Hallo allemaal, Ik ben helemaal gek van dieren en dan vooral katten en honden. Nu zit ik al heel lang te denken om vrijwiligerswerk in een asiel te gaan doen. Uiteindelijk heb ik een afspraak gemaakt in een asiel hier in de buurt om een ochtend mee te lopen. Dat gaat woensdag a.s. gebeuren. Ik ga dan meelopen op de kattenafdeling. Nu begin ik te twijfelen,kan ik daar wel tegen? Ik vind al snel een dier zielig en blijf daar dan echt mee in mijn maag zitten. Ik weet nu ook dat er genoeg dieren in het asiel zitten,maar die zie ik niet. Maar als ik het met eigen ogen zal zien,zal het me meer moeite kosten. De katten zullen nog wel meevallen,die hebben ruimte genoeg. Maar de honden die in een hokje zitten,lijkt me heel moeilijk. Zal ik gewoon gaan of niet? Het is misschien zwak,maar komt omdat ik echt een dierenvriend ben. Ben benieuwd naar jullie reacties... Xx Ilona
Ik zou gewoon gaan, maar wel met jezelf afspreken dat je op ieder moment (en dan bedoel ik ook echt ieder moment) de deur kunt uitlopen als het je te veel wordt. Voor de rest gewoon aangeven, waarschijnlijk snappen ze precies wat je bedoelt, aangezien er toch meer dierenliefhebbers in het asiel zullen werken. Succes!
Het is ook weer een leer, een ervaring, die nemen ze je niet meer af beslissen kan altijd nog.. Succes!
Ja gewoon gaan. De asiels zitten te springen om vrijwilligers! En het valt best mee hoor. Ja de honden zitten een deel van de dag in kennels, normaliter wel met uitloop naar buiten. Maar juist die vrijwilligers zorgen er juist voor dat de honden buiten komen en een wandeling krijgen etc. Ik denk dat het best meevalt, probeer je maar voor te houden dat je niet alle beesten een thuis kunt geven!
Zou zeker gaan is heel leuk... Alleen mocht je zwanger willen worden op korte termijn hou het goed in de gaten. En bij twijfel gelijk naar de honden gaan en geen katte bakken schoonmaken. Moest stoppen maar was wel te laat kwam er met 4 weken achter had geen idee van kattenbak ziekte. Hier was het zo dat je zoveel kamers schoon moest maken op een dag de een kamer wat meer bakken als de ander maar tussen door kon je even lekker kroelen of spelen. En de bakken werden in de kamertje zelf gedaan dus ze kwamen vaak even een kopje geven. En de honden worden of uit gelaten of mochten op de veld spelen. Dan werden er bijvoorbeeld 4 honden op het veld uit gelaten en werd er met hun gespeeld. Alleen met drukte is het aan poten.
Ik zou gewoon gaan, je zit nergens aan vast toch? Al denk ik dat je voor dit soort dingen wel reëel moet kunnen blijven nadenken. Ik merk dat veel dierenliefhebbers dit missen door hun grote liefde voor dieren.
Ik zou ook gaan. Je kan ook denken dat je zo ook wat voor die honden en katten doen. Mede dankzij jou krijgen ze wel verzorging en aandacht wat ze erg fijn vinden.
Als eerste bedankt voor jullie leuke,positieve reacties. @Berte,daar heb je gelijk in. Ik zal het zeker aangeven. @Ytest,het zal zeker een leerervaring worden. Ben ook heel nieuwsgierig hoe het precies gaat daar enz. @hopmarjanneke,daar heb je gelijk in alhoewel ze hier zeiden dat ze vrijwillgers genoeg hadden. Ikd enk dan,vrijwilligers kun je nooit genoeg hebben. Maar ze hadden toch wel mensen nodig voor als er mensen ziek waren of zo. Ja,ik denk inderdaad dat ik de dieren dan juist meer aandacht kan geven. Maar dat ik het dan des te erger vind als ik ze weer achter moet laten. Het is idd zo dat ik niet alle dieren kan helpen,al zou ik dat wel heel graag willen... @Dino,mocht ik zwanger worden (al zit dat er voorlopig echt niet in), dan hou ik daar zeker rekening mee. Heb zelf ook een kat en ik wist al dat kattebak verschonen dan slecht is. Je hebt hopelijk geen last gehad doordat je het te laat ontdekte? Ik ben echt benieuwd,schoonmaken enz. vind ik allemaal niet erg,maar de dieren aandacht geven en met ze spelen is natuurlijk leuker. Weet ook niet of ik de honden te zien krijg... @Edelhertje,ik zit nergens aan vast nee. Ik heb ook nog mijn werk en de ziekenhuisbezoekjes,dus wil ook geen verdere verplichtingen op me nemen. Het is idd zo dat de dierenliefde mij een beetje tegenhoudt maar aan de andere kant ook juist weer een duwtje in de goede richting geeft. Want je bedoelt dat veel dierenliefhebbers het niet doen,omdat ze het zielig vinden voor de dieren,toch? @Kwebbel,daar heb je gelijk in. Ik kan die beestjes wel wat bieden als ik ga. Jullie hebben me er nu wel van overtuigd om te gaan. Ik laat jullie weten hoe ik het heb ervaren...
