Afhankelijk van hoe de school er mee omgaat, zou ik het geloof ik in tegenstelling tot de meesten hier niet zo’n probleem vinden mits mijn kind het naar zijn/haar zin heeft. Wat je schrijft, het zal altijd een combinatiegroep zijn, er zijn dus altijd meer kinderen zijn om mee te spelen. Als is de verdeling wel scheef, dat is wel jammer. Niet vergelijkbaar, maar ik zat vroeger zelf met 8 kinderen in de klas in groep 6,7 en 8. Er waren wel nog twee andere klassen met ook een kind of 8 in die groepen. Met die kinderen ging ik echter amper om, maar wel met kinderen uit de andere groepen uit mijn eigen klas en ook met kinderen uit lagere groepen van de klas waar ik uit kwam. Ik had twee vriendinnen in mijn eigen groep uit het zelfde leerjaar (er zaten met mijn drie meisjes in). Je zoontje heeft een vriendje, het lijkt me voor het enige meisje lastiger...tenzij zij goede vriendinnen heeft in de andere groepen, maar dan zou ik als ouder wel willen dat ze met die groep meegaat’. Dus altijd gekoppeld aan de groep erboven bv i.p.v. wisselende samenstellingen. En ja, in groep 8 gaat dat dan niet, dan zal het een jaar met groep 7 zijn. Dat is jammer, maar nog wel te overzien, denk ik.
Ik vraag me dan af: is dit dan echt een mini-schooltje in een mini-dorpje? Of is er een andere reden waarom niemand hun kinderen naar die school sturen? Als er nl een tweede school in de buurt is die wel genoeg kinderen heeft zal er wel een andere reden zijn.... Is het een mini-school in een mini-dorp, dan zou ik het prima vinden trouwens. Kinderen spelen dan toch met de kinderen die ze leuk vinden, ouder of jonger.
Er heeft zich idd twee jaar geleden van alles voorgedaan op deze school, waardoor er zo weinig kinderen in dit jaar zitten. Ouders kozen toen voor de andere scholen in de buurt. Die situatie is nu helemaal opgelost en er komen ook weer genoeg nieuwe kleuters bij, maar niet in groep 2 natuurlijk.
Sorry, maar dan zou het voor mij erg makkelijk zijn. Dan had mijn kind hier al niet op school gezeten. Alles kan opgelost zijn natuurlijk, maar dat de school weer moet groeien/opbouwen zou niet over de rug van mijn kind gaan. In dit geval zou ik voor een andere school kiezen met een ‘normale’ klas. Op een ‘normale’ school. Heb je ook op de site van de onderwijsinspectie gekeken hoe de school er voor staat?
Wij kennen natuurlijk de konkrete omstandigheden niet...ikzelf zou bijvoorbeeld de kinderen niet op verschillende scholen willen hebben, tenzij de oudere al best zelfstandig is en zelfs kan gaan....maar dan heb je ook dat "schoolgeneuzel" van twee scholen, waar het dan net weer verschillend werkt, verschillende studiedagen ....ik vind het meet één kind al gedoe om het allemaal bij te houden. Mijn zoon kwam 2 maanden voor de zomervakantie in een groep 1 met 28 kinderen, na de vakantie waren ze nog met 12 in groep 1 en dat werd dan weer met nieuwe kindjes aangevuld gedurende het schooljaar, groep 2 waren ze 22/23 en groep 3 op dit moment 21.....natuurlijk verloop door verhuizingen... Wij hebben ook bij een kleine school (~ 65 leerlingen) met combinatieklassen gekeken en ik vond het toen zo leuk dat er veel samenwerking leek te zijn tussen oudere en jongere kinderen, maar de school is inmiddels opgeheven. Nu is het puur een groep 3, en hebben ze op dit moment combinatieklassen 1/2 op school....Daar zie ik als overblijfmoeder echt een duidelijk verschil in de oudere en jongere kleuters en wie met wie speelt. Groep 3 en 4 is tijdens het overblijven samen op het schoolplein, en daar zie je ook dat de kinderen vaak per klas bij elkaar blijven en samen spelen, hoewel ze bij voetbal nog weleens bij elkaar zijn. Wat ik mij niet kan voorstellen is een combinatieklas 2/3.... dat was hier zo een groot verschil volgens mij. Groep 2 speels en nog veel knutselwerk en groep 3 veel aan tafel zitten en echt werken, lezen en schijven leren. Kan niet bedenken, hoe een juf daar rust kan krijgen, maar het ook voor groep 2 nog leuk kan houden. Als ik eerlijk ben dan geef ik de voorkeur aan per klas, maar puur om het feit dat het in mijn schooltijd ook zo was. Als dat niet kan en er combinatieklassen zijn, dan hoeft dat nog geen nadeel te zijn, kinderen wennen snel en voor hun is het "normaal", jongere kinderen pikken misschien zelfs sneller dingen op van de oudere kinderen en in een dorp is het toch meer ons kent ons en allemaal met elkaar ook buiten schooltijd. Ook nu werken ze in een "gewone" klas in groepjes en aan verschillende dingen/ op verschillende niveaus. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat de kleine groep dan alsmaar ergens bijhangt, omdat ze van school niet echt weten, wat ze er mee aanmoeten.
