Meteen in ledikant of eerst wieg?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door MoniekJ, 10 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Hoi,

op het moment is het de planning om de kleine in het ledikant te laten slapen. Maar hoe meer ik naar die tijd toe leef, hoe meer twijfel ik daarover krijg. Zo'n klein frummeltje in een groot bedje. Ledikant past overigens niet op onze slaapkamer en de babykamer is 5 meter verderop aan het andere eind van de gang. Een wiegje op onze slaapkamer zou in principe passen, maar dan hebben we nauwelijks nog loopruimte over.

Welke ervaringen/meningen/ideeën hebben jullie over meteen in een ledikantje leggen?

2. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Onze dochter heeft de eerste 2 weken in de wandelwagenbak naast ons geslapen en ging daarna over naar het ledikant. Is ons goed bevallen, bij een volgend kindje gaan we het weer zo doen

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Kan natuurlijk prima! Als je twijfelt kun je de kleine ook nog eerst een paar weken in de kinderwagenbak laten slapen:)

4. mamamoon86

17 apr 2011
    73
    0
    6
    Onze kleine heeft 1 nacht bij ons op de kamer geslapen in een co-sleeper. Toen kwamen mijn man en ik tot de conclusie dat we beiden geen oog dicht deden, en is de kleine man naar zijn ledikant verhuisd... Ik vond het wel heel jammer, maar we hadden onze eigen slaap ook hard nodig! Het grappige was dat mijn buren precies hetzelfde verhaal vertelden, ook precies 1 nacht!

Maar de ervaringen hierover zijn wel heel wisselend volgens mij! En de wandelwagenbak lijkt mij anders ook een prima idee om uit te testen!

5. MoniekJ

MoniekJ Fanatiek lid

12 mei 2015
    1.719
    0
    0
    HBO-B biomedisch laboratoriumonderzoek.
    Tilburg
    Wandelwagenbak dacht ik zelf ook al aan, maar dan moet de vriend steeds die wagen de gang op rijden tot voorbij de wc.

6. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Ik ben in principe niet voor de baby meteen op een eigen kamertje liggen ivm o.a. verhoogde kans op wiegendood. Dus om die reden zou ik zeggen: zet een wiegje op jullie kamer. Dan maar even weinig loopruimte. Het biedt zoveel voordelen en is ook nog eens veiliger...

7. Patruusje

Patruusje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.282
    0
    0
    Noord holland
    Hier ook niet al te veel ruimte met de wieg in de slaapkamer, maar 2 maanden gedaan... Was wel heel blij dat de kleine man na 2 maanden op z'n eigen kamertje ging, het is een kreunertje dus deed geen oog dicht!

De volgende komt eerste gewoon weer bij ons op de kamer, daarna moet hij/zij de kamer met de grote broer gaan delen.

8. Lovely29

Lovely29 Fanatiek lid

5 okt 2014
    1.525
    671
    113
    Wij hebben een wieg in de slaapkamer en haar kamertje is ook 10 stappen verwijderd van onze kamer.
    Ons meisje is afgelopen weekend overgegaan naar haar eigen kamertje dus de eerste 6 weken in een wiegje.

Ik vond het heerlijk. Ze maakte wel wat geluiden 's nachts maar ik vond het zo lekker om haar te horen.

9. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Mijn dochter heeft de eerste maand in de wandelwagenbak op onze kamer geslapen.
    Wij hadden niet heel de wagen op onze kamer staan, alleen de bak. Het onderstel bleef gewoon beneden.

De eerste nacht dat ze niet bij ons op de kamer sliep, deed ik geen oog dicht, ik ben denk ik wel 6 keer gaan kijken of alles goed was met haar.

10. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    onze oudste heeft 2weken in de wagen bij ons op de kamer geslapen en is daarna op haar eigen kamer in het ledikant gegaan. onze middelste heeft ook 2weken bij ons op de kamer geslapen maar dan in de wieg en is daarna op zn eigen kamer gaan slapen in de wieg. onze jongste ligt nog steeds tot de nachtvoeding in de wieg op onze kamer en na de nachtvoeding gaat hij op zn eigen kamer in het ledikant.
    bij der oudste en de middelste sliepen mn man en ik ook onrustiger dus vandaar dat die maar 2weken bij ons gelegen hebben. bij de jongste dachten we ook dat die maar 2weken bij ons zou liggen, maar we hebben totaal geen last van hem en slapen prima. hij blijft bij ons liggen tot hij doorslaapt of tot de wieg te klein wordt.
    de wieg staat aan mijn kant van het bed en er is niet veel ruimte om mn bed in te stappen, maar het gaat. voor de korte periode dat hij bij ons ligt vind ik het geen probleem.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    De oudste sliep tot een maand of 7 in de wieg bij ons en toen van 10-18 maanden in de co sleeper of tussen in. De jongste sliep ook 7 maanden in de wieg en toen tot zijn 3e verjaardag bij ons in bed. Nu hebben ze beiden hun eigen kamertje en slapen inmiddels ook redelijk door.

