Mijn schoonmoeder heeft zich als enige in de familie laten vaccineren. Ik ben binnenkort uitgerekend en een dag na mijn uitgerekende datum krijgt zij haar tweede vaccinatie. Nu zullen ze wel allemaal staan te springen om een bezoek te brengen als de kleine geboren is, maar ik voel me er niet zo prettig bij.. ik lees bij verschillende bronnen dat er nog te weinig bekend is of een gevaccineerd persoon alsnog corona kan overdragen. Bij andere bronnen lees ik dat hier dus wel risico op is. Ik ben zelf niet pro vaccinatie momenteel omdat ik vind dat er gewoon te weinig bekend over is over de (bij) werkingen. Maar verder vind ik dat iedereen die keuze voor zichzelf moet maken. Ik voel me er echter niet prettig bij om mijn schoonmoeder dicht bij mijn pasgeboren kindje te hebben zo kort na de vaccinatie, maar wil ook niemand tegen het zere been stoten. Aan de ene kant denk ik... het is mijn kind, stel dat er wel wat gebeurt en mijn baby wordt ziek.. dan zal ik het mezelf wel verwijten en heb ik niks aan een 'sorry'. Aan de andere kant weet ik dat mijn schoonmoeder/schoonfamilie zich dit wel aan zullen trekken en hier een issue van zullen maken. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan. Wat zouden jullie doen?
Hoe wil je het met de rest van je familie gaan aanpakken? Die dus niet gevaccineerd zijn? Want daar lees ik niets over..
Ik begrijp je vraag niet helemaal goed? Ben je nu bang dat wanneer je recent je vaccinatie heb gekregen dat je dan besmettelijk bent voor een ander? Het lijkt mij van niet want dan zou ik na mijn vaccinatie ook mijn kinderen kunnen besmetten. Lijkt me nogal vergezocht en dit zou dan voor heel veel mensen gelden. Als het voor jou niet goed voelt zou ik dit nu al aangeven zodat ze alvast aan het idee kan wennen en als jij er aan toe bent kan ze bij de baby komen kijken. Hoe staat je partner hierin?
En de rest van het bezoek dan? Die kunnen toch ook Corona hebben en aan je baby geven?? Of jijzelf, of je man. Of begrijp ik het verkeerd en ben je bang dat juist doordát je schoonmoeder gevaccineerd is zij je baby kan besmetten??
Misschien handig om te weten dat ik ook anti vaccinatie ben, dus wellicht is mijn mening wat gekleurd hierdoor. Maar er is inderdaad nog zeer weinig over bekend. Echter heeft een virus bij een normale besmetting (dus niet via een vaccinatie) een incubatietijd. Bij vaccinaties met verzwakt levende virussen (bmr en gele koorts bijvoorbeeld) krijgen mensen daarom pas na 5 tot 12 dagen last van de bijwerkingen (ziekte verschijnselen). Hoe dat zit met de techniek die men voor de corona vaccinaties gebruikt, durf ik je dat niet te zeggen. Zelf denk ik dat je de dag van en de dag na de vaccinatie nog wel veilig zit. Echter is dat puur gebaseerd op mijn gevoel en niet op wetenschappelijke onderzoeken. Wel is het zo dat het grootste gedeelte van de baby's niet of nauwelijks ziek wordt van corona. Dus de kans dat je schoonmoeder je baby besmet na haar vaccinatie en dat je baby dan ook nog eens ernstig ziek wordt, is in mijn ogen nihil, maar niet nul. Als ik jou was zou ik dit ook gewoon bespreken met je schoonmoeder. Beter van te voren dat doodmoe na een bevalling. Op deze manier weet zij ook waar jij mee zit en kan je samen een plan maken.
Die hebben allemaal al corona gehad, net als wij zelf, en ben daar eigenlijk het minst bang voor. Het gaat mij meer om de besmettelijkheid van een persoon als diegene is gevaccineerd. Daar is dus nog vrij weinig over bekend, terwijl je dus wel met een deel van het virus wordt ingespoten en dus ook ziekteverschijnselen kan krijgen omdat je als het ware aan het virus wordt blootgesteld. Leerkracht van mijn dochter heeft zich in de vakantie laten vaccineren en kreeg griepverschijnselen. Heeft zich na 1.5 wk laten testen en testte positief. Ik neem aan dat je het virus dan gewoon kan overdragen? Ik vind het risico bij een kwetsbare pasgeborene een stuk groter dan bij wat oudere kinderen.
