Meteen naar school na 4e verjaardag of later, wat doen jullie?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Chiggy, 9 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    2 dagen vind ik wel een heel ander verhaal ...

2. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Tja.... dat zou je ook kunnen zeggen over werken... Waarom al voor je 20ste beginnen ?? Je moet daarna nog minstens 40 jaar.....

3. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier zou ze nu al willen! Ze wordt pad eind juli 4 en start na e zomervakantie. Mijn andere dochter is van mei die zal dan naar een groep '0' klasje gaan.

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    #84 Chiggy, 10 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2015
    Haha nou inderdaad zeg!
    Hier in mijn omgeving ook geen enkele negatieve reactie.
    Lieve mensen hij gaat een paar maandjes later, er wordt door sommigen hier gedaan alsof ik hem tot ver na leerplichtige leeftijd thuis hou ofzo :)

En Born2beMom je stelt nu dat mijn zoon een achterstand gaat oplopen, knap dat jij dat zo kunt beoordelen, zonder ook maar iets over mijn zoon te weten.
    Over je opmerking over werken (die echt kant noch wal raakt)... ik denk niet dat het voor je carrière veel uitmaakt of jij bijvoorbeeld op je 20e verjaardag begint met werken, of als je 20 jaar en 4 maanden bent :)

5. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    En daarbij, born2bemom, is iemand van 20 geen kind meer. Wat een flutargument.

6. adi

adi Niet meer actief

Ik begrijp niet waarom je zo vreselijk agressief in verdediging schiet bij elke vraag en opmerking

Ja, het is opmerkelijk dat een kind zonder enige vorm van voorschool, die blijkbaar nog vrij weinig schoolgaande kinderen kent, of besef heeft wat school inhoudt, ook nog eens een aantal maanden later naar school gaat.
    Daarom roept het vragen op..

En natuurlijk vraagt iedereen zich af waarom een kind zolang moet wachten?
    Hoe weet je dat hij die tijd NIET nodig heeft? Hij heeft nog helemaal geen schoolse voorbereiding, dat kun je toch helemaal niet weten?
    Dat het je bewuste keuze is, mag wel duidelijk zijn..

7. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik hoor altijd van leerkrachten dat zij ontzettend veel verschil merken tussen kinderen die al naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal zijn geweest en kinderen die daar niet naar toe zijn gegaan.
    Zij hebben dan inderdaad een soort van achterstand, ook al is het alleen maar op sociaalvlak.
    Ik kan me goed voorstellen dat het daarom voor de ontwikkeling van jouw zoontje beter is dat hij gelijk begint op school als hij 4 wordt, net als andere kindjes.
    Om die reden zou ik toch echt alles proberen om het voor elkaar te krijgen zodat hij zo snel mogelijk kan beginnen, dit lijkt mij namelijk veel belangrijker dan te kiezen voor het gemak.

8. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat je zoon een achterstand heeft ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten is een feit. Ipv de 2 jaar en 4 die zijn leeftijdsgenoten kleuteren, kleuter hij (zover men nu kan zien) 2 jaar.Dat is (Hoe jij het ook wet of keert) een achterstand van 4 maanden ( bijna 10% van de tijd die hij anders zou kleuteren)...

Of hij daar last van gaat krijgen kun jij nu net zo min als ieder ander hier beoordelen . Dat heeft namelijk niks met zijn intelligentie te maken. Blijven zitten in Grop 2 is namelijk voornamelijk op basis van rijpheid (het ontbreken hiervan).

Maar blijkbaar is alles wat lijkt op kritiek voor jou voldoende reden om op je achterpoten te gaan staan.... zelfs al is het geen kritiek, maar enkel de vraag waarom je dit voor je kind zou willen....

9. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Allemachtig zeg, wat wordt er hier agressief gereageerd op zo'n onschuldige vraag. Alsof een kind voor het leven beschadigd is als hij een paar maanden laten met school begint. Hij gaat toch altijd nog de gewone 2 jaar, what's the problem?

Mijn oudste wordt 4 in augustus en zal dus starten na de zomervakantie. Hij heeft dus ook geen 2 jaar + eventjes, moet ik me daar nu ook vast zorgen over maken? Blijkbaar zijn die paar maandjes die andere kinderen extra meepikken omdat ze toevallig op een ander moment jarig zijn essentieel voor zijn ontwikkeling. Arm kind.

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Eind juni jarig en op advies school na de vakantie naar school.
    We gaan eerst op vakantie en daarna start ze in augustus op de Bso.
    Daarna in september naar school.
    Nu gaat ze ook al naar een (actief) kdv, dus wel al " voorbereiding" op school.
    Hier vermaakt ze zich nog prima op het kdv en thuis... Dus ik herken dat "toe aan school" hier ook (nog) helemaal niet ;)

11. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Wat ik al eerder zei: de meeste kinderen kleuteren > 2 jaar. Ik ken zelfs laat septemberkinderen die onder de noemer 'herfstkind' vallen.

Wat apart dat je je kind nu al arm noemt...
    Je mag hem ook nog een heel jaar thuis houden hoor!

12. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Hier gaan de kinderen die in april 4 worden nog wel een paar maanden naar school.

Onze zoon was in de zomer jarig dus die startte een paar weken na zijn verjaardag.