Dat bedoel ik inderdaad . Soms is de dierenliefde zo sterk dat "normaal" nadenken en functioneren niet meer gaat. De situaties in asiels zijn namelijk soms niet zoals je ze graag wil zien en dan loop je soms tegen dingen aan die je graag zou willen veranderen maar dan kan het niet, dat kan gaan knagen aan je. Succes!!! Ik denk dat ook zeker een hoop voldoening uit te halen valt
Hier een met 5 jaar ervaring als vrijwilligster in een asiel voor honden en katten. Dierentehuisoosttwente. Als het druk is is het aanpoten, Ik deed honden. Ben helaas allergies voor katten. Kennels helemaal schoonschrobben uitspuiten en droogmaken..Tussen de 5 a 20 kennels. Dan alle bakken afwassen vers water en brokken. Worden afgewogen naar leeftijd en gewicht van de hond. Soms ook medictie geven,naast Ontwormen en ontvlooien. Teken uit trekken, borstelen, wassen van de honden. Katten dan niet wassen alleen bij hele hoge uitzondering. En dan honden uitlaten of met katten spelen. En vergis je er niet in dat het ook zwaar werk is. Soms moet er ontsmet worden maar dan ook echt alles. Ben je zo 3 uur zoet mee. JE went eraan dat de dieren er zitten En je haalt er voldoening uit dat je het voor de dieren doet die geen huisje hebben. Als mijn dame straks naar de PSZ gaat wil ik weer 2 ochtenden gaan helpen op het asiel.
Gewoon gaan ja! Ik heb het 5 jaar gedaan. Toen ik op mijn 18e begon was ik onervaren en had ik niet echt een idee wat ik kon verwachten. Naarmate de tijd verstreek ben ik steeds meer diensten gaan draaien en taken op me gaan nemen en het is ontzettend dankbaar werk. Wat mij door moeilijke momenten heen heeft gesleept (en die komen vaker voor dan je denkt, verkijk je daar niet op!) waren mijn ervaren collega's die ik áltijd kon bellen als ik ergens mee zat of als er ergens problemen mee waren. Je hebt hoge pieken als je een vermist dier met een dolblije baas kunt herenigen of een dier herplaatst bij mensen die ervoor willen gaan en je hebt diepe dalen als mensen om allerlei uiteenlopende redenen afscheid moeten nemen. Of een dier gewoon als vuil dumpen. Ook gebeurt het soms dat je dieren binnenkrijgt die te verwaarloosd zijn om nog te kunnen redden en die je in moet laten slapen, of die tijdens hun verblijf ziek worden. Regelmatig heb ik met tranen in mijn ogen afscheid genomen van kittens die we met de hand groot brachten, of van katten die lang in het asiel zaten en waar je een band mee opbouwt. Maar als mensen dan foto's en enthousiaste verhalen sturen om te vertellen hoe het gaat, is dat ontzetttend mooi. Ook het begeleiden van mensen die een dier willen adopteren is erg leuk. Ik heb erg veel geleerd, zowel over dieren als (soms helaas....) over mensen, kan er eindeloos over vertellen Ik hoop van harte dat je een mooie ervaring zal hebben! Laat je weten hoe het was?
@ Edelhertje,je hebt helemaal gelijk. De situatie (voor de honden vooral) is natuurlijk niet ideaal. Maar ik denk dan ook weer ze zijn daar beter af dan bij hun 'baasjes' die ze niet meer willen en soms zelfs vastbinden aan een boom of gewoon op straat zetten. Er valt zeker genoeg voldoening uit te halen. @ Tukker,knap dat je dat 5 jaar hebt gedaan. Het is idd best hard werken,maar je doet het voor de beestjes. En zoals ik hierboven al zei is het niet ideaal maar hebben ze het wel beter dan bij baasjes die van ze af willen. Leuk dat je het weer wilt gaan doen. @Saffron,ik moet zeggen dat het me reuze meeviel. Wel had ik moeite met sommige situaties,zoals bv dieren van een overleden baasje of dieren die door de kinderen van overleden ouders op straat waren gezet omdat ze van de erfenis afzagen. Een kat zat daar ivm een huisuitzetting enz. Nu even voor jullie allemaal. Ik vond het heel leuk en had een heel ander beeld. De katten waren gewoon vrij en zaten niet in hokjes. Ze waren ook allemaal heel relaxed. Er zaten natuurlijk een paar katten in hokjes. Katten die net binnen waren gekomen of katten die nog erg bang waren. Eentje vond ik wel zielig,dat baasje was overleden en de kat was heel bang. Hij lag alleen maar in het hok en bleef alleen maar voor zich uit kijken. Ik heb hem wel kunnen aaien. Die moet ook ergens geplaatst worden waar geen dieren zijn. Anders had ik hem zo meegenomen De honden ben ik maar even bij geweest en hoop dat die allemaal snel een nieuwe baas vinden. Honden horen niet de hele dag in een hok te zitten en maar af en toe even los te zijn om te spelen of te wandelen. Wat me wel opviel is dat er veel Staffords of kruising Staffords zaten. Ik zal iedereen aanraden om eens in het asiel te gaan kijken als ze een kat of hond willen aanschaffen...
