Met welke leeftijd kind inschrijven basisschool??

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hummeltje 1, 22 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Ohhhhhh jeeeee wat gaat het snel, of toch niet!?

Wanneer hebben jullie je peuter ingeschreven voor de basisschool?
    Ik stond vandaag even met iemand te praten die vertelde dat hij zijn kinderen al vrij snel na de geboorte had ingeschreven voor de basisschool :$ i.v.m. wachtlijsten.
    Waren jullie ook zo snel, of zit ik me nu druk te maken om niks.
    En hoe heb je besloten naar welke school je kind gaat.
    Puur van horen zeggen, of heb je er een onderzoekje op los gelaten.

Ben zo benieuwd, anders gaat ik morgen gelijk wat scholen bellen in de buurt ;)

2. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

7 jul 2010
    3.744
    1
    36
    Friesland
    Onze scholen zijn heel klein, dus altijd plek. Ik ga me van de winter eens oriënteren ;) maar dat is ene luxe probleem

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hangt van je locatie af. Hier worden kinderen uit het dorp automatisch geplaatst op de basisschool naar keuze (keuze uit 4 scholen). Wij konden dus bij wijze van spreken op de 4e verjaardag aan komen lopen.

Vier scholen:
    - 1 school viel af vanwege het gevoel wat de school bij ons opriep (moeder die om 10:00 nog vlak bij de school stonden te kletsen en te roken bijvoorbeeld)

- 1 school viel af vanwege het onderwijs type: Dalton. Dat was niet wat wij zochten voor onze oudste

de twee scholen die overbleven hebben we bezocht en een gesprek gehad met de directeur. Een school viel af vanwege de reactie van de directeur op een vraag. De andere school hadden we gelijk een goed gevoel over en dat is gelukkig nu al iets meer dan 2 jaar gebleven.

Wij zijn wel in dit dorp gaan wonen oa omdat er een groot aanbod was in het basisonderwijs.

4. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Ik denk dat het afhankelijk is van waar je woont. In de randstad zullen wachtlijsten zijn en zul je er bijtijds bij moeten zijn. Daar werken ze ook met kilometerstralen en het feit of er broertjes en zusjes al op school zitten. Wij hebben ons zoontje ingeschreven toen hij 2,5 jaar was. Met name omdat hij ook naar de bso gaat en ik zeker wilde zijn van een plaatsje. Wij zijn bij 2 scholen in de buurt bij een info avond geweest. Het is uiteindelijk dalton onderwijs geworden. De school was meer school en niet zo vrij als de andere school waar we waren. Dat was meen ik een christelijke school.

5. tuc

tuc Niet meer actief

hier wordt het volgende kind automatisch geplaats als er al een broertjes of zusje zit, je kunt dat altijd afzeggen natuurlijk.

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, in onze wijk moet dat ook.
    Onze dochter 2 weken na geboorte ingeschreven (vlak na haar geboorte was het krokusvakantie ;)) en onze zoon toen hij een paar maanden was (hij wordt automatisch met voorrang geplaatst vanwege onze dochter).

Onze dochter is nu ruim 3,5 jaar en we hebben al een voorlichtingsbijeenkomst gehad over het schooljaar en de manier van werken in de kleutergroepen!

7. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Wat is dalton onderwijs? :)

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Home

9. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Dalton onderwijs is gebaseerd op vrijheid, zelfstandigheid en samenwerken. Aan het begin van de week wordt een weekplanning gemaakt en het kind mag zelf bepalen wanneer hij wat doet als hij aan het eind van de week zijn weektaakjes maar klaar heeft. Hier wordt hij natuurlijk wel in begeleid en gestuurd.

10. sjak

sjak Niet meer actief

Hier willen ze graag dat je ze vlak na hun derde verjaardag inschrijf, maar dat heeft meer te maken met wat ze kunnen verwachten en de formatie. Zo kunnen ze (bijna) het hele schooljaar plannen. Met hoeveel kinderen een groep begint en hoeveel instromers erbij komen.

11. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Ik heb E. Vandaag ingeschreven..

