Huurverhoging scheefwoners

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 16 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

Weet iemand het volgende?

Als zogenoemde scheefwoners mag de huur jaarlijks met 6.5% verhoogd worden, ik vraag me af of hier ook een maximum aanzit bij een sociale huurwoning of dat dit oneindig door gaat?

2. AnnevandePol

AnnevandePol Bekend lid

13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Volgens mij zit er geen maximum aan. Eigenlijk ook wel terecht in veel gevallen.

3. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ja, elke woning heeft een maximumprijs op basis van zijn kenmerken.

Bij mij is het nu verhoogd tot 93% (ofzo) van de maximumprijs, dus zoveel kan er niet meer bij. Dat staat er bij mij bij als ik de brief over huurverhoging (per 1 juli) krijg. Bij jou niet?

4. Lentes

Lentes Niet meer actief

Ok, lijkt mij ook oneerlijk als het altijd maar omhoog blijft gaan steeds weer 6.5%! Maar dan bereiken ze wel wat ze willen (verhuizen!)

Ik zal eens kijken of ik nog een brief heb liggen waarschijnlijk destijds niet naar gekeken omdat we heel graag willen kopen, maar nu zijn we aan het dubben, kopen of nog even doorsparen.

5. SuzykeQ

SuzykeQ Bekend lid

13 jan 2013
    747
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat wel heel erg oneerlijk. Okee, als je 400 euro voor ene huurhuis betaalt, ok, en dan nog samen 50.000 per jaar verdiend...maar wij verdienen wat minder dan die 50 en we huren nu voor 930 euro (en dat is een flink deel van het inkomen, we begonnen met iets van 700). En ik neem aan dat daar toch weleens ene grens aan zit. Als ik de komende maanden de brief krijg ga ik ook eens kijken wat er precies staat en anders bellen.

6. AnnevandePol

AnnevandePol Bekend lid

13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Het werkt wel idd. Waardoor jonge starters dan ook eindelijk bij moeders weg kunnen.
    Alhoewel ik vind dat ze wel wat te ver gaan met het opdrijven van de huurprijzen. Ook bij niet scheefwoners....

7. Lentes

Lentes Niet meer actief

Met de nieuwe Nibud normen ligt volgens mij de hele woningmarkt straks weer op z'n gat, gaan de scheefwoners doorsparen omdat de max. hypotheek gigantisch naar beneden gaat, kunnen starters daardoor niet huren (want de scheefwoners blijven huren) en ook niet kopen (want vaak nog weinig spaargeld en ook een lagere max. hypotheek)

8. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.293
    113
    Nederland
    Ik heb toevallig laatst de vraag gesteld aan de woningbouw. Wij hebben een sociale huurwoning, deze woningen moeten beschikbaar blijven voor mensen met een max grens aan inkomen, dacht 34.000

Zodra de huurprijs boven de maximale huurtoeslag grens dreigt te komen (710,- in 2015) dan zorgt de woningbouw ervoor dat dit niet blijft stijgen. Je krijgt tot de maxgrens toeslag en als de huur daarboven zou komen dan houdt dit in dan mensen dit uit eigen zak moeten betalen. Mensen met een minimum inkomen dreigen dan hun woning te moeten verlaten, want dan is het niet meer op te brengen. Dit wil onze woningbouw niet.

Hoe dit met scheefwoners gaat, geen idee. Denk ze die net zolang blijven verhogen tot de liberatiegrens.
    Dus het aantal punten dat de woning oplevert. Dat kun je via huurcommissie berekenen.

Deel Deze Pagina