Als je corona in je zwangerschap hebt gehad dan hoef je jezelf toch helemaal niet druk te maken? Dan heeft de baby jouw antistoffen.
Ja. Ik ben juist bang dat doordat zij gevaccineerd is zij misschien het virus kan overdragen aan mijn pasgeborene. Dit omdat je dmv de vaccinatie toch blootgesteld wordt aan het virus. Er is hier namelijk vrij weinig over bekend. Ik zou ook niet willen dat iemand die net positief getest is op corona bij mij op kraamvisite zou komen.. Wat betreft ander bezoek op korte termijn; dat ben ik sowieso niet van plan. Uitgezonderd mijn ouders en dus schoonfamilie. Ik begrijp aan de reacties te lezen dat niet iedereen mijn gedachtegang begrijpt, er vanuit gaande dat meerendeel hier wel voor vaccinaties is of al gevaccineerd is. Dat snap ik enigszins. Maar omdat er zo weinig over bekend is vroeg ik me dit gewoon af.. het voelt voor mij gewoon niet goed. Maar voorzie nu al een drama in mijn kraamweek..
De titel zette mij even op het verkeerde been, maar als ik het goed begrijp, ben je bang dat je schoonmoeder de baby kan besmetten, omdat ze recentelijk na de bevalling het vaccin krijgt? Of bedoel je dat ze wellicht Corona heeft, maar dankzij het vaccin geen klachten heeft en je een positief iemand binnen laat?
Als het voor jou niet goed voelt moet je dit nu al kenbaar maken want dan voorkom je straks allerlei emotionele toestanden op je kraambed. Wat kan jou het nu schelen wat een ander ervan denkt. Het is jouw kind dus ook jouw keuze. Hoe staat je partner hierin?
Vraag je schoonmoeder om een sneltest te doen, als je zo bang bent dat ze je pasgeboren baby besmet. Op die manier weet je zeker dat ze je baby niet kan besmetten. Maar ik zou dit nu al bespreekbaar maken, dan kan je schoonmoeder de testen alvast in huis halen. Als compromis zouden jullie de kosten hiervan kunnen delen. En of ik je gedachtengang kan volgen is hier niet belangrijk, het gaat erom dat jij een fijne kraamtijd hebt en dat je schoonmoeder de kans krijgt haar nieuwe kleinkind te leren kennen.
Maar als iemand corona heeft gehad kan hij toch nog steeds de virussen bij zich dragen en je baby ook besmetten? Geldt voor zowel gevaccineerden als voor degenen die corona hebben gehad. En ook al heb je corona gehad, kan je nog steeds corona krijgen en ziek van worden. Dus niemand je baby laten knuffelen, ook je man en jezelf niet, want jullie kunnen de baby ook besmetten...
Los van het feit of iemand gevaccineerd is of niet, hebben wij de stelregel dat iedereen buiten ons gezin die op visite komt de kleine mag bewonderen op 1,5 meter. Bedenk wel dat het RS virus ook rondwaart momenteel, dus als je het al niet voor corona zou doen... Ik zelf ben pro vaccinatie, maar dat je gevaccineerd bent wil niet zeggen dat je geen corona kunt krijgen en een ander niet kunt besmetten... De vaccinatie helpt puur tegen een erg ziekte verloop. Bovendien gaat de gezondheid van mijn kind voor het pleasen van de kraamvisite. Wij zijn met onze oudste kids ook nooit zo scheutig geweest met het van arm tot arm gaan.