De keuze was best makkelijk.. We hebben hier 2 scholen. De ene zaten ong, 35/40 kinderen in een klas,
    Andere school 21/26 en die school heeft ook beter resultaten.. Voelde ook heel huiselijk..

12. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ligt heel erg aan de regio volgens mij. Hier kun je gerust met 3 jaar of later inschrijven. Mijn oudste heb ik met 3,5 ingeschreven. De jongste ga ik wel wat eerder doen want het begint dit jaar drukker te worden met de instroom.

13. Amethist

Amethist Niet meer actief

Oh *oeps* ik moet de jongste ook nog inschrijven. Maar goed, op de school van onze keuze is geen wachtlijst, dus dat scheelt.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.784
    18.940
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ligt erg aan de regio. Soms moet je je kind al zo'n beetje inschrijven voordat je je eerste potje foliumzuur koopt ;) Op andere plekken kun je bij wijze van een week voor de 4e verjaardag aan komen wandelen. Het kan trouwens nooit zo zijn dat je kind niet naar school zou kunnen. Als je je kind ergens aanmeldt, moet de school / het bestuur zorgen dat het kind ergens onderwijs kan gaan volgen. Is dat niet op die school zelf, moeten ze een andere school voor je zoeken. Maar dan is het misschien niet de school van je voorkeur. Vandaar dat je soms (als er wachtlijsten zijn) wat vroeger moet zijn.

Ook als er geen wachtlijsten zijn. Doe je de school er een groot plezier meer als je wel ruim een half jaar tot een jaar van te voren inschrijft. Dat is voor de school handig i.v.m. planning. (Bijv. kinderen eerlijk verdelen over de klassen, waarbij ook rekening wordt gehouden met J/M, al weten dat een klas in de loop van het schooljaar gesplitst moet worden enz.)

15. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier ook geen wachtlijsten gelukkig (ondanks Randstad). Wij willen onze dochter volgend voorjaar inschrijven, zodat ze dat dan mee kunnen nemen voor de planning voor het volgende schooljaar. Ze is dan 3 jaar en een maand of 4.

16. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Vrijheid in gebondenheid, verantwoordelijkheid, samenwerken en reflectie

Ik ben een Dalton leerkracht :)

Hier kan je tot laat inschrijven maar een wijk verderop niet.

17. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Hier kunnen we inschrijven vanaf 3j9m, eerder niet. Toen we met 3j3m langskwamen voor een gesprek werd ons gevraagd waarom we er al zo vroeg mee bezig gingen :D

18. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    Hier dochter met bijna 3 jaar ingeschreven.
    Te laat dus want klas was al vol. Ze start nu pas als ze 4.5 jaar is. Andere school kan wel maar die ligt in een andere wijk dus dat doen we liever niet ivm kindjes in de buurt qua spelen.
    Zoon van 1 jaar hebben we ook meteen ingeschreven maar ze konden geen garantie geven dat die wel geplaatst kon worden . Pff

19. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Hier mmet 1,8 jaar ingeschreven, bij nieuwsgierig kijken op websites van scholen in de omgeving erachter gekomen dat sommige scholen een wachtlijst hadden. Dat je je kleine voor hun 2de verjaardag moest inschrijven omdat je anders te laat bent.

Hier op 4 scholen een rondleiding gehad en gekeken hoe ik werd ontvangen en verteld en hoe er naar de kinderen toe gereageerd werd. Ook gekeken hoe het gebouw eruit zag, vind persoonlijk dat er bij veel scholen achterstallig onderhoud is.

Nu wel happy met onze keus, is iets verder fietsen (5 minuten ofzo), maar nu staan wij er wel achter:D

20. Jatobe

Jatobe Fanatiek lid

9 jun 2013
    1.868
    2
    38
    Hier was ook geen wachtlijst. Toch hebben wij ons zoontje met 2.5 jaar ingeschreven. Na ons werd het toch plots drukker en inmiddels is er een wachtlijst en kunnen kindjes niet meer op de school geplaatst worden. Ik ben dus heel blij dat wij de inschrijving zo vroeg hebben gedaan.

Deel Deze Pagina