Ach, als je kind niet meer gelooft, dan zal hij/ zij het ook niet als een ramp hoeven te ervaren dat hij/ zij gedoopt is. Dat heeft dan toch geen waarde voor je kind? Je stelt het nu net (niet aandoen) of het iets vreselijks is wat je je kind "aandoet".
Waarom vervelend vinden dat je gedoopt bent? Zoveel krijgen ze daar niet van mee hoor. Ik vond het fijner dat ze nu gedoopt is; dan als ze bijv. 16 bent. Je bent ouders om keuzes voor je kinderen te maken. Over geloven kan je discussies blijven voeren. Maar daar ging dit topic niet over. Je doet alsof je een of ander misdrijf begaat als je je kind laat dopen.
Niet hier mag ze later een eigen keuze in maken. Maar doe het lekker als iedereen er is. Die 2 maanden zijn echt niet zo erg en dan is het compleet.
Zonder dat ik hier te diep op in ga: kinderdoop is niet iets waar ik als christen achter sta. Maar ja dit mag geen religieus topic worden anders gaat het dicht. Maar mocht iemand willen weten waarom: dan leg ik het uit. In ieder geval: ik lees voorbereidingsgesorekken? Wat houdt dat in? Degene die je kind doopt kent jullie gezin toch? Of laat je je kind gewoon random dopen in de kerk in het dorp? Pure nieuwsgierigheid.. Dus wie zich vrij voelt...
Ik vind wel dat ze gelijk heeft. Ben zelf wel gedoopt maar ik vind het echt niet leuk. Gelukkig is het dan nog iets anders dan een besnijdenis,dit is alleen een plens water. Ik heb me overal als katholiek laten uitschrijven.
Bij ons is het gesprek met alle doopouders, voorbereidend over de dienst, er wordt gepraat over je beweegredenen en daarnaast, niet iedere dominee kent je, zo hebben we hier een tijdlang zonder dominee gezeten, dus zodoende gingen ook de doopdiensten naar een ander uit een andere plaats
Waarom vindt je het niet echt niet leuk dat je gedoopt bent? Je hebt toch niets meer met het christelijke geloof, zoals ik begrijp. Dan merk je er toch niets meer van?
Hier geen voorbereidingsgesprek. Je gaat alleen naar de kerkenraad om aan te geven dat je je kind wilt laten dopen. Ze nemen dat de gegevens/geboortedatum van je kind over. Elk half jaar is er een avond voor ouders die hun kind hebben laten dopen dat afgelopen half jaar. Dan praat je met elkaar en de dominee over de christelijk opvoeding, hoe je daar mee om gaat enz. Net na de geboorte komt de dominee ook op kraamvisite en krijgt je kindje een psalmbijbeltje.
Vanuit mijn pinkster achtergrond begrijp ik precies wat je bedoeld. Ik ben zelf op mijn zestiende gedoopt door onderdompeling uit eigen keus. Hier sta ik nog steeds volledig achter. Maar inmiddels ben ik met een lieve man getrouwd met een gereformeerde achtergrond. Wij zijn samen lid geworden van de nederlandse gereformeerde kerk, waar ze de kinderdoop uitvoeren. Ja, ik wil graag mijn kinderen opvoeden en bekend maken met de volwassen doop. Maar ik vind het belangrijk om mijn dochters in de kerk voor God te brengen. En ik denk dat dát het allerbelangrijkste is. Is het via kinderdoop of opdragen, de intentie om je kind bij God te brengen en Zijn hand op het leven van je kind te vragen is van onschatbare waarde! Mijn beide dochters zijn rond de 3 mnd oud gedoopt
Hier was ze een week lf negen denk ik. Voorbereiding ging hier over: kennismaken met andere ouders/ kinderen die ook gedoopt werden, de dienst samenstellen, de doop zelf doornemen, boekje samenstellen. Overigens snap ik ook niet echt wat er nou zo erg aan is dat je gedoopt bent, ik zie dit als een ritueel bij het afleggen van onze geloften, wij willen ons kind op een bepaalde manier opvoeden. Tsja als onze dochter er later van af stapt dan is dat haar keuze.
Bedankt voor jullie reacties meiden!Wij hebben toch besloten om in september te dopen.Hij is dan zes maanden en iedereen kan er dan bij zijn.
De oudste is gedoopt toen ze 8 maanden was en de jongste toen hij 3 maanden was. Ik zie de doop aan een belofte die ik maak. Dat ik m ijn kinderen opvoed met mijn geloof. Mijn man stemt in dat hij mij daarbij niet tegen werkt en brengt hen bij van zijn geloof (geen in zijn geval). Als ze de leeftijd hebben om belijdenis te doen dan kiezen ze zelf voor het geloof of niet. Voor mij betekend de doop meer dat ik ze het christelijk geloof bij breng wat ze later met mijn lessen doen is hun keuze. Net als de ander opvoed stijlen die je kiest als ouder voor je kind. Je kind beslist als hij oud en wijs genoeg is wat hij met jou lessen doet. Tanna