Hallo allemaal, Ik ben de trotse moeder van een zoontje van bijna 13 weken. Hij sliep laatst een dikke week goed door en dronk zijn flessen goed leeg. Sinds eergisteren is hij weer aan het 'klooien'. Fles niet fatsoenlijk leegdrinken, maar ook overdag veel slapen en snachts omspoken... Nu vraag ik mij af of het kwaad kan om hem overdag meer wakker te houden. Dit betekent dat als hij langer dan anderhalf uur/twee uren slaapt ik hem wakker wil maken. In de hoop dat hij dan vannacht weer wat langer doorslaapt... En meer 'honger' krijgt omdat hij meer bezig is en zijn flesjes dus weer naar behoren leeg drinkt! Wie biedt?
Naar mijn mening is het niet vanzelfsprekend dat iedere baby moet doorslapen. misschien als je hem overdags wakker gaat houden hij savonds/snachts oververmoeid is en wellicht helemaal niet slaapt. het valt natuurlijk altijd te proberen want kan wel begrijpen dat het vermoeiend is. Ik heb geen ervaring, omdat de kleine met 1 a 2 maand de nacht al doorsliep. maar nu is het toch wel een slaapkop hier want nu is hij rond 18:00 uur moe, naar bed en de volgende ochtend rond 8:00 word hij eens wakker succes ieder geval!
Je kunt 't proberen natuurlijk. Maar móet hij per se iedere fles leegdrinken? Mar er nooit iets blijven staan? Ik heb geen ervaring met fv, maar lijkt me dat het best eens voor kan komen dat een kindje minder honger heeft....
Rondde 13 weken hebben veel kinderen een poosje gemopper met de voeding. Bij bv zijn dat regeldagen,maar bij fv kan het ook.. Ik zou wel proberen om hem overdag wat meer wakker te houden. Geen uur, maar als je even een half uurtje kun rekken, dan kom je misschien beter uit. Al trapten mijn kids nooit in die dingen. Zeker de jongste was eigenwijs met slaap en voedingstijden.. Dus het was gewoon een kwestie van meegaan, en hopen dat het snel over was. Duurde 1-2 weken voordat ergste over was..
Ja zeker hoor, mijn dochter dronk ook niet altijd hetzelfde. OT, ik denk dat je een week geluk hebt gehad. Maar dat je kindje nu misschien weer wat harder groeit en toch die nacht voeding nodig heeft. Of liever kleine beetjes drinkt. Ik geloof wel heilig dat het onverstandig is om je kindje overdag wakker te houden. Een uitgerust kindje slaapt beter. Inderdaad door oververmoeidheid en over de slaap heen zijn. Waar slaapt hij? Misschien dat het helpt om hem op je kamer te hebben? Voelt hij jouw nabijheid. En is het voor jou ook minder vermoeiend misschien?
bedankt voor jullie reacties. - baby slaapt overdag soms 3 a 4 uren achterelkaar. Ik wil hier wat afsnoepen. Uiteraard laat ik hem wel slapen, maar net even ietsje minder dan normaal. Kan dat? - baby dronk 180/6 maar nu amper 100. Dit is al 2 weken zo. Ik heb ook even met het consultatie bureau gebeld en dat is véél te weinig. Al andere voeding geprobeerd maar het blijft hetzelfde. Uiteraard drinken babys niet altijd evenveel, maar consequent met moeite 100 weg krijgen lijkt me niet goed nog tips om er meer in te krijgen? andere fles/speen? hij heeft nu de dokter brown fles en krijgt nutrilon en een schepje nutriton. - baby slaapt bij ons op de kamer
Is de speen dan niet gewoon te klein? Vooral ook door de nutriton. Want misschien dat hij inmiddels wat minder hard zuigt, maar zoveel moeite moet doen. Overigens ken ik wel een kindje hoor, wat nooit meer dan 120 heeft gedronken. Meer kreeg ze gewoon echt niet op. Dan maar vaker een flesje. Maar goed, dan krijg je inderdaad het probleem van het wakker maken. Voed je op verzoek of op schema?
Wat voor speen zou je aanraden? Hij kan het wel op die 180, dronk hij eerst ook gewoon. Altijd minimaal 140... Ik voed op verzoek, maar probeer er overdag niet meer dan 5 kuren tussen te laten uomdat hij dan helemaal te weinig krijgt
Ik heb zelf geen ervaring met de dr brown fles, wij hebben die van difrax. Mijn dochter heeft ook nutriton. Eerst dronk ze hem dan leeg met de s speen. Maar na een tijdje lukte dat niet meer. Dan gingen we over op de m speen. Daarmee dronk ze hem dan wel leeg. Inmiddels gebruiken we minder nutriton en gewoon nog alleen maar de s speen. Maar ik weet dus niet hoe dat zit bij de dr brown fles? Bestaat daar niet een iets groter maatje speen bij? Heb ook wel eens gehoord dat de s speen van difrax er wel op past, maar een wat groter gaatje heeft dan de dr brown s speen. Maar goed, dat weet ik dus niet of dat waar is.
Hier is het vaak dat als ze overdag goed slapen, s nachts ook goed slapen. Onze uk is 1 uur wakker, s morgens soms 1,5u en daarna moe. Rekken heeft hier geen zin, overprikkeld=krijsen en dat voorkom ik liever. Overigens gaat ze nu pas wat beter slapen en ik probeer haar tot de volgende voeding te laten slapen. Meestal drinkt ze om de 3 uur dus 1 uur wakker = 2 uur slapen en dan probeer ik het tot die tijd of ze weer verder wil slapen. Soms slaapt ze dan 3 uur. Einde van de middag 1,5u ofzo en na het eten nog even een half uur tot 3 kwartier in de draagzak. Als hij kleine flesjes drinkt zou ik 'm gewoon wat vaker aanbieden. Je kunt proberen om 'm om de 3 uur een flesje te geven zodat hij overdag genoeg drinken krijgt. Dan kan hij steeds 2 uur slapen. Ik zou sowieso max. 4 uur er tussen laten en 'm dan gewoon wakker maken.
Mijn zoontje had ook van die periodes van slecht drinken en een slaapritme waar ik niks van snapte. Ik heb hem altijd maar gewoon gevolgd, dus gewoon mee gaan in zijn ritme. Soms dronk hij wel een week of 3 nog niet de helft van zijn flessen leeg, ik kon daar in het begin heel moeilijk mee omgaan. Ik dacht: je moet toch eten!!! Op een gegeven moment heb ik het maar los gelaten nu drinkt hij nog weleens slecht maar ach hij zal het niet nodig hebben denk ik dan. Laat je niet te bang maken door het cb het is goed dat ze advies geven maar vaak regelen die kleintjes het zelf wel en zijn het periodes. Hoe vervelend het ook is, ik zou je kindje gewoon volgen. Succes meid!!!
ik zou ook zeker niet gaan rekken, daar krijg je alleen maar toestanden van. Mijn ervaring is dat rekken leidt tot overprikkelde, oververmoeide kinderen die onrustig slapen.