Meteen gaan voor flesvoeding...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Grassprietje, 2 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Jep Vera dat vind ik ook!
    Maar zo gaat het hier toch altijd als er een topic geopend wordt over FV?
    Helaas... :(

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    In mijn omgeving ben ik een van de zeldzame dames die voor de bv heeft gekozen, en of ik het bij een eventuele tweede zou doen? Ik weet het nog niet zo net!
    Ik ben echt het voorbeeld om het niet te doen :D (maar doe het om een erg goede reden, maar het valt mij veel zwaarder dan verwacht).

Ik ben ook van mening dat mensen zelf moeten weten wat ze hun kinderen geven. BV schijnt beter te zijn qua inhoud, maar als je daar de stress van veel moeders bij optelt dan is FV net zo goed.

3. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    De borstvoedingspropaganda -want daar lijkt het soms gewoon op- is blijkbaar erg effectief geweest. En echt een zinnige discussie erover voeren kunnen we eigenlijk niet, want hé, er is nergens informatie over flesvoeding verkrijgbaar. Klaarblijkelijk worden wij als vrouwen en moeders door de overheid nog steeds te stom geacht om op basis van alle beschikbare informatie een weloverwogen keuze te maken. En dat irriteert me mateloos.

Borstvoeding is qua samenstelling het beste voor je kindje, maar ook niet meer dan dat. Kiezen voor borstvoeding of voor flesvoeding maakt je geen betere of slechtere moeder en het zou eigenlijk compleet overbodig moeten zijn dat ik dat hier nog eens benadruk, maar de discussies lijken maar al te vaak die richting uit te gaan.

Ik denk dat het aan het einde van de dag voor het kind zelf niks uitmaakt of ie uit de fles of aan de borst wordt gevoed, voor je baby is het het aller-aller-aller-belangrijkste dat hij liefdevol verzorgd wordt, dat er tijd aan hem wordt gespendeerd, dat ie wordt geknuffeld. Ik geloof zelf althans niet dat mijn leven nu significant beter of slechter zou zijn als mijn moeder borstvoeding had gegeven en ik heb vanaf mijn geboorte de fles gehad.

Claudia, ik kan jou geen advies geven. De keuze voor borst- of flesvoeding is een hele persoonlijke, maar het allerbelangrijkste is dat jij en je ventuele partner doen waar jullie je prettig bijvoelen en waar je voor de volle 100% achterstaat. Want ik ben er oprecht van overtuigd, dat DAAR je kindje uiteindelijk het meest bij gebaat is. Mijn zoontje heeft vanaf het begin af aan de fles gehad en hij doet het echt prima.

4. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Ik sluit me helemaal bij Lia aan!

5. Robyn

Robyn Bekend lid

23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Ik wilde graag bij Fabian borstvoeding geven maar dat was een drama. Ik heb een keizersnede gehad waardoor de melk nauwlijks op gang kwam. Fabian kreeg de eerste 5 dagen niks binnen alleen maar bloed van mijn kapotte tepels, dus hij heeft 5 dagen bijna alleen maar gehuild. De verpleegsters zijn hem toen bij gaan voeden, en ik ben af gaan kolven. Op zich ging dat beter alleen ben je de hele dag bezig met voeden of kolven dus was het heel zwaar.

Totdat ik 2 weken na de bevalling last kreeg van allergische aanvallen. Ik kreeg netelroos, alles zette op en krabte met volledig stuk. Maar als je borstvoeding geeft mag je bijna geen medicijnen hebben. Na 2 weken zonder medicijnen heb ik het opgegeven. De allergie werd zo hevig dat ik 3x per week bij de huisartsenpost zat. In het begin kolfde ik nog af en gooide het weg als ik medicijnen had maar dat ging me zo aan mijn hart en daarbij ging de allergie niet over en moest ik voor langere tijd medicijnen nemen. Toen ben ik gestopt. Ik had het echt veel eerder moeten doen. Het gaf zo'n rust. De volgende keer ga ik zeker niet zo lang door met proberen. Het is een hele gezonde jongen en zelf heb ik ook alleen flesvoeding gehad.

Wat me alleen zo tegenvalt is dat als je zegt dat je kind flesvoeding krijgt je gelijk met scheve bekken wordt aangekeken. Er bestaat een beeld dat je een slechte moeder bent als je geen borstvoeding geeft. Ik heb het boek van Mevr. Kroon over de tijd na de bevalling gekocht en dat is helemaal geschreven voor mensen die borstvoeding geven dat viel mij ook enorm tegen.

6. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Ik dacht al dit wordt weeeeeeer zo'n topic en jawel hoor het id weer zo ver .... helemaal los van de vraag ontstaat weer een discussie borstvoeding of flesvoeding.

Ik heb ook meteen flesvoeding gegeven en ik ben nog steeds blij met die keuze. Emme en mama vinden het prima zo! Doe wat je gevoel je ingeeft.

7. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    dit dus.. wel 1 dagje schuldig gevoelt (hormonen hormonen)
    Maar verder geen spijt gehad!

8. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    zucht. Wat een ontzettend zielige opmerking marieke.
    Zo jammer is dat he.. dat vrouwen die borstvoeding geven (niet allemaal hoor) geen begrip hebben voor vrouwen die voor fv gekozen hebben (om welke reden dan ook)
    Er ook wel eens bij stilgestaan dat sommige vrouwen geen borstvoeding mogen geven ivm medicatie etc? Iedereen heeft zijn eigen reden om geen of wel borstvoeding te geven, laat iedereen dan ook in haar waarde ipv zo'n kortzichtige reactie te plaatsen.

9. renata

renata Actief lid

21 dec 2006
    148
    0
    0
    jeetje wat een discussie

ik sluit me aan bij Senna
    laat iedereen in haar waarde en bemoei je met je eigen

en Mriek ik vind t echt schandalig dat je zo praat! idd wat Senna zegt sommige moeders kunnen geen BV geven i.v.m medische redenen
    GA JIJ ZE NOG MEER EEN SCHULDGEVOEL AANPRATEN!
    sorry hoor ....maar waar ben jij mee bezig!

10. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Daar ging het hier helemaal niet om. Het ging erom dat er bewust voor kv gekozen wordt en niet over het niet kunnen geven! Ik vind het dan ook niet eerlijk om zo te reageren.

Ik vind het ook jammer dat het meteen in het sfeertje van goede/slechte moeder zijn getrokken wordt. Daar heeft niemand het over! En ik kan alleen maar voor mijzelf spreken, ik heb er ook helemaal niet die gedachte bij. Dat ik het niet begrijp, staat daar los van.

Misschien had ik er verstandiger aan gedaan niet te reageren, maar zoals ik al zei, mij deed het verdriet om te lezen dat mensen geen zin hebben in het gedoe omdat het bij mij niet lukt en ik kolf. Het is dan best wel pijnlijk om iemand datgene wat je graag zou willen, gehannes hoort noemen. (Jammer trouwens dat niemand daar op gereageerd heeft...)

11. renata

renata Actief lid

21 dec 2006
    148
    0
    0
    tsja als we zo gaan beginnen

diegene die deze topic is begonnen wilde alleen weten hoe de mensen het ervaren hebben om gelijk met flesvoeding te beginnen
    en dan snap ik niet waarom er WEER een discussie over wel of geen fels of borst voeding ....

12. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Wat bedoel je hiermee?

13. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ikzelf heb er geen problemen mee dat er moeders meteen met fv beginnen ('t is tenslotte niet mijn kind) maar wel als er fabeltjes en halve waarheden worden neergezet en dan lijkt het me logisch dat het wordt gecorrigeerd door iemand

bijv. bv gaat met een heleboel medicijnen samen (net zoals bv en roken, beste is niet roken natuurlijk maar je kan nog beter bv geven en roken dan helemaal geen bv en fv geven) Op internet staat een hele lijst met medicijnen die mogen (en dat is een lange lijst) en anders heeft een lactatiekundige vaak een oplossing (en dan niet vertrouwen op de gewone arts, die weten vaak te weinig van bv icm medicijnn)

Lijkt me best een netjes stukje zo toch? Ik zeg niet dat ze MOET gaan voor bv en dat je dan een slechte moeder bent maar voeg alleen iets toe aan wat al is gezegt.

14. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    zeeuwsmeisje, waar zie je dan fabeltjes en halve waarheden staan?

En het gaat niet alleen om medicijnen, sommige vrouwen kunnen ook om andere redenen geen borstvoeding geven (weleens aan psychische redenen gedacht?)
    En beginnen daarom meteen met fv.

En het is niet zo dat fv moeders slechter zijn dan b.v of omgekeerd. Dan kun je ook gaan zeggen dat moeders die hun kinderen potjes geven ipv vers slecht zijn. hahahah dan is het einde zoek als we dat gaan doen.

15. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    Inderdaad :)

16. Niet meer actief

Ik ga meteen flesvoeding doen, ten eerste is het bij ons helemaal niet gebruikelijk om borstvoeding te doen (ik ken het dus helemaal n iet en ben er niet mee opgegroeid in onze familie) ten tweede zie ik dat gelurk heel de tijd niet zitten en alle stress die erbij kan komen als het niet wil lukken, ten derde komt het bij ons in de familie vaak voor dat een borst niet functioneerd (in de zin van melk productie) dus dan kan het geeneens en ga me dan niet blindstaren en vreselijk voelen als het straks niet wil lukken.

Eventueel als we een tweede zouden nemen en de vorige keer zouden mijn borsten allebei goed functioneren zou ik er misschien nieuwsgierig naar zijn hoe dat allemaal werkt, maar vind het altijd een gelurk (hoe leg je dat uit?) ik vind het er nog lief uit zien als ze echt baby zijn maar na een bepaalde tijd is het baby af en dan vind ik het niets meer...(zeker na die laatste docu over borstvoeding hahaha)

Mijn VK deed moeilijk en bleef maar info geven en pushen ik heb tegen haar gezegd dat ze haar mond nu maar eens moest dichthouden anders gooide ik haar hoofd in de flesvoeding :p WAS ZO PISSED! iedereen reageert naar eigenlijk behalve als je iets medisch hebt maar als je het gewoon niet ziet zitten ben je een slechte mama dat vind ik naar, ik wil me zoiezo niet op iets gaan verheugen wat dan blijkt wat ik eventueel niet zou kunnen EN tegenwoordig is flesvoeding zoveel verbeterd in vergelijking tot vroeger dat je meerdere mogelijkheden hebt en das wel fijn idee!

17. Niet meer actief

zoiezo dat "Amen" gaan mijn haren al overeind van staan :rolleyes:

Claudia vraag hoe de omgeving reageerde niet wat jouw persoonlijke mening is over FV of BV (we weten inmiddels hoe de BV politie tekeer kan gaan)

Dan "mag" ik ook zeggen dat ik het geen gezicht vind om oudere babies aan een borst te zien, al die speciale kolfkamers, iedereen houd maar rekening met moeders die BV willen geven maar ojee als je FV geeft dan ben je erbij :( JAMMER!

18. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Dames laten we on-topic blijven. De vraag van deze topic-starter lijkt mij duidelijk. Niemand is een uitleg schuldig waarom je voor flesvoeding hebt gekozen. Je kiest ergens voor en daar is over nagedacht. Prima toch.

Aan alle BV-voorstanders....opmerkingen zoals een gemiste kans.., borstvoeding is beter etc etc horen niet thuis in dit topic.

Dames die direct voor de fles hebben gekozen---->vertel hier de ervaringen...dus antwoord op de topic-startster.

Zelf kan ik je geen ervaring vertellen. Ik heb bij mijn twee meiden een andere keus betreft voeding gemaakt.

Kwebbel

19. tassie

tassie Fanatiek lid

23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Kwebbeltje, ik kan je gelijk geven. Gewoon on-topic blijven.
    Maar ik wil wel even kwijt dat de topic starter begonnen is met haar mening over borstvoeding (gehannes etc), waardoor ik vind dat je best mag reageren met jouw mening.

Ik kan geen ervaringen delen over direct beginnen met fv. Heb ik nl. niet gedaan. Geef nu na 5 maanden wel volledig fv omdat mijn productie stopte en moet zeggen dat dit meer vrijheid geeft. Toch had ik bv niet willen missen. Ik had het "gehannes" er graag voor over en het viel me best mee.
    Maar ieder mag van mij doen wat hij zelf wil. Maar doe het alsjeblieft niet omdat "de omgeving" er een mening over heeft. Succes.

20. sim

sim Niet meer actief

ik ben niet direct begonnen met de fles, maar nu overgestapt op fv, ik kan dus niet vertellen hoe het is. wel kan ik zeggen dat je sneller een ritme heb (zie ik in mijn omgeving die direct met fv zijn begonnen) beide hebben zijn voor en nadelen, je moet het gewoon op een rijtje zetten en dan beslissen wat het beste bij je past. waar je ook voor kiest het maakt je geen slechte moeder, je keuze is overwogen en beide voedingen geef je met liefde, dat is het belangrijkste :D

Deel Deze Pagina