Je krijgt bij een Corona vaccinatie niet een beetje Corona in gespoten zoals bij sommige andere vaccinaties. mensen die Corona gehad hebben kunnen het net zo goed nog een keer krijgen maar als jij je er anders bij voelt zou ik dat nu alvast communiceren. Weet niet of het bij jou ook zo is maar ik veel soortgelijke topics gaat het uiteindelijk niet om de vaccinatie (of iets anders) maar om de band met schoonmoeder, speelt dat hier ook mee? Zou dan vooral ook met de partner hier over praten, zodat jullie op 1 lijn zitten
Je kunt geen covid-19 krijgen door het vaccin, aangezien je bij deze vaccins geen corona-virus ingespoten krijgt. Je kan nog wel covid-19 krijgen na het vaccin. Net zoals je nogmaals covid kan krijgen als je het al eerder hebt gehad. In die zin is je schoonmoeder dus net zo gevaarlijk als ieder ander in je omgeving. Daarnaast heb je inderdaad ook nog RS dat door iedereen in je omgeving doorgegeven kan worden. Ik zou dus geen uitzondering maken voor je schoonmoeder. Behandel haar hetzelfde als de andere grootouders. En denk na of je àl het kraambezoek op afstand wil houden of dat je het risico accepteert van alleen de grootouders dichterbij laten komen.
Ik begrijp het ook niet. Want je kunt nog een keer Corona krijgen na eerdere besmetting, dus iedereen kan jou of je baby besmetten. daarnaast: als je na vaccinatie extra besmettelijk zou zijn, dan zou er nu toch een enorme golf aan besmettingen moeten zijn? Mijn man en ik zijn ingeënt voor de 1e x en de rest van de familie ook. Dan hadden we de kinderen, collega’s en bijv mijn schoonmoeder op het werk in het verzorgingshuis iedereen moeten besmetten?
Ik wil niemand ongerust maken. Maar wees wel realistisch. Als je zelf corona gehad hebt tijdens je zwangerschap is het inderdaad aannemelijk dat je antistoffen hebt doorgegeven. Maar hoeveel dit is en hoelang dit je baby ‘helpt’ weet niemand helaas. Ik heb zelf ook corona gehad met 20 weken en het gaat vooral om een hoop aannames die de artsen en alles doen. Puur omdat er nog zo weinig bekend is. Ik denk dat je voor je gevaccineerde schoonmoeder nog het minst ‘bang’ moet zijn. Vooral als haar laatste vaccin helemaal is ingewerkt. Je krijgt geen corona door het vaccin. De mensen die corona gehad hebben en nog geen prik hebben gehad: dat zijn de mensen die meer kans hebben om het te krijgen en over te dragen. Je kan na een eerdere besmetting gewoon weer corona krijgen en overdragen aan anderen. Van gevaccineerden weet men inmiddels dat de kans van overdragen een stuk kleiner is. Althans, voor zover ik weet. Maar als je corona gehad hebt en nog geen prik, kan je het gewoon nog een keer krijgen. Kans is kleiner misschien, maar toch. Ik denk dat je heel blij mag zijn dat je schoonmoeder zich wil laten vaccineren. Wat je doet qua bezoek is echt aan jullie en jullie gevoel. Maar wees ook hierin realistisch. Technisch gezien kan iedereen een ‘gevaar’ vormen voor jullie kleintje. Ook jullie zelf.
Dit is onjuist. Men weet dit niet zeker maar ze achten het waarschijnlijk. Er is nog maar heel beperkt onderzoek gedaan (hoe besmettelijk een gevaccineerde met corona is). https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2021/05/20/transmissie-na-vaccinatie Dus of je nu wel of niet gevaccineerd bent, je kan gewoon nogmaals corona krijgen. @ts ik zou sowieso heel voorzichtig zijn met visite bij een pasgeborene, niet per se vanwege mogelijk corona maar ieder virus. Dus mochten je ouders of schoonouders klachten hebben, hoe klein ook, dan bezoek even uitstellen. Dan kun je één lijn trekken en hoeft niemand zich buitengesloten te voelen.
Ik zeg toch ook dat gevaccineerden het kunnen krijgen? Het zit hem in de mate van besmettelijk zijn. Maargoed, ik heb al even geen complete onderzoeken meer gelezen. Iets met hormonen en een brein dat ‘uit’ staat haha! Daarom schreef in ook: voor zover ik weet. Verder helemaal eens met je: mensen met klachten niet op bezoek laten komen. Ook niet met negatieve test vanwege het rs virus.