Eigenlijk maakt het niks uit.

Wat ik wel wat vervelend vond was dat toen onze dochter in de klas kwam in april ( ze werd 30 april 4 jaar) dat er toen al dik 30 kinderen rondliepen en ze dus als kleintje tussen bijna groep 2 kinderen zat. Ze vond dat ook echt heel moeilijk.
    Na de zomer was het dus een hele verademing dat er maar 18 kinderen waren en ze dus rustig konden wennen.

Bij onze zoon is het ook al drukker. Ze waren gestart met 15 kinderen en dat zijn er inmiddels 25. Op het eind zullen dat er 32 zijn.
    Maar goed daarvan blijven er minimaal 12 achter in groep 1.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Denk niet dat het zoveel uitmaakt hoor een paar maandjes meer of minder.

14. adi

adi Niet meer actief

Dit is wel overdreven hoor, kinderen geboren tussen juli en januari kleuter en 2 jaar of minder, tenzij er echt een reden voor is om ze kleuterklas te laten overdoen.
    Oktobergrens bestaat al jaren niet meer.

Het verschil met voorjaarskinderen is dat bij beoordeling en wel tekening wordt gehouden met leeftijd van het kind. Voorjaarskinderen zijn late leerlingen en najaarskinderen zijn vroege leerlingen.
    Een aprilkind telt in de kleuterklas als voorjaarskind, tenzij er redenen voor zijn om zijn leeftijd en schooltijd te corrigeren en hem als jonger te behandelen.

15. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn zoon is door omstandigheden pas begonnen in groep 1 toen hij al 4,5 was. En dan ook nog eens met een forse achterstand op verschillende gebieden.
    Na drie maanden groep 1 mocht hij naar groep 2 en gaat straks gewoon naar groep 3, maar dan zonder achterstand.
    Nummer 2 gaat de weken voor zijn verjaardag wennen op school en meteen na zijn verjaardag beginnen. En die wil ook heel graag naar school.
    Jongste zal gewoon na de zomer instromen, is van augustus. Of ik die meteen vol aan de bak zet, of toch gebruik ga maken van een wen periode bekijk ik op dat moment wel.

16. Storm

Storm Niet meer actief

Er zijn nog scholen die wel degelijk een 1 oktober grens hanteren, waardoor sommige kinderen zonder doubleren bijna 3 jaar kleuteren.

17. misa

misa Niet meer actief

Chiggy, ik vind dat je moet doen wat je denkt dat goed is voor je kindje. En ik vind het zeker mooi te lezen dat er nog mensen zijn die niet zo'n haast hebben met hun amper 4 jarige al naar school te doen. Zonder iemand erop aan te vallen welke keuze ze maken, maar het valt me gewoon op dat dat niet vaak meer voor komt.

Mijn zoon is 1 december 4 geworden en is eind nov en in december in totaal 4x wezen wennen. Na de kerstvakantie is hij echt ggaan, maar omdat hij het amper volhoudt en smiddags nog vaak slaapt, gaat hij nog steeds niet volledig. Ik snap dat dat ook niet voor iedereen mogelijk is ivm werk, maar gelukkig voor onze zoon kan dat bij ons.

Volgend jaar (2016) wordt dochter op 31 mei 4 jaar. Eind juni of begin juli is er dan al zomervakantie hier. Zij zal ws in juni gaan wennen en na de zomervakantie voor het echie gaan.

Over het enorme toe zijn aan school heb ik soms mijn twijfels over. Ook zonder aanvallend te zijn. :)
    Ik denk namelijk dat het vaak te maken heeft met gewoon een van de zoveelste fases in het opgroeiende leventje van kinderen dat ze bepaald gedrag gaan vertonen.

Maar goed, welke keuze iemand ook maakt. Ik denk dat er altijd goed naar het kind gekeken moet worden. En niet waar mamas of papas aan toe zijn... ;) Al snap ik hoe graag je sommigen achter het behang wilt plakken hahaha!

18. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    Wat een ontzettend rare reactie. Mijn kind wordt in de zomervakantie 4 en kan dus pas na de vakantie beginnen. En kleutert daardoor dus in principe precies 2 jaar. Als ik al jouw posts in dit topic moet geloven heeft hij nu voorbaat al een achterstand opgelopen. Ik mag toch aannemen dat er meer kinderen zijn die niet die 2 jaar en een beetje kleuteren, en die desondanks niet in de problemen komen. Waarom zou dit met het kind van TS - die eerder MAG starten - dan anders zijn?

(Maar aangezien sarcasme blijkbaar niet voor iedereen duidelijk is: 'arm kind' was geen serieuze uitroep van zorg.)

19. Dappertje Dik

Absolúut waar, ik hoor en zie niet anders!

20. Dappertje Dik

Ja, hij heeft een achterstand van 5 maanden tov aprilkinderen die daags na hun 4e verjaardag beginnen.
    Maar van precies 2 jaar kleuteren wordt geen enkel kind minder, dat zal ik nooit beweren. Jij zegt 'arm kind'.

In dit land waar je naar school mág op je 4e en waar dat ook de norm is, vind ik het een slechte zaak dat er om privéredenen van de ouders veel later gestart wordt. Dat heb ik gezegd en dat weet Chiggy nu wel.

Deel Deze Pagina