Excuses, daar had ik niet aan gedacht. Ik denk dat de enige oplossing zou zijn dat of degene die last ondervindt in het kleedhokje gaat of TS.
Mijn dochter heeft op latere leeftijd (10 jaar) privé-les (1 op 1) gehad ivm beperking. De lessen vonden plaats in een revalidatiecentrum waar mijn dochter zelf ook liep. De groep na haar was een reguliere groep, met kindjes van 4/5 jaar. Ze hadden daar alleen één vrouwen en één mannen-kleedkamer. Geen aparte hokjes. Als mijn dochter dus klaar was met haar les, dan gingen wij terug naar de kleedkamer en daar werden dan nog kinderen omgekleed door hun ouders. Volgens mij was daar de regel dat het geslacht van ouder leidend was, maar in praktijk zaten er bij de vrouwen dus ook vaders met hun dochter. En moeders met hun zoon. M’n dochter was met 10 jaar lichamelijk al in het begin van de puberteit en voelde zich niet fijn om zich dan om te moeten kleden met alle ogen op haar gericht. (was ook echt zo, want ze werd ivm haar leeftijd natuurlijk wel aangestaard door de ouders/kinderen van de reguliere groep) Tegenover de kleedkamers waren de gewone toiletten en in de kleedkamer was een grote invalide-toilet. Ze heeft zich dus die tijd op het invalide-toilet afgedroogd en deed daar haar ondergoed alvast aan, en de rest deed ze dan wel gewoon in de kleedkamer. (en vooraf de les zorgde ik er altijd voor dat ze haar badpak al onder haar kleding aan had, dus dat dat niet nodig was) Een andere optie zag ik even niet. Het was na de les ook altijd nog een half uur tot drie kwartier (met file) naar huis rijden, dus nat de auto in vond ik ook geen optie. Vond ik het soms vervelend dat er ook vaders waren? Ja. Maar ik begreep het wel, en heb er nooit iets van gezegd. Wat ik trouwens storender vond dat als iedereen dan de kleedkamer verliet voor de les, dat dan ouders (dus niet eens kinderen) de deur wagenwijd open lieten staan, terwijl m’n dochter daar dan soms nog in haar ondergoed stond. Eén moeder heeft een keer (bij de badjuf, dus niet eens bij mij) geklaagd dat mijn dochter drie minuten de wc bezet hield, terwijl haar zoontje (niet invalide, en kon dus ook gebruik maken van de toiletten tegenover de kleedkamer) naar de les moest en nog moest plassen. Volgens mij is er altijd bij zwemles wel zo’n ouder die iets te klagen heeft. Of over wie/waar zit in de kleedkamer, of de les zelf, etc.
Bij de zwemles van mijn zoontje zijn er 5 kleedkamers en in alle kleedkamers worden jongens en meisjes omgekleed door vaders en moeders. Alles gemixt dus. Er zijn ook genoeg hokjes voor wie dat prettiger vindt. Bij m'n 2 oudsten (ander zwembad) was het altijd druk en ging ik als alle hokjes bezet waren met ze in de jongenskleedkamer. Toen ben ik er door personeel wel eens op aangesproken. Gemengde ouder/kind moesten verplicht in hokjes. Ja jammer dan hoor, dan moeten ze minder kinderen tegelijk laten lessen. Ik was alleenstaande moeder dus kon ook de vader niet sturen. Als één van de vaders me erop aangesproken had, had ik waarschijnlijk achteloos gezegd dat ik al wel wat vaker een piemeltje gezien heb maar dat is gelukkig nooit gebeurd. Ik heb ook nooit gemerkt dat iemand het vervelend vond, ik vond de jongenskleedkamer het meest logisch aangezien de kinderen in hun blootje waren en ik niet.
Volgens mij maakt de moeder er meer een ding van. Op die leeftijd kinderen overwegend niet. Hier kleden de kinderen zich om in 1 ruimte voor beide geslachten. Staan gewoon door elkaar heen. Indien gewenst zijn er ook losse hokjes beschikbaar, maar daar zie ik zelden iemand zich in omkleden.