Fijn om te horen. En, ter aanvulling, ook voor een konijn kun je prima bij de opvang/asiel terecht, wij hebben er een heel lief rammetje (konijn) gehaald . Ik vind het toch een grote plus dat je weet wat voor een karaktertje je in huis haalt.
Zeker gaan! Ik heb het 7 jaar lang gedaan, bij de katten en honden! Super leuk en geeft veel voldoening! Ik dacht ook altijd ik kan het niet want vind ik zielig, maar als je daar bent en je tijd kan besteden aan die beestjes daar geeft je dat ook weer een fijn gevoel want je doet erg goed werk!
leuk ! dat het je bevallen is.. weet je al of je vaker mag komen werken? of alleen als iemand ziek is? Welk asiel is het als ik vragen mag? en dat van de honden rassen is ieder jaar verschillend.. vorig jaar waren deze rassen erg in.. dus zitten ze nu veel in het asiel 3/4 jaar terug waren de jackrussels heel erg in.. en t jaar erop zaten er bijna alleen jack russels in het asiel.. zo is het ieder jaar wel t zelfde !! echt verschrikkelijk !
Idd konijnen kun je heel goed uit een opvang/asiel halen. Wij hebben een koppeltje al 6 jaar bij ons happy in een mooi groot hok van 1 bij 3 meter en nachtverblijf van 1X1 meter. Wat fijn dat je het is meegevallen. Je komt rare, bizarre, tragische gevallen tegen. Hoeveel uren wil je gaan helpen? Veel plezier en succes verder.
@ Berte,daar heb je gelijk in. Alleen zaten er in dat asiel waar ik was nu geen konijnen. En je weet dan idd al wat je in huis haalt. Dat zag ik nu wel bij de katten. Maar ik heb nu natuurlijk wel meer kunnen zien van ze dan de mensen die echt komen kijken voor een dier. Ik was er toch een paar uurtjes. @Es,klopt het geeft je idd ook veel voldoening. Je kunt ze even wat extra aandacht geven. @Fairy Laughs,ze vroeg al wanneer ik weer kwam,maar dit moet ik nog even bekijken ivm mijn werk en mijn ziekenhuisbezoekjes. En ik wil ook even duidelijk maken dat als ik kom ik echt voor de dieren er wil zijn,katten verzorgen en alles schoonmaken of bij de honden schoonmaken en met ze wandelen. Nu moest ik op het einde wat gaan poetsen,afwassen enz. Ik weet dat dit ook moet gebeuren,maar ik wil me gewoon met de dieren bezig houden dan. Ik was al een uur langer daar dan gepland. Ja erg dat mensen dan zo'n hond pakken en dan even later weer naar het asiel brengen. Een jack russell zat er ook. Wat zou ik ze daar graag allemaal meenemen en een leuke tijd bezorgen. Maar we hebben al 2 honden en een kat. Het is in Limburg,in Heerlen,dierentehuis Mijnstreek. @Tukker,ik kijk nog even wanneer ik weer ga. Ja erg wat je soms tegenkomt,dat verdienen die beestjes niet. Wij hebben al een hond 'gered',onze 2e hond. Die zat ook maar de hele dag in zo'n hok en werd af en toe eens eruit gelaten en soms werd met hem getraind.
Ik beknopt me 12 begonnen, heb het 5 jaar lang iedere zondagmorgen gedaan, in het begin vaak de katte afdeling, later ook de honden, ook later met de honden gaan wandelen heb het altijd erg fijn gevonden om te doen!! En je leert jezelf echt af te sluiten, je verzorgt ze op het moment zo goed mogelijk, hoe zielig ook, Tuurlijk krijg je een favoriete kat of hond als die er zolang zit... Dan is het toch sterk in je schoenen staa !!!
Ook gedaan werd als slaaf behandeld. hoeft niet te betekenen dat dit bij jou ook gebeurd. Het enige waar ik goed voor was was die hokken uitscheppen. Vond het overigens erg zielig al die beestjes daar , dit greep me ook echt naar het hart nee ik kan er niet tegen..