Het argument van "ik deed geen oog dicht" is altijd typisch want dat is juist je instinct dat je alle geluidjes leert kennen en zo veilig slaapt met oog op wiegendood. Je kindje reageert namelijk ook op jullie ademhaling! Juist goed!

12. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.801
    775
    113
    Onze zoon slaapt nog steeds bij ons op de kamer (nu 7 maanden). Eerst in het familiewiegje, en toen dat te klein werd bij een week of 8 voelde het voor mij echt nog niet goed om hem al naar zijn eigen kamer te laten gaan, dus hebben we het ledikant op onze kamer erbij gezet (past maar net, maar goed het past). Nu willen we hem wel over doen naar zijn eigen kamertje, maar hij is ziek, dus pas als hij echt weer beter is. Gaat me wel aan het hart moet ik zeggen (en van tevoren dacht ik dat dat niks voor mij zou zijn, een baby bij me op de slaapkamer!).

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier tot 4 maanden naast me in wieg.

14. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.120
    5.038
    113
    Vrouw
    Wij willen de baby de eerste weken bij ons op de slaapkamer in een wiegje laten slapen. Daarna gaat ze in een ledikant op haar eigen kamertje.

15. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Van mij hoeft dat samen slapen niet zo, heb ik altijd gezegd. Maar begin nu een beetje te twijfelen. Maar vooral omdat iedereen zegt dat het zoveel beter is om je kindje bij je op de kamer te laten slapen.
    Voel me al bijna een slechte moeder omdat ik de behoefte van samen slapen niet heb.
    Ik wacht het nog even een af, in het begin kan de baby eventueel in de reiswieg, en anders is een wiegje snel genoeg gekocht denk ik. En eventueel past de ledikant ook wel bij ons op de kamer.

16. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Dochter Vanaf de eerste nacht in het ledikant op haar eigen kamer.

Nu weet ik het nog niet eigenlijk. :p

17. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Dochter heeft 6 weken bij ons op de kamer geslapen in een geleende wieg. Overdag deed ze af en toe een dutje in haar ledikant om te wennen dat dat ook een fijne omgeving is.

Nu kan ik die wieg niet lenen en heb zelf een cosleeper gekocht die bij ons. In het begin vind ik het een veilig idee en ook makkelijk met bv geven. Ook de baby zal ik overdag een slaapje in het ledikant laten doen. En ik zie wel hoe lang t bij ons op de kamer blijft. Minimaal 6 weken natuurlijk net als zijn/haar grote zus maar langer kan ook als ik t beter trek

Wat ik wel nog wil benadrukken is dat het toch echt wordt AFGERADEN om je baby in de nacht in de wandelwagenbak te laten slapen. Het ventileert minder dan open spijltjes of dun geweven stof van een wieg (dus een risicofactor..... waardoor ik het zelf nooit zal doen)

18. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Dat, en dat na een paar weken samen slapen het slaapritme van moeder en baby zich aan elkaar aan gaan passen op basis van die geluidjes. Met als gevolg dat de moeder uiteindelijk in een lichte slaap is of zelfs al wakker is wanneer de baby wakker wordt voor een nachtvoeding. Daardoor wordt je niet uit een diepe slaap gehaald en ben je door de nachtelijke onderbrekingen uiteindelijk minder vermoeid.

19. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij schaffen ook een wieg aan, het is sowieso de bedoeling dat de baby het eerste jaar bij ons op de slaapkamer komt te liggen.

20. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Al mijn kinderen zijn meteen in ledikantje gegaan.
    De eerste heeft nog 2 weken op onze kamer (in ledikantje) gestaan omdat kraam dat adviseerde, maar nr 2 heeft 1 nacht in wandelwagenwieg op onze kamer gelegen en nr 3... sorry, maar die heeft echt niet op onze kamer geslapen. Zij lag in haar ledikantje op haar eigen kamertje, maar wel met haar en onze deur open, zodat ik haar wel goed kon horen.

Paste voor mij het beste. Ik doe geen oog dicht met kindje naast me (en ze maken me een boel lawaai die pasgeboren frummels ;)).

Heb succesvol BV gegeven aan nr 2 en 3, dat kan ook zonder rooming-in.

Deel Deze Pagina