dat die bijna leeg waren.

Ik wil eigenlijk geen gewoonte maken van het kolfen als het niet nodig is, ook omdat ik graag borstvoeding wil blijven geven en ik bang ben voor tepel/speen verwarring. Maar ik maak me erg druk over zijn gewicht en gezondheid.

15. petra2278

petra2278 Fanatiek lid

11 sep 2009
    1.018
    0
    0
    tuurlijk maak je je daar zorgen over, zou ik ook doen. baby's horen te groeien toch? hoevaak komt ze voor een voeding?
    is je baby veel afgevallen na de geboorte? en zat hij toen weer snel op zijn geboortegewicht? hoelang duurde dat?

mijn dochter is gister gewogen tijdens thuisbezoek CB, en zij is 200gr aangekomen in 1 week tijd...ze heeft veel poep en plasluiers dus ik maak mij juist niet zorgen om dat ze honger heeft.

houdt er wel rekening mee dat met kolven (en zeker de eerste keren) je veel minder kolft dan dat je kindje drinkt. Mijn eerste keer kolven leverde net aan 60cc op....een 2e keer maar 15 cc toen ze maar 1 borst leegdronk in de nacht (andere borst gekolfd)

ze zeggen dat je borsten altijd melk hebben, of ze nu slap aanvoelen of niet...misschien kan je tussendoor wat extra kolven, dat stimuleert je productie. Heb je goed toegegeven aan de regeldagen?

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

Misschien is het handig om even bij het forumonderdeel 'borstvoeding' een topic met je vragen te openen, daar zitten veel meiden die er veel vanaf weten en die zien dit topic waarschijnlijk over het hoofd. Succes!

17. Gazy

Gazy Niet meer actief

Mijn meisje kan ook tussen voedingen door wakker zijn.. veel huilen..
    Ik probeer haar dan gewoon te koesteren bij me te houden, met al mijn aandacht bij haar te zijn. ook snachts wil het wel eens zo zijn dat ze na een voeding niet lekker in slaap komt.
    Dan valt ze in slaap op mijn borst en leg ik haar daarna tussen onze kussens in.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier slaapt ze sowieso bij me. Eerste weken direct naast me, inmiddels leg ik haar in de cosleeper.
    Ze komt hier slecht in slaap als ze wakker was dus dan doe ik haar in de draagzak en als ze slaapt leg ik haar wel eens even over zodat ik even iets makkelijk m'n huishouding kan doen. 's Middags slaapt ze vaak na een voeding gelijk weer verder, dan kan ik haar ook ook wat gemakkelijker wegleggen. Zodra ik haar hoor kijk ik ook gelijk even, soms zoekt ze de speen of ik schommel de kinderwagen even iets heen en weer en slaapt ze weer verder.
    's Avonds is ze ook wat meer aanwezig en doe ik haar in de draagzak en gaan we even wandelen. Zij slaapt dan met de speen en kan ik de oudste rustig op bed doen. Als die er in ligt heb ik weer tijd voor de jongste.
    Huishouding is nog wat zoeken, er blijft nog veel liggen maar dat zal ook wel beter worden. Ze was hier tot vorige week erg onrustig en niet stil te krijgen, ook niet rustig bij ons en ze sliep alleen nog s nachts. Sinds maandag ben ik op hypo allergeen dieet en het lijkt te werken. De oudste heeft hier ook allergieen dus ik was er al alert op.
    Groeien doet ze hier als kool, 2 kg in 6 weken tijd en is haar ook echt aan te zien haha, overal spekkies.

@Daantje, wil hij wel steeds drinken? Hier wilde ze vaak de borst niet als ze zo huilde en ze spuugt ook veel.
    Als hij steeds ook wil drinken als je aanlegt en weinig spuugt, zal het waarschijnlijk wel honger zijn. Probeer hem goed te volgen en ook steeds aan te leggen. let erop dat hij wel effectief drinkt. Een kindje kan prima een uur aan de borst liggen zonder effectief te drinken en blijft dan ook hongerig. Je kunt borstcompressie toepassen als hij minder actief begint te drinken. Zo krijgt hij makkelijker de melk binnen en ook beter de achtermelk waar ze op groeien en op slapen.
    Kolven zegt niet altijd wat, dus probeer dat zo min mogelijk te doen, daar maak je alleen jezelf maar onzeker mee.
    Ik zou nu even flink investeren in vaak aanleggen, kruip anders lekker samen 1-2 dagen in bed en leg 'm bij elke 1e kik of zoekreflex aan. Zelf goed eten en drinken en pak je rust.
    Hou 'm lekker bij je.

@petra, ik zou een draagdoek of een ergnomische drager aanschaffen (ik heb een bondolino en een draagdoek maar door haar onrust kreeg ik haar er niet in, binnenkort weer even oefenen). Als ze na de voeding onrustig blijft, doe ik haar daarin en heb ik m'n handen wat meer vrij. Met wandelen valt ze vaak wel in slaap, heeft m'n oudste ook de aandacht en kan ik haar later soms weer even overleggen. Hier slaapt ze ook de hele dag in mijn buurt, dan maak je het jezelf een heel stuk makkelijker.
    Ik weet hoe 't voelt, hier wilde ze laatst clusteren van 18-21u en m'n man had late dienst en moest dus de oudste ook in de pyjama en op bed zien te krijgen en die huilde ook een paar keer.
    Hier af en toe ook momenten dat ik er even gek van word, gelukkig wordt het nu langzaam iets makkelijker.

19. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Bedankt voor jullie reacties, ik probeer me niet teveel zorgen te maken maar ik vindt dat wel erg moeilijk.

@petra:
    Onze kleine komt s'nachts ongeveer om de 3 a 4 uur voor een voeding. Overdag weet ik het eigenlijk niet omdat hij zoveel wakker is en zoveel huilt. Echt tekenen van honger, tja hij hapt eigenlijk de hele dag dus.... ik geef hem in ieder geval 8 voedingen per dag.
    Met de geboorte woog onze kleine man 3700 gram. De dagen daarna viel hij af tot 3560, maar tijdens de kraamweek kwam hij ook weer veel aan en vorige week donderdag woog hij 3740, gisteren dus weer 3700.

@red:
    Hij drinkt graag aan de borst en ook uit de fles (hebben we vandaag geprobeerd) en hij spuugt niet veel uit. Eigenlijk wil hij het liefst heel veel aan de borst.

we zijn er vandaag echter zeker van geworden dat Maurits en ik allebei spruw hebben, we dachten dit al maar de huisarts wuifde het weg. Gelukkig is onze buurvrouw kinderarts. Die heeft vanmiddag even gekeken en zei meteen dat het spruw was. Dit kan dus ook wel de reden van het huilen en afvallen zijn, misschien drinkt hij hierdoor minder effectief.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, spruw kan een hoop verklaren. Dat doet pijn, drinken gaat moeilijk etc. Huisartsen hebben daar wel vaker weinig kaas van gegeten, wat erg jammer is, omdat vrouwen en baby's dan niet of op de verkeerde manier behandeld worden.
    Heb je iets gekregen voor de kleine en jezelf? Ik hoop dat jullie er snel vanaf zijn en hij weer genoeg binnen krijgt!

Deel Deze Pagina