Daar vergis je je in, een jaar op psz vliegt zo voorbij. Het is immers geen straf voor de meeste kinderen maar een plek waar ze dolgraag heen gaan en veel plezier beleven.
De jaren vliegen pas snel voorbij als je ouder bent ( en niet meer zoveel nieuwe dingen meemaakt op een dag). Maar ik ben met je eens dat het geen straf is hoor ( geen idee waarom je die indruk hebt). Ik reageerde op tuc, die vond dat kinderen langer de tijd nodig hebben om te wennen, en dat je ze daarom zsm op peuterspeelzaal moet doen. Ik denk dat ze snel genoeg wennen, en dat een nieuwe groep geen enkel probleem is voor dl. Hier krijgen de groepen geloof ik continu nieuwe instroom.
Omdat ik overal tussenin woon (buitengebied), heb ik keuze uit 3 verschillende psz die op ongeveer dezelfde afstand zitten. Bij 2 hiervan kunnen kinderen pas vanaf 2,5 jaar terecht en bij de ander vanaf 2 jaar. Wij hebben zelf gekozen voor de laatste, we zijn daar laatst gaan kijken en onze dochter voelde zich meteen thuis. We hebben er dan ook voor gekozen om haar vanaf 2 jaar al te laten gaan. We hebben het geluk dat er in oktober 2 kindjes 4 jaar worden en dus doorstromen, waardoor we niet eerst op de wachtlijst hoeven. Zoals ik het zie: Hoe is jouw kind? (Is het kind er aan toe?) En daarnaast: Welke regels hanteert de psz qua leeftijd? Is er een wachtlijst?
Als het kon al met 17 maanden. Mijn meisje wilt zo graag en is er al zolang aan toe! Ze wordt in augustus 2 jaar en gaat per 1 september naar de peuterspeelzaal. Ze gaat overigens niet naar de opvang. Voor haar is het dus allemaal erg nieuw.
Hier kan het pas vanaf 3 jaar ivm bezuinigingen. Als ik de keuze had had ik haar vanaf 2 jaar laten gaan.
Aiden is met 2,5 jaar gegaan. Finley kan er per oktober naartoe. Dan is hij 2 jaar en bijna 5 maanden.
Tja als het kon eerder maar hier of va 2 jaar of va 2.5 jaar. Ook wachtlijsten ruim 1.5 jaar lang. We staan in 2 ingeschreven al 1.5 jaar maar degene die va 2 jaar is plek is nog lang niet in zicht. En die va 2.5 staat ze als 2e va oktober starten. Ze gaat al 1x per week naar kdv en erg makkelijk kan zich aanpassen aan veranderingen etc ik wissel vaak dagen en leidsters ook. Ze kan erg erg goed met samen activiteiten en samenspel doen met juist oudere kindjes. Ze heeft niets op haar leeftijsgenootjes maar va 3 jaar speelt ze zo leuk mee en communiceert. Dus ik kan niet wachten dat ze straks 2 dagdelen op psz begint Ze ook niet, ze is zo enthousiast als ze naar kdv al gaat: steeds ons laten opschitten vragen of we klaar zijn, zelf snel tas inpakken, zelf snel aankleden en voor de deur staan wachten. Op kdv knuffel, kus en zegt ze: "dag mama/papa! Tot vanavond!" Kan mij voorstellen als TS je kind altijd thuis was is anders kan gaan maarook erg veel hangt af van kind zelf hoe hij is
hier kan het pas vanaf 2.5 dus mijn zoontje begint na de vakantie 2 dagdelen op de ochtend en dat vind ik meer dan genoeg voor die kleintjes
Oudste is gestart met 2 jaar 3 maand, 2 ochtenden pw. Ze vindt het helemaal geweldig. Jongste start na onze vakantie in september, ook dan ongeveer 2 jr 3 mnd. Zitten ze nog een klein half jaar samen op de psz voordat de oudste naar de basisschool gaat.