Op basis van wat ik nu weet zou ik blijven, ook omdat je er meerdere hebt zitten. Dan is het of allemaal of allemaal niet. Zelf heb ik altijd combigroep gehad die elk jaar wisselde. Dat was normaal en heb er geen last van gehad, ook niet dat broer en nicht om het jaar in dezelfde klas zat (1/2, 3/4, 5/6, 7/8)
Hoe oud zijn je andere kinderen en in welke leerjaar zitten die? Ik zou eigenlijk liever kiezen voor een andere school voor je jongste. Een groepje van 3 is natuurlijk niets. Dat is een soort restcategorie die ze ieder jaar ergens bij drukken.. Dus maar net hoe het uitkomt het ene jaar combinatie met de ene groep en het jaar daarna kan het zo weer anders zijn. Ze kunnen je dat vast niet garanderen voor de komende jaren! Dat lijkt mij heel erg onrustig voor jouw zoon. Zeker als hij moeilijk kan wennen. En als het zo gaat wisselen kan hij ook geen echte vriendschappen opbouwen met andere kinderen. Die verdwijnen immers weer. Verder is mijn eigen ervaring met combinatieklassen erg slecht. Ingeval van een noodoplossing (en dus niet als onderdeel van het onderwijssysteem). Het is voor leerkrachten te veel werk om op 6 niveaus les te geven (standaard is tegenwoordig dat er 3 niveaus in een klas zijn). Ook zou ik mij zorgen maken over het onderwijs. Ze gaan voor 3 kinderen echt niet aparte dingen organiseren zoals ze dat wel doen voor een aparte klas. Die kinderen werken uit hun eigen werkboek en hobbelen daarnaast een beetje mee met een andere klas (waardoor het niveau dus net wel of net niet geschikt is). Dat er veel problemen zijn geweest in het verleden zegt ook wel wat. Hoe weet jij zeker dat het nu opeens weer is opgelost? Je kind moet nog heel wat jaren tot groep 8. Die zou ik een stabiele en grotere groep kinderen gunnen waar ze echt een band mee kunnen opbouwen. En waar ze samen mee kunnen leren. Aan 2 andere kinderen heeft hij echt niets! En wie zegt dat die blijven tot groep 8...
Hmmm ik zou mij vooral zorgen maken over het onderwijs. Wanneer er 3 kinderen van een groep in een combiklas zitten en 22 van een andere groep, zullen ze toch echt minder aandacht krijgen. Ze werken met zijn drieën uit hun eigen werkboek, terwijl de meeste focus op de andere groep zou liggen.... Is er nog kans dat de groep aankomende jaren gaat groeien? Ik zou kiezen voor een andere school, tenzij ze garanderen dat hij gedurende de gehele schooltijd bij dezelfde groep blijft. Indien je hem toch op deze school wil houden zou ik met de andere 3 ouders een gaan praten en samen je zorgen op school uiten. Ook duidelijke afspraken maken met de leraar /directeur (en andere ouders) en bijvoorbeeld maandelijks een evaluatie houden; wat gaan ze deze maand oppakken? Hoe gaat het in de groep? Is er genoeg aandacht voor de 3 kinderen?
Ik heb ook op een school gezeten waar ze dit zo deden. Ik zat in een klas met 10 kinderen, de klas onder ons had er 2 of 3. Het ene jaar waren wij de oudste klas en het andere jaar de jongere klas. Je zit dus de helft van de jaren met de kinderen uit de klas boven je en de andere helft met de kinderen uit de klas onder je. Bij een kleine school heb je sowieso dat de klassen meer met elkaar spelen, dus het zijn echt geen onbekende kinderen voor je kind. Ik heb het eigenlijk nooit een probleem gevonden.
Lijkt op de situatie die ik vroeger had. De groep kan nog veranderen in de loop der jaren. Ik zat destijds in een groep van 7, daar kwamen er nog 3 bij door verhuizing en 2 zitten blijvers in groep 7. De groep 8 had toen maar 2 kinderen over. Schoolkamp dat jaar was anders dan anders. 2 jongens, 1 meester. Ze gingen een soort van trektocht maken. Musical deden we om het jaar met groep 7 en 8 en groep 6 mocht dan de bijrollen en meezingen voor wat extra volume. Maar mijn ervaring van zo'n kleine school was vooral heel fijn. Veilig en vertrouwd. Dus als je verder tevreden bent dan zou ik zeker niet overstappen.
Hier is het ook elk jaar om en om, dus ene jaar is het kind de ‘jongste’, jaar erna juist de ‘oudste’. Dat zorgt er juist voor dat kinderen veel meer contact ook buiten hun eigen leerjaar hebben. Mijn dochter zit nu in groep 2, ze kent veel kinderen uit groep 3 en die spelen ook veel samen - de kinderen uit groep 3 zitten in een combi klas met groep 4, en via hen kent mijn dochter ook weer veel kinderen uit groep 4. Ik vind het juist mooi om te zien dat die contacten dus het eigen leerjaar ‘overstijgen’.
Dat wisselende is niet zo'n punt hoor. Mijn dochter zit ook in een combi en zijn om en om de jongste en oudste. Nu al 2 jaar in een 4/5 combi waar ze vorig jaar groep 4 waren en nu groep 5. Volgend jaar groep 6/7 dus dan weer dezelfde kinderen als vorig jaar. Dat geeft geen problemen. Maar zij zijn wel gewoon met 12 kinderen en nog 25 in de andere groep 5. 3 kinderen over het hele leerjaar zou ik echt te weinig vinden.
ik zelf zou 3 kinderen ook te weinig vinden. Ik kan me ook niet voorstellen dat er nog kinderen bij komen - omdat nieuwe ouders hier ook niet voor gaan kiezen denk ik. Zeker niet als er nog 2 andere goede scholen in het dorp zijn. De kans lijkt me groter - dan ze misschien met 2 of 1 overblijven - als 1 van 3 het niveau toch niet aan kan en mogelijk blijft zitten, of naar ander onderwijs moet. Of dat 1 van de ouders tóch de keuze maken waar jij nu aan twijfelt. Misschien niet uit zichzelf - maar mogelijk na (sturende) gesprekken van en met mensen om zich heen... Wat iemand al zegt; 3 is nog niet eens een tafelgroepje eigenlijk.. Als er echt dingen zijn die ze met hun leerjaar moeten doen- zijn ze écht elkaar aangewezen en is er daarin geen variatie.
Bedankt voor al jullie reacties, lief dat jullie allemaal zo mee denken. Vandaag wilde ik met de directeur gaan praten maar hij was er niet. Wel kort de ib’er gesproken en die zei dat de 3 waarschijnlijk bij de klas erboven zouden komen. Maar denk niet dat ik daar garanties voor krijg. Heb het er vanavond met mn zoontje over gehad dat hij mogelijk naar een andere school gaat. Dit wil hij niet, maar ja, ik denk dat er weinig kinderen voor verandering kiezen uit zichzelf. Ik neig zelf merk ik wel naar overstappen maar ben zo bang dat dit se verkeerde keuze gaat zijn. Dat hij daar geen vriendjes krijgt, de juf niet leuk vindt, weer moet huilen bij het afscheid elke dag, niet naar school wil. Pff. Lig er wakker van
Ik zou toch ook eens overleggen met de andere ouders. Want wat als je toch beslist om te blijven, maar dat meisje vertrekt voor dezelfde reden? Dat kan je ook doorspelen naar de directeur: hoe zouden ze dat dan oplossen? Ik zou het overigens geen probleem vinden, een klas met drie. En sowieso veel liever dat, dan mijn kinderen op verschillende scholen met verschillende studiedagen en regels etc.
Is inderdaad een goed idee om met de andere ouders overleggen. Als zij ook twijfelen en willen overstappen blijft er helemaal niks van dat groepje over. En misschien ook verstandig om een afspraak te maken met die ouders samen en de directie. Ik vind het best een uitzonderlijke situatie en op de school waar ik werkte was het gebruikelijk om de ouders dan goed voor te lichten en evt erbij te betrekken door als directie zelf een ouderavond te organiseren en het gesprek aan te gaan. Als dat hier niet vanuit school komt, zou ik daar om vragen. Het zou voor mij doorslaggevend zijn hoe de directie hiermee omgaat. Als ze een goed plan hebben, geeft dat meer vertrouwen dan wanneer ze de indruk geven maar wat aan te rommelen. Wisselingen van de groep per jaar hoeft geen probleem te zijn. Ik heb zelf op een montessorischool gewerkt waar de kinderen per definitie in combiklassen zitten en er dus ieder jaar kinderen doorschuiven, waardoor ook de groepssamenstelling verandert. Dar waren de kinderen aan gewend en het vereist alleen wat extra inzet van de leerkracht om aan groepsbuilding te doen in sommige gevallen. Meestal kwam dat allemaal vanzelf. Mocht je beslissen om van school te wisselen, kan je ook overwegen al je kinderen te laten wisselen. Het lijkt mij ook onhandig om meerdere scholen te hebben, met name om de verschillende vrije dagen, ouderavonden en rapportgesprekken. Nou heb ik zelf kinderen die op 3 verschillende scholen zitten, maar de oudste twee zitten op het vo en dan is dat ook niet zo raar. Doordat ze zelfstandig naar school gaan is dat allemaal goed te doen. Maar ik heb wel veel ouderavonden extra daardoor. Ik kan me goed voorstellen dat je zoontje een wisseling niet ziet zitten. Dat is ook heel logisch, vooral omdat hij zich dan een voorstelling moet maken van een nog onbekende situatie. Op die leeftijd is zij wereldje nog erg klein en dus ook zijn referentiekader. Ik zou hem dus ook niet mee laten beslissen, maar hooguit voorbereiden op wat de situatie gaat zijn. Zelf heb ik op 3 verschillende basisscholen gezeten (door beroep vader en bijbehorende verhuizingen). Niet ideaal natuurlijk. Ik vond dat best lastig op voorhand, maar wende uiteindelijk altijd snel en maakte nieuwe vrienden. De meeste kinderen zijn daar ook wel flexibel in.
Ik heb vandaag een andere school gebeld en heb voor volgende week een afspraak staan om daar eens te kijken en te horen hoe het daar allemaal gaat. Ook vandaag gehoord dat de juf van mijn zoon volgend jaar niet meer op deze school zal werken. Hij is gek op haar en ze hebben echt een klik, dus dat vond ik 1 van de lastige dingen om hem van weg te halen. maar nu ik weet dat zij toch weggaat maakt dat de stap om van school te wisselen iets minder groot. Ben benieuwd hoe de rondleiding volgende week verloopt. Op die school krijgen ze een groep 3 en een 3/4 van ongeveer 26 kinderen per klas. Spannend!
Ik heb 1 ouder inderdaad even gebeld en gevraagd hou zij erin staat. Zij wil echter niet wisselen van school ivm meerdere kinderen op deze school. Heb haar ook verteld dat ik daar wel over denk. Volgende week hebben we een gesprek op school, de betreffende ouders en de directie. Ik merk alleen dat ik niet geloof dat daar een oplossing uit gaat komen waar ik helemaal achter kan staan. Vandaar ook al die afspraak op de andere school, er gaat allemaal zoveel tijd overheen en ik wil wel nog de tijd hebben om een goed voelende keuze te maken en evt ook nog op een derde